• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • اتحادیه صادرکنندگان زعفران؛ ارزی دریافت نمی کنیم که پیمان ارزی بدهیم!

اتحادیه صادرکنندگان زعفران؛ ارزی دریافت نمی کنیم که پیمان ارزی بدهیم!

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 23, 1397
  • اخبار

گلایه اتحادیه صادرکنندگان زعفران از دستورالعمل پیمان سپاری ارزی

ارزی دریافت نمی کنیم که پیمان ارزی بدهیم!

اتحادیه صادرکنندگان زعفران در نامه ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، نسبت به بخشنامه اخیر مبنی بر لزوم ارائه تعهد ارزی توسط صادرکنندگان مبنی بر بازگرداندن ارز حاصل به کشور انتقاد و نکات جالب و البته تاسف برانگیزی درباره واقعیات صادرات زعفران کشور بازگو کرده است. از جمله اینکه تصریح شده است نرخ فروش زعفران از 1450 دلار به 700 دلار کاهش یافته و همچنین اینکه صادرکنندگان ارزی دریافت نمی کنند بلکه صادرات به صورت ریالی انجام می شود!


به گزارش دنیای زعفران در این نامه که مورخ 20 شهریور 97 با امضای میری رئیس این اتحادیه صادر شده، آمده است: “به دلیل تحریم ها سالیان زیادی است فروش زعفران از حالت دلاری خارج شده و خریداران با واسطه به پرداخت ریالی روی آورده وبه خرید بر مبنای قیمت ریالی یابر مبنای دلار آزاد، عادت کرده اند”.

در بندی دیگری از این نامه نیز تصریح شده است که قیمت پایه صادراتی زعفران 1450 دلار در گمرکات محاسبه می گردد که با توجه به تلاش اتحادیه برای اصلاح آن که به نتیجه ای منجر نشده است. طبق این نامه قیمت واقعی صادرات نصف این مقدار است! در پایان نیز ضمن برشمردن مشکلات ایجادی ناشی از پیمان سپاری ارزی آمده است: “با توجه به نرخ پایه صادراتی 1450 دلار درگمرک و قیمت واقعی فروش حدود 700 دلار و تفاوت معنادار نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما و همچنین اعمال قانون تعهد ارزی توسط صادرکننده، خطر جدی حذف صادرکنندگان واقعی و تخصصی به دلیل عدم امکان صادرات، بازار این محصول و صنعت را تهدید می کند” و نهایتا خواسته است که “صادرکننندگان واقعی این کالا، استثنائا از طرح دریافت تعهد ارزی معاف شوند”.

می توانید، متن کامل نامه اتحادیه صادرکنندگان زعفران را از لینک زیر دریافت کنید:اینجا.

تناقض های یک نامه

در این نامه اگرچه بین صادرکنندگان واقعی با دلالان و صادرکنندگان غیرتخصصی تفاوت قائل شده است اما عجیب است که همان ویژگی های دلالان برای صادرکنندگان واقعی برشمرده شده و جزو مشکلات آنها آمده است! یک صادرکننده واقعی طبیعتا محصول خود را در بازار خرده فروشی نهایی به فروش می رساند و به دست واسطه ها نمی دهد. سوال این است که کدام شرکت اروپایی یا چینی یا هندی یا هنگ کنگی که به عنوان حلقه آخر زعفران را از طرف ایرانی می خرد و در بازار عرضه می کند، ریال دارد؟! کدام شرکت حاضر است معاملاتش را با ریال انجام دهد؟ مگر این که این صادرکنندگان واقعی هم محصولشان را به دلال هایی (ایرانیان خارج نشین یا افغانی ها یا عزیزان مقیم دبی) می فروشند و در کمال تاسف ریال می گیرند! ضمنا واضح است که اگر محصول به مصرف کننده نهایی صادر شود ( نه به دلال ها)، قیمت فروش هم نه 1450 دلار بلکه بسیار بیشتر هم خواهد بود.

عزیزان در اتحادیه، ضمن حمله به صادرکنندگان غیرواقعی و مخرب بازار، از مشکلاتی که آنها، یعنی کسانی که در این نامه صادرکنندگان غیرواقعی خوانده شده اند، دچارش هستند برای کسب معافیت خودشان استفاده می کنند!

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: دوئل بخش خصوصی و تعاون روستایی درباره قیمت زعفران – دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید