زعفران در هفته ای که گذشت؛ حمایت دولت و رشد یک کانالی قیمتها

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 16, 1397
  • اخبار

مروری بر اخبار صنعت زعفران در هفته ای که گذشت؛

حمایت بازیگر دولتی و رشد یک کانالی قیمتها

طی هفته ای که گذشت، قیمت زعفران طبق پیش بینی در محدوده متعادل رو به بالا قرار گرفت؛ پوشال از کانال 7 به کاال 8 میلیون تومان رسید و نگین دوباره از 10 به 11 میلیون تومان بازگشت. این در حالی رخ داد که مدیرعامل سازمان تعاون روستایی از ورود این سازمان به بازار برای پیشگیری از افت قیمت ها خبر داد. گفتنی است در ابتدای هفته ای که گذشت، قیمت زعفران با افت شدید به محدوده کمتر از 7 میلیون تومان هم رسید.


چنانچه تصویر زیر نشان می دهد، قیمت زعفران در بازار آتی در اکثر روزهای هفته گذشته، مثبت بود.

ورود مجدد سازمان تعاون روستایی

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد رئیس سازمان تعاونی روستایی کشور گفت: با توجه به آغاز زمان عرضه محصول زعفران به بازار و ورود دلالان به عرصه نرخ‌گذاری و کاهش موقتی و سودجویانه قیمت‌ها توسط آنها با هدف اجحاف به زعفرانکاران زحمتکش و محروم کشور، علائم بازار نشان از لزوم مداخله حمایتی وزارت جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی به منظور تعدیل قیمت‌ها، جلوگیری از ضرر و زیان مضاعف تولید کنندگان، ممانعت از ایجاد انحصار و قبضه بازار از سوی واسطه‌ها، همچنین حمایت واقعی از مصرف‌کنندگان داخلی و از همه مهمتر، تثبیت جایگاه جهانی این محصول استثنائی کشورمان دارد.

وی با اعلام آمادگی کامل سازمان، اتحادیه‌های ملی و شبکه تحت پوشش برای مداخله هدفمند در بازار زعفران و دستور اخیر وزیر جهادکشاورزی در این زمینه تصریح کرد: اصولا” ورود سازمان تعاون روستایی به حوزه تجارت زعفران، بخشی از سیاست‌های راهبردی وزارت متبوع در خصوص تقویت صادرات محصولات بی‌نظیر و پرمزیت کشاورزی کشور بوده و در همین راستا، مدیران اتحادیه‌های ملی تعاونی، طی نشست اخیر خود در حوزه معاونت بازرگانی این سازمان، برنامه‌ریزی دقیقی را به منظور مداخله در بازار زعفران در دستور کار خود قرار داده‌اند.

ترجیح هندی ها برای واردات از افغانستان به جای ایران

بامیری، رایزن بازرگانی سابق ایران در هند در گفتگو با ایلنا، با اشاره به این نکته که ما زعفران را به هند صادر نمی‌کنیم، تشریح کرد: هند از ایران زعفران وارد نمی‌کند به این دلیل که این کار را با کمترین مبلغ از افغانستان انجام می‌دهند. پیش از این که پیاز زعفران توسط برخی دلالان سودجو به افغانستان قاچاق شود از ایران صادرات زعفران به هند را داشتیم اما واردات هند در زمینه زعفران از افغانستان با تعرفه صفر درصد است و این زعفران ایرانی در حال حاضر با نام افغان زعفران از افغانستان توسط تجار خود فروخته ایرانی به هند صادر می‌شود. وی افزود: زمانی که زعفران ایران با تعرفه صفر درصد از افغانستان به هند صادر می‌شود، کسی دیگر به دنبال زعفران ایرانی با تعرفه 40 درصد نیست. ما بارها با دولت در این زمینه بحث داشته‌ایم که جلوی ادامه این کار را بگیرد،‌اگر افغانستان چند سال بعد با برند سازی افغان زعفران جای مارا بگیرد دیگر نمی‌توانیم به صادرات بزرگترین محصول صادراتی غیر نفتی خود تکیه کنیم. اگر کشت زعفران ما در افغانستان شدت بگیرد بازارهای جهانی را از دست خواهیم داد. باید صادرات آن ممنوع و جلوی قاچاق آن به صورت کامل گرفته شود.

تولید زعفران ارگانیک در 450 هکتار از اراضی یک روستا+ صادرات به اروپا

ندا تقوی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده محصولات ارگانیک به مهر گفت: همچنین مهم ترین هدف ما حذف نهادهای شیمیایی در چرخه تولید زعفران بوده است؛ از این رو در پروسه تولید به هیچ عنوان از کودهای شیمیایی، سموم علف کش و سایر مواد شیمیایی استفاده نکردیم. تقوی بیان کرد: این پروژه در یکی از روستای توابع استان خراسان رضوی اجرایی شد. کل کشاورزهای منطقه در قالب مدیریت گروهی کشاورزان تحت کنترل قرار گرفتند و نزدیک به ۴۵۰ هکتار  از اراضی و مزارع زیر نظر این شرکت زعفران کشت می کنند.وی با بیان اینکه این زعفران ها شناسنامه دار هستند، گفت: محصول ارگانیک المان ها و شاخص های زیادی دارد که ما در این شرکت تمام شاخص ها را مد نظر قرار دادیم. مدیر عامل این شرکت دانش بنیان  تاکید کرد: زعفران های این شرکت صددرصد صادراتی هستند و مطابق با استاندارد بین المللی اروپا و ایزوهای بین المللی امریکا و ژاپن تولید می شوند. به گفته وی، تاکنون به امریکا و سایر کشورهای اروپایی صادرات داشته ایم. وی با تاکید بر اینکه در صدد هستیم در گام بعدی به سمت تولید فراوده های طبیعی ارگانیک از زعفران برویم، گفت: تاکنون محصولاتی را به صورت آزمایشی به تولید نیمه صنعتی رسانده ایم؛ بنا داریم فراوده ها هم با برندهای شرکتمان به تولید برسانیم.

افت 2 میلیون تومانی قیمت و پیش بینی تولید 350 تنی

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، از کاهش ۲ میلیون تومانی نرخ طلای سرخ نسبت به روزهای اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر ۱۰ میلیون تومان است. وی افزایش عرضه زعفران نسبت به روز‌های ابتدایی برداشت را دلیل اصلی کاهش قیمت محصول اعلام کرد. میری با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا پایان آذر در کشور ادامه دارد، بیان کرد: برآورد‌های اولیه حاکی از آن است که حداقل تولید زعفران ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتن خواهد بود.

تولید گلخانه ای زعفران در فسا

شاهرخ سامانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با هدف ایجاد اشتغال، این طرح به صورت آزمایشی و با کاشت 150 کیلوگرم پیاز زعفران در محیطی مسقف توسط محمدرضا وزانی یکی از بهره برداران این شهرستان صورت گرفته است. وی اضافه کرد: در این روش، گیاه زعفران در محیط گلخانه ای به صورت طبقاتی تولید می‌شود و پیاز زعفران بدون هیچ بستری در طبقات چیده می‌شود. سامانی گفت: در این روش با تغییرات دما، رطوبت و نوری که به پیاز زعفران داده می شود بعد از 2 ماه گل زعفران با بهترین کیفیت پدیدار می شود.

به گفته وی، این روش به زمین کشاورزی و خاک برای پرورش محصول نیاز ندارد، ریشه گیاه زعفران در هوا معلق است و مواد مغذی مورد نیاز به ‌صورت مداوم از طریق افشاندن آب و مواد معدنی فراهم می شود. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا بیان کرد: از مهمترین مزیت های کشت گلخانه ای و هوا کشت استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالا، هزینه کم و مقرون به صرفه و بازدهی در زمان محدود است. سامانی افزود: در این نوع کشت بر خلاف محیط‌ های دیگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتی از شبانه‌ روز امکان پذیر است.‌ شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید