افت نرخ پایه گمرکی زعفران؛ خبر تلخی که برای صادرکنندگان، خوشحال کننده است!

باز هم ارز رشد کرد و کاهش نرخ دلاری صادرات، نرخ پایه گمرکی را کاهش داد

خبر تلخی که برای صادرکنندگان، خوشحال کننده است!

نرخ پایه گمرکی زعفران از 1450 به 1070 دلار رسید

در حالیکه در ابتدای دهه 90 و با جهش نرخ ارز، به جای رشد ارزش ریالی، بهای دلاری زعفران به شدت کاهش پیدا کرده بود و سرانجام نرخ پایه گمرکی از حدود 3 هزار دلار به حدود 1500 دلار رسید، اکنون نیز با جهش نرخ ارز، نرخ پایه گمرکی صادرات طلای سرخ ایرانی حدود 50 درصد دیگر افت کرده است. البته صادرکنندگان با توجه به موضوع تعهد بازگشت ارز از این موضوع خوشحالند اما قطعا در دل به خاطر اعطای ارزش افزوده محصول ایرانی به دلالان خارجی، حال دیگری دارند. آنها خوب می دانند که نرخ فروش زعفران در هایپرمارکت های آلمان و فرانسه و آمریکا و یا نرخ فروش به شرکت های بستنی و آبمیوه و نوشیدنی و دارویی در اروپا و چین و کره و آمریکا تغییری نکرده است و کاهش بهای صادراتی (به دلار) منافع برخی واسطه ها را توسعه داده است. واسطه هایی که هنوز نتوانسته ایم برای رساندن محصولمان به مشتری نهایی، کنارشان بزنیم!

این خبر را امروز، میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگا زعفرانن اعلام کرد و کاهش نرخ پایه گمرکی را نویدی برای صادرکنندگان برشمرد و گفت: کاهش نرخ پایه گمرکی از ۱۴۵۰ به ۱۰۷۰ دلار موجب شد تا صادرکنندگان به استمرار صادرات و استفاده از کارت بازرگانی خود امیدوار شوند و در صورت رفع مشکلات پیمان سپاری ارزی می توان شاهد رشد فزاینده صادرات بود. به گفته این مقام مسئول، با توجه به تعدیل نرخ پایه گمرکی باید تمهیداتی برای پیمان سپاری ارزی به کار گرفته شود تا بتوانیم بازارها را توسعه دهیم.

برای توضیحات بیشتر، در رابطه با سابقه این موضوع به اینجا مراجعه کنید: قیمت زعفران “صادراتی” ایران بی ربط به “دلار”؛ همه چیز به ریال!

میری که نایب رئیس شورای ملی زعفران هم هست، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، از ثبات نرخ طلای سرخ طی یک ماه اخیر در بازار هم خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار (برای زعفران دسته) و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است. میری با انتقاد از این مسئله که ترکیه تعرفه عوارض زعفران برای افغانستان را حذف کرده است، بیان کرد: این در حالی است که ترکیه برای ورود زعفران ایرانی به کشور تعرفه بالایی اخذ می کند.

صادرات، می ارزد؟

گفتی است با نرخ های موجود، یعنی نرخ صادراتی 1070 دلار و نرخ دلار 11.5 هزار تومان، ارزش ریالی هر کیلو صادرات حدود 12.3 میلیون توما به دست می آید که با توجه به نرخ های فعلی زعفران پوشال و نگین سوپر ( 8 تا 12 میلوین تومان) حاشیه سود بسیار اندکی برای فرآیند بازاریابی و صادرات باقی می ماند. این وسط انگیزه صادرات چیست؟ در این شرایط ممکن است با افت احتممالی نرخ ارز و یا افزایش قیمت ریالی داخلی ( متاثر از رشد هزینه ها) دوباره نرخ صادراتی رشد کند و مجبور به تغییر نرخ پایه صادرات شویم.


قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید