ارزیابی دنیای زعفران از پیش بینی “افت قیمت زعفران از خردادماه”

غلامرضا میری -رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران - کاهش مصرف زعفران - تولید زعفران

تحلیل آقای نایب رئیس از علل گرانی و زمان شروع کاهش قیمت زعفران

2 دلیل میری برای افت قیمت زعفران از “خردادماه”

میری، فعال با سابقه بخش خصوصی و نایب رئیس شورای ملی زعفران ضمن تشریح گرانی زعفران در حال حاضر، می گوید که از خردادماه به 2 دلیل قیمت روند نزولی خواهد گرفت: 1- کاهش تدریجی صادرات طبق روال سال های گذشته (کاهش تقاضای صادراتی) و 2- افزایش عرضه زعفران توسط کشاورزان.

به گزارش دنیای زعفران، ارزیابی مورد اول آسان نیست اما درباره موضوع دوم، باید توجه شود که با نزدیک شدن به فصل برداشت جدید، زعفران های فعلی، کهنه محسوب شده و قیمت آن کاهش می یابد. لذا به مرور عرضه زعفران به بازار افزایش خواهد یافت. اما اینکه این موضوع چه زمانی رخ دهد، خرداد، تیر یا مرداد، محل تردید است. در هر حال این روند فصلی تا شهریور و مهر رخ خواهد داد و در صورت عدم تغییر در عوامل قویتر (عوامل بنیادین مثل نرخ ارز یا نرخ صادراتی یا میزان عرضه) تا قبل از آبان ماه شاهد شروع روند کاهشی خواهیم بود. در ادامه اظهارات میری درباره میزان صادرات و موانع آن، علل رشد فعلی قیمت ها و نرخ های بازار می خوانیم.

غلامرضا میری در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سال ۹۷، ۲۵۱ تن زعفران به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شده است، گفت: این رقم نسبت به صادرات سال ۹۶ خراسان رضوی، حدود ۱۴ درصد رشد داشته است. وی افزود: حدود ۹۰ درصد صادرات زعفران کشور از خراسان رضوی انجام می‌شود و پیش بینی ما این است که کل صادرات این محصول از کشور، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در سال گذشته رشد داشته است.

نرخ زعفران در یک ماه اخیر نوسانی نداشته است!

نایب رئیس شورای ملی زعفران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قیمت طلای سرخ در حدود یکماه اخیر، تقریباً نوسانی نداشته است، گفت: هم اکنون حداقل قیمت هرکیلوگرم از این محصول ۸ میلیون تومان و حداکثر نرخ آن ۱۳ میلیون تومان است؛ البته این نرخ خرید محصول از کشاورزان است.

این اظهارات در حالی است که قیمت زعفران پوشال طی این مدت از حدود 9 میلیون تومان به حدود 10 میلیون تومان رسیده است. برخی اواع نگین هم گران شده است.

2 دلیل گرانی قیمت زعفران

میری دلیل بالا بودن قیمت این محصول را عرضه کم عنوان کرد و افزود: کشاورزان می‌گویند تمامی اجناس گران شده است، چرا قیمت زعفران که یک محصول صادراتی است، باید ثابت بماند. بنابراین با حوصله و تأخیر جنس خود را به بازار عرضه می‌کنند. از طرفی صادرات نیز رشد داشته و مسائلی مانند پیمان سپاری ارزی و برگشت ارز به کشور، باعث شده قاچاق زعفران در کشور افزایش یابد که همه این موارد موجب افزایش تقاضا برای این محصول شده است.

کاهش قیمت زعفران، شاید از خرداد

این فعال بخش خصوصی در خصوص اینکه پیش بینی می‌کنید وضعیت قیمت‌ها در هفته‌های آتی به چه صورت باشد؟، ادامه داد: طبق روال هر سال از خرداد به بعد، صادرات زعفران کاهش می‌یابد ضمن اینکه بخشی از گرانی زعفران نیز به دلیل ورود افراد غیرحرفه ای و دلالان به بازار این محصول است. میری اضافه کرد: حضور این افراد باعث می‌شود زعفران به جای عرضه در بازار، در خانه‌ها دپو شود یا اینکه در بورس سپرده گذاری و آنجا دپو شود. وی افزود: شاید هم زعفران به این شکل از بازار خارج می‌شود و ما گمان می‌کنیم عرضه آن کم شده است. میری اضافه کرد: بهرحال از خرداد ماه همراه با کاهش صادرات، کشاورزان و کسانی که زعفران دارند به تکاپو می‌افتند تا محصول خود را به بازار عرضه کنند چرا که به زمان برداشت محصول جدید نزدیک می شویم.

پیش بینی رشد 30 درصد تولید زعفران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال تولید زعفران در کشور حداقل بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد، گفت: به دلیل بارندگی‌های خوبی که امسال اتفاق افتاده و افزایش سطح زیرکشت در استان‌های مختلف، پیش بینی افزایش تولید داریم. نایب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: باتوجه به رشد تولید باید برای صادرات آن برنامه ریزی و بازاریابی کنیم. مشکلاتی را که بر سر راه صادرات وجود دارد رفع نمائیم تا تولیدکنندگان دچار چالش نشوند.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: پیش بینی جدید درباره قیمت زعفران در ماه مبارک رمضان:ثبات! | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید