سیاه و سپید سیل و بارش بر زعفران؛ فرضیه افزایش تولید چقدر جدی است؟ارزیابی 3 اثر مثبت و 3 اثر منفی

به بهانه ادعای یکی از فعالان بخش خصوصی درباره اثر بارندگی ها بر تولید زعفران

بارندگی ها باعث رشد تولید زعفران می شود؟

سه اثر مثبت و 3 اثر منفی بارندگی و سیل بر تولید زعفران

چند روز پیش، یک فعال بخش خصوصی زعفران پیش بینی کرد که در پی بارندگی های مناسب در روزهای اخیر تولید زعفران در سال جاری به 450 تن برسد. ارزیابی این ادعا و همچنین تحلیل اثر ان بر عرضه و نهایتا قیمت زعفران در آینده، امر مهمی است که در ادامه انجام خواهد شد.

گفتنی است تاکنون هنوز، میزان تولید سال 1397 اعلام نشده است اما پیش بینی تولید 400 تن در این سال با توجه به روند منطقی رشد سالانه (10 تا 15 درصد) منطقی به نظر می رسد. اگر همین روند ادامه یابد و در سال جاری نیز 10 درصد بر تولید زعفران افزوده شود، میزان تولید به 440 تن خواهد رسید. لذا بدون در نظر گرفتن اثر سیل نیز تولید 440 تا 450 تنی در سال جدید، منطقی است و طبق روند طبیعی رخ خواهد داد. ضمنا این میزان افزایش تولید، با توجه به ایجاد تقاضای جدید در بازار (مخصوصا در اثر افت قیمت دلاری زعفران) و همچنین ایجاد مصارف جدید در صنایع غذایی و دارویی برای طلای سرخ، نمی تواند باعث کاهش قیمت ها شود. چنانچه پیشتر نیز چتنین اثری نداشته است.

یک مزرعه زعفران در لرستان/ منبع عکس: کانال طلای سرخ

با این حال درباره اثرات بارش های امسال بر تولید زعفران، گزاره هایی (مثبت و منفی) به شرح زیر قابل طرح است. جمع بندی و نتیجه گیری این موضوع نیاز به زمان بیشتری دارد:

  1. زعفران 5 نوبت آبیاری در سال نیاز دارد که در برخی مناطق (مخصوصا مرکز خراسان) به دلیل نبود آب، آخرین آبیاری در فروردین (موسوم به زردآب)، حذف می شود. بارش ها می تواند جانشین این آبیاری شده و باعث رشد بهره وری شود.
  2. برخی، فراتر از بارندگی ها، صحبت از تغییر اقلیم می کنند که با بازگشت تناوب های دمایی به گذشته، می تواند به بهره وری زعفران کمک کند
  3. دریافت آب از برگ (اصطلاحا از سر) مفید تر از آبیاری غرقابی است. بارندگی از این جهت نیز می تواند اثر مثبت داشته باشد.
  4. سیل در برخی مناطق، خسارت هایی نیز به مزارع زعفران زده است که حجم و اثر ان فعلا قابل ارزیابی نیست.
  5. رشد اندک قیمت زعفران در سال جاری در کنار محصولات رقیب، می تواند باعث کنترل تولید زعفران از محل کشت جدید و خنثی کردن اثر افزایش بهره وری شود.
  6. افزایش منابع آبی در دسترس کشاورزان، می تواند تمایل به کشت محصولات جایگزین زعفران را افزایش دهد. مخصوصا در نواحی مرکز خراسان که زعفران عمدتا محصول جانبی است و قیمت محصولات جایگزین هم رشد بیشتری نسبت به زعفران داشته است.

جمع بندی اثرات این عوامل، فعلا آسان نیست و در حالت کلی هم تصور اثری از این جهت بر قیمت زعفران متصور نیست.

متن خبر مرتبط

علی حسینی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اعلام این خبر، افزود: افزایش 10 درصدی تولید زعفران در هر سال به دلیل افزایش سطح کشت اتفاق می افتد، اما در سالجاری بارندگی های مناسب در کشور میزان تولید را افزایش قابل توجه ای خواهد داد. در پی بارندگی های مناسب در روزهای اخیر پیش بینی می شود میزان تولید زعفران در کشور از ۴۰۰ تن به ۴۵۰ تن برسد. وی ادامه داد: روند صعودی تولید زعفران در کشور موجب شده ما در بازار جهانی رقبا را کنار بزنیم.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: بزرگنمایی 4 خبر بد و غلبه هیجان فروش؛ چه کسانی سود می برند؟ | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید