دو روایت متناقض از وضعیت بازار زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 25, 1398
  • اخبار

دو روایت متناقض از وضعیت بازار زعفران

از اوضاع “آشفته و نگران کننده” تا “طبیعی شدن روند قیمتی زعفران” و “فرصت طلایی برای صادرکنندگان”

ادعای عجیب: به کمک بورس، شاهد “همبستگی قیمت زعفران با دلار” هستیم!

حسینی عضو شورای ملی زعفران، وضعیت بازار زعفران را “آشفته و نگران کننده”، افت صادرات را “هشدارآمیز” خوانده و نرخ های فعلی را 50 درصد کمتر از قیمت واقعی دانسته است. همزمان کریمی،  یک فعال دیگر بازار ( که مدیرعامل یکی از شرکت های دارای انبار بورسی هم هست)، از “طبیعی شدن روند قیمتی زعفران”، “ثبات قیمتی و امنیت خریداران خارجی”و”همبستگی نرخ زعفران با دلار” خبر داد و همه اینها را مدیون حضور زعفران در بورس دانست. به اعتقاد حسینی افزایش تولید بدون ساماندهی بازار منجر به نتایجی وخیم برای تولیدکننده خواهد شد اما کریمی معتقد است که به کمک بورس درآمد کشاورزان افزایش یافته است! حسینی عضو شورای ملی زعفران امروز در مصاحبه ای، همچنین گفت که در تجارت زعفران، قاچاقچیان بر صادرکنندگان واقعی غلبه کرده اند و زعفران 1000 دلاری را 600 دلار می فروشند. کریمی دیگر فعال بازار، معتقد است که اگر حضور زعفران در بورس و همبستگی قیمت زعفران با دلار نبود الان هر کیلو زعفران 5 میلیون تومان بود. به گفته وی اکنون یک فرصت طلایی برای خرید زعفران از انبارهای بورسی و صادرات آن است.

اظهارات کریمی در خصوص همبستگی دلار با زعفران در حالی است که از اواخر تیرماه، نرخ دلار در محدوده فعلی (11 تا 11.8) قرار دارد اما زعفران نگین در بورس از حدود 11 میلیون تومان به 8.6  میلیون تومان رسیده است؛ یعنی بیش از 20 درصد افت کرده است.

فرصت طلایی 2 ماهه برای صادرکنندگان طلای سرخ

غلامرضا کریمی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به تشریح اوضاع بازار زعفران پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر دو ماه تا فصل برداشت زعفران زمان است که با توجه به آنکه اولین برداشت در 25 مهر ماه انجام می شود و مراحل فرآوری و خشک را باید سپری کنیم، می توان گفت نخستین ورودی زعفران به انبارهای مورد تایید بورس کالا از 15 آبان ماه انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه هم اکنون بازار خالی از زعفران مرغوب و استاندارد است، افزود: موجودی حدود 7 تنی انبارهای بورسی که از زعفران استاندارد و مرغوب است، بهترین فرصت برای صادرکنندگانی است که تا دو ماه آینده برای پوشش تعهداتشان به محصول باکیفیت نیاز دارند. وی گفت: به عبارت بهتر وجود زعفران در انبارهای استاندارد بورسی باعث شده تا حتی در این برهه زمانی که زعفرانی در بازار وجود ندارد، کماکان امکان صادرات محصول مرغوب برای صادرکنندگان مهیا باشد.

ادعای کریمی: قیمت زعفران مرتبط با نرخ دلار است!

کریمی در ادامه در خصوص روند قیمت زعفران گفت: موضوع مهمی که در خصوص قیمت زعفران وجود دارد، همبستگی قیمت این محصول صادراتی با دلار است. این اتفاقی روزی آرزوی فعالان این صنعت بود چراکه وقتی در سال های 91 و 92 که نرخ دلار سه برابر شد، قیمت زعفران در بازار داخلی تغییری نکرد و فشار مضاعفی به تولیدکنندگان این بخش وارد شد؛ اما از دو سال پیش با واقعی شدن نرخ زعفران در بستر بورس کالا، شاهد روند طبیعی قیمت ها هستیم.

وی اظهار داشت: کاهش قیمت زعفران در شرایط فعلی نیز تابعی از دلار است برای مثال وقتی سال گذشته دلار از مرز 15 هزار تومان فراتر رفت، نرخ زعفران در هر کیلو به 13.5 میلیون تومان رسید اما امروز که دلار 11 هزار تومان است نرخ این محصول نیز کاهش یافته است.

طبیعی شدن قیمت زعفران را مدیون بورس هستیم!

این فعال قدیمی بازار زعفران گفت: طبیعی شدن روند قیمتی زعفران را مدیون سازوکار بورس هستیم به شکلی شاید اگر زعفران بورسی نمی شد شاید همچنان قیمت زعفران کیلویی 5 میلیون تومان بود. او عنوان کرد: همسویی نرخ زعفران و دلار باعث ایجاد یک ثبات قیمتی و امنیت خریداران خارجی شده است به شکلی در گذشته دلایل نوسان های بازار مشخص نبود اما امروز تابلوی بورس کالا ملاک  خرید مشتریان خارجی است.

افزایش درآمد زعفران کاران به کمک بورس!

به گفته وی، درآمد 400 میلیارد تومانی زعفرانکاران تربت حیدریه که همواره از رشد بهای ارز بی نصیب بودند، به واسطه عرضه محصول در بورس و واقعی شدن قیمت ها در دو سال گذشته به 1200 میلیارد تومان رسیده که این اتفاق به معنای حمایت از کشاورزان و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

این اظهارات در حالی است که نرخ ارز و هزینه های کشاورزان از سال قبل، 3 برابر شده اما نرخ زعفران، دوبرابر هم نشده است.

کاهش صادرات رسمی به خاطر قاچاق

همزمان علی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به کاهش 10 تنی صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته،‌ اظهار کرد: مهمترین دلیل کاهش صادرات رسمی زعفران ایران رونق قاچاق این محصول ارزشمند از کشور است. حسینی کاهش 15 درصدی صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری را هشداری جدی برای آینده بازار این محصول دانست.

به گفته وی؛‌ قاچاقاچیان زعفران ما را نصف قیمت واقعی آن به مشتریان خارجی می‌فروشد که موجب باخت تجار زعفران به قاچاقچیان در یک رقابت ناسالم  در بازار صادراتی شده است. حسینی قیمت واقعی هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی را 1000 دلار عنوان کرد که قاچاقچیان آن را حدود 600 دلار به فروش می‌رسانند. وی دلیل رونق قاچاق زعفران  و خروج این محصول از مبادی غیر رسمی را وادار ساختن تجار به  تعهد ارزی عنوان کرد. حسینی گفت: تجار زعفران مجبور هستند برای صادرات هر کیلوگرم زعفران 1000 دلار تعهد ارزی دهند این در حالی است که برای نقل و انتقال 100 دلار با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

حسینی آشفتگی روزافزون بازار زعفران را نگران کننده دانست و اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید ساماندهی به بازار این محصول ارزشمند و برنامه‌ریزی برای آینده آن ضروری است و غفلت از آن می‌تواند نتایجی وخیمی برای تولیدکننده و تجار آن داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید