• صفحه خانگی
  • >
  • سود آربیتراژ نقدی-گواهی زعفران / سود گواهی کردن زعفران چقدر است؟

سود آربیتراژ نقدی-گواهی زعفران / سود گواهی کردن زعفران چقدر است؟

سود آربیتراژ زعفران بین بازار نقدی و گواهی، یا همان سود آربیتراژ نقدی – گواهی زمانی ممکن است که بین قیمت زعفران در بازار و در بورس اختلاف باشد

در مقطع پاییز و اوایل زمستان 1401 این سود تقریبا صفر شد. چرا که قیمت ها تقریبا برابر است و با لحاظ هزینه ها، گواهی کردن زعفران در بورس سود خاصی ندارد. 

اما در مقطع تابستان 1401- مشخصا تیرماه 1401 – که به واسطه بازی صندوق ها قیمت زعفران نگین در برخی نمادها حدود 9 میلیون تومان بالاتر از قیمت نقدی است!

به طور معمول نیز نگین در بورس گران تر از بازار است. لذا شما با طی مراحل گواهی کردن زعفران در انبارهای بورسی و پذیرش ریسک های مربوطه (عدم پذیرش محصول توسط انبار) می توانید از این سود بهره ببرید.

به جز تولیدکنندگان آربیتراژگران هم می توانند با خرید در بازار نقدی و فروش در گواهی سپرده بورسی (بعد از گواهی کردن زعفران) از سود مربوطه استفاده کنند. گفتنی است کسب سود از آربیتراژ فقط به سود آربیتراژ نقدی-گواهی مربوط نیست بلکه برخی با خرید زعفران گواهی و فروش در بازار آتی نیز از این سود بهره می برند.

هم اکنون نگین با قیمت حدود 34 میلیون تومان از بازار قابل تامین و قابل سپرده گذاری در انبار بورسی است. و بین 41 تا 43 میلیون تومان در بورس توسط حقوقی ها خریداری می شود. ریسک این کار در هر مقطعی این است که:

1- انبار سلیقه ای رفتار کند و زعفران را پذیرش نکند

2-هزینه های پذیرش و انبارش را در نظر بگیرید

3- در بازار نقدی با دقت خرید کنید تا زعفران کیفی و قابل سپرده گذاری در بورس به دسستان بدهند.

4- حساب نوسانات بازار طی دوره خرید تا گواهی شدن و اضافه شدن به حساب بورسی خود را بکنید. ممکن است 10 روز یا بیشتر طول بکشد.

برای دریافت اموزش های بیشتر در خصوص آربیتراژ به بخش آموزشی دنیای زعفران بروید:

برخی نکات تکمیلی در خصوص سود گواهی کردن زعفران

✅نگین در بورس با اقبال بیشتری مواجه شده و فاصله قیمتی بیشتری هم با بازار نقدی دارد.
طبق جدول فوق سود گواهی کردن زعفران نگین حدود 600 هزار تومان معادل 7 درصد و سود گواهی کردن پوشال حدود 220 هزار تومان (در هر کیلوگرم) معادل 3.2 درصد است.
✅معمولا نگین بورسی بین نگین درجه 2 (عرفی) و درجه 1 ارزیابی می شود و پوشال بین پوشال معمولی و مرغوب. جدول #قیمتروزانواع_زعفران که روزانه توسط دنیای زعفران گزارش می شود را ببینید.
✅هم اکنون شهرهای مشهد، ترتب حیدریه و بیرجند انبار بورسی دارند و زعفران تحویل گرفته و گواهی می کنند.
✅ نکته مهم اینکه سود فوق با قیمت های روزمحاسبه شده است و ممکن است بعد از طی فرآیند تحویل زعفران، نرخ ها تغییر کند.
✅ نکته پایانی اینکه برای کسب سود فوق، یا باید تولیدکننده باشید و یا باید زعفران نقدی را از عرضه کنندگان دست اول بخرید. چرا که نرخ نقدی درج شده، نرخ خرید از کشاورز است.

البته جدول فوق بر اساس میانگین قیمت همه نمادهای بورسی زعفران (همه انبارها) تنظیم شده است. برای دریافت قیمت روز زعفران در هر یک از انبارها به سایت بورس بروید: اینجا

جدول سود آربیتراژ زعفران ( و زیره و پسته) بین بازارهای گواهی و آتی را هم اینجا بخوانید:

http://donyayezaferan.ir/%d8%b3%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa%d8%b1%d8%a7%da%98-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%a2%d8%aa%db%8c-%d9%88-%da%af%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%b2%d8%b9%d9%81%d8%b1/

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما