آتی زعفران؛ رشد 25 درصدی قیمت، سود 250 درصدی!

مروری تحلیلی بر سوددهی آتی سکه و زعفران در سال 97:

 محاسبه میزان سود و زیان در بازار آتی بسیار متفاوت با بازارهای معمولی و نقدی (مثلا خرید و فروش سکه فیزیکی در بازار یا خرید سهام در بورس) است. چرا که در بازارهای آتی شما هنگام خرید یا فروش (به بیان دقیق تر گرفتن موقعیت خرید یا فروش) هیچ پولی پرداخت نمی کنید، بلکه صرفا تعهد می کنید کالایی را در سررسید معین در آینده بخرید (یا بفروشید) و در همان زمان پولش را بپردازید (یا دریافت کنید).
اما بورس برای این که این تعهد شما برای خرید یا فروش (دریافت یا پرداخت کالا و پول) در آینده بدون پشتوانه نباشد و ضمانت اجرایی کافی برای اجرای تعهد وجود داشته باشد، از شما می خواهد که قبل از معامله (گرفتن موقعیت خرید یا فروش یا به بیان دیگر متعهد شدن به خرید یا فروش دارایی در آینده) پولی را در یک حساب مشخص قرار دهید که تا زمانی که تعهد شما پابرجاست، این پول هم قابل برداشت نیست. به این مبلغ وجه تضمین اولیه می گویند که معمولا بسیار کمتر از ارزش قراردادی است که شما وارد آن می شوید و متعهد به اجرای آن در آینده هستید. البته معمولا مبلغی هم به عنوان وجه تضمین اضافی به این مبلغ اضافه می شود که باز هم کمتر از ارزش قرارداد است.
چرا سود در بازار آتی چند برابر تغییرات قیمت است؟
مثلا هم اکنون مجموع وجه تضمین اولیه و اضافی برای خرید و ورود به هر موقعیت در بازار آتی سکه، هشت میلیون و 200 هزار تومان است. این در حالی است که ارزش یک قرارداد آتی سکه به سررسید شهریور امسال حدود 35 میلیون تومان است (هر قرارداد آتی سکه شامل 10 عدد سکه بهار آزادی است). بنابراین شما به مقدار بیش از چهار برابر وجهی که در حساب خوابانده اید، می توانید معامله کنید و سود و زیان شما هم به همین میزان (چهار برابر) افزایش می یابد.
در بازار زعفران هم همین طور است. وجه تضمین برای هر قرارداد هم اکنون در مجموع 150 هزار تومان است اما ارزش هر قرارداد 860 هزار تومان است؛ یعنی حدود شش برابر. به این نسبت ها در بازار آتی اهرم می گویند، یعنی همان گونه که یک اهرم نیروی شما را برای بلندکردن یک شیء سنگین چند برابر می کند، این اهرم مالی نیز سود شما را چند برابر می کند.
حال می توانیم سراغ بازارهای آتی سکه و زعفران برویم و سود یک سرمایه گذار در این بازارها را محاسبه کنیم. نمودار زیر تغییرات قیمت سکه و زعفران آتی تحویل شهریور امسال را نشان می دهد.
سود و زیان خرید آتی زعفران و سکه در سال 97؛ 250 و 400 درصد
فردی را در نظر بگیرید که از ابتدای امسال وارد قرارداد آتی سکه تحویل شهریور شده است. از آن زمان تاکنون قیمت سکه در بازار آتی دقیقا دوبرابر شده است. اما سود یک خریدار قرارداد آتی سکه 100 درصد (دوبرابر) نیست بلکه 400 درصد (پنج برابر) است. توضیح این که این فرد در فروردین امسال برای خرید یک قرارداد آتی سکه 17 میلیون تومان (قیمت یک قرارداد شامل 10 سکه در 5فروردین امسال) سرمایه گذاری نکرده است بلکه حدود 4.3 میلیون تومان در حساب خود خوابانده است که با استفاده از آن 17 میلیون تومان سود کسب کرده و اکنون در مجموع حدود 21 میلیون تومان در حساب خود دارد.
درباره زعفران نیز قیمت از زمان شروع معاملات در ابتدای خرداد، حدود 25 درصد رشد کرده است اما با توجه به اهرم شش برابری در آتی زعفران، فرد خریدار قرارداد آتی، نه 25 درصد بلکه 150 درصد سود کرده است. البته وجه تضمین اولیه در قرارداد عفران در ابتدا (خرداد امسال) 60 هزار تومان بود که به معنی اهرم 10 برابری این قرارداد بود. بنابراین کسی که در دوم خرداد امسال در بازار زعفران موقعیت خرید گرفته، اکنون 250 درصد سود کرده است.
نکات مهم درباره محاسبات فوق:
 محاسبات فوق صرفا برای موقعیت خرید محاسبه شده است. محاسبات درباره موقعیت فروش کاملا برعکس است یعنی افراد به همین میزان زیان کرده اند.
 فرض شده است که افراد بعد از گرفتن موقعیت خرید هیچ معامله دیگری روی آن انجام نداده و موقعیت خود را نبسته اند.
 کارمزد اندک معاملات (200 تومان برای زعفران و پنج هزار تومان برای سکه) در نظر گرفته نشده است، چرا که درصد ناچیزی از حجم سود/زیان است و در محاسبات تغییری معنادار ایجاد نمی کند.
اگر کسی در روزهای اوج قیمت موقعیت خرید خود را بسته باشد (مثلا 9تیر درباره زعفران) سود بیشتری (نسبت به محاسبات فوق) هم به دست آورده است.
منبع: روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید