تحلیلی بر نوسانات فصلی قیمت زعفران

برای فعالان بازار، مخصوصا فعالان بازارهای کاغذی مثل آتی ها، نوسانات فصلی قیمت زعفران و قواعد حاکم بر آن بسیار حائز اهمیت است.
در رابطه با زعفران، مثل هر محصول کشاورزی دیگر، انتظار این است که در فصل برداشت محصول، قیمت کاهش یابد. این موضوع، چنانچه نمودار زیر، مربوط به سال 1392 نشان می دهند، در مورد زعفران هم وجود دارد.

با این حال تفاوت هایی هست. اولا باید روند بلندمدت محصول در نظر گرفته شود و ثانیا باید به تحولات اقتصاد کلان توجه کنیم. نمودار دوم که مربوط به نوسانات قیمت در سال 1390 است نشان می دهد با وجود کاهش قیمت ها در فصل برداشت (پاییز) اولا این کاهش زیاد نبوده است و ثانیا به سرعت دوباره تقویت شده است و در زمستان به قیمت های پیش از فصل برداشت برگشته است.

در تحلیل نوسانات فصلی قیمت زعفران ، نکته مهم آن است که در سال 1390، تحولات اقتصاد کلان، مخصوصا رشد نرخ ارز باعث شد انتظارات درباره افزایش قیمت صادراتی ( به ریال) و افزایش قیمت در داخل تقویت شود لذا اصلاح فصلی قیمت به سرعت متوقف شد.

(البته چنانچه در تحلیل های بعدی نشان خواهیم داد این تصور غلط است و در کمال تعجب با افزایش نرخ ارز، قیمت دلاری زعفران ایران کاهش می یابد و قیمت ریالی تقریبا ثابت می ماند؛ دلیل هم روشن است؛ ضعف شدید تجار ( یا بگوییم دلالانی که محصول را به ریال و نه دلار به تجار افغانستانی یا پاکستانی می فروشند؛ کسانی که اصلا عمدتا ساکن ایران اند!).

اما در سال 97 کدام الگو برقرار خواهد بود؟ شاید پاسخ اولیه این باشد که الگوی سال 1390؛ چرا که ارز افزایشی است. اما باید دقت کرد که اولا امسال ارز در نیمه اول افزایشی شد و ثانیا سابقه بی تاثیری افزایش نرخ ارز بر قیمت زعفران در بلندمدت در حافظه اهالی بازار هست.

تحلیل های آتی در رابطه با سایر عوامل موثر بر تحولات قیمت و همچنین تحلیل نوسانات ماهانه در سایر سال ها، موضوع را روشن تر خواهد کرد.

برای ملاحظه و تحلیل بهتر نوسانات فصلی قیمت زعفران در بازار و بورس، بهتر از قیمت ها را به طور روزانه رصد کنید. برای ملاحظه قیمت زعفران در بازار به برگه قیمت زعفران (اینجا) بروید. برای ملاحظه قیمت روز زعفران در بورس هم به لینک های زیر بروید: قیمت گواهی سپرده زعفران ، قیمت اتی زعفران .

بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید