جهش 55درصدی صادرات زعفران در بهار 97؛ پای دلار در میان است؟

در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۵۶ تن انواع زعفران به ارزش ۷۷ میلیون دلار از کشور صادر شده است.
صادرات زعفران 58 درصد افزایش یافت بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می دهد، در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۵۶ تن انواع زعفران از کشور صادر شده است. ارزش این میزان زعفران ۷۷ میلیون و ۴۰۱ هزار دلار برآورد می شود. این در حالی است که میزان صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال ۹۶، ۳۶ تن به ارزش ۴۸ میلیون و ۷۵۸ هزار دلار بوده است. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش ۵۵ درصدی در وزن و ۵۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.
گفتنی است زعفران در گروه سوم کالایی قرار داد و صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات این محصول را در بازار آزاد (بازار ثانویه) به فروش  برسانند. با توجه به رشد بیش از 100 درصدی دلار در بازار از ابتدای امسال طبیعی است که صادرات رشد کند.
نرخ های اعلام شده توسط گمرک نشان می دهد که ارزش هر کیلوگرم زعفران ایران فعلا تغییر نکرده و در همان محدود هزار تا 1500 دلار است. لذا فعلا تجار فرصت طلب خارجی نتوانسته اند به بهانه رشد دلار، قیمت خرید خود از طرف ایرانی را کاهش دهند. امیدواریم که به مدد تحولات رخ داده، اطلاهع رسانی، فضای مجازی، شفافیت و البته ایجاد معاملات آتی، این اتفاق تلخ تاریخی تکرار نشود و ارزش دلاری زعفران نه تنها کاهش نیابد بلکه واقعی هم بشود.
امیدواریم که پای دلار در میان باشد و در میان بماند!
منبع خبرک خبرگزاری مهر
تحلیل از دنیای زعفران
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما