• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • رکورد شکنی “مقدار” صادرات در سال 1396؛ 236 تن به ارزش 326 میلیون دلار

رکورد شکنی “مقدار” صادرات در سال 1396؛ 236 تن به ارزش 326 میلیون دلار

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 28, 1397
  • اخبار

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: صادرات محصول زعفران ایران در سال گذشته توانست برای دومین سال متوالی روند افزایشی خود را حفظ کند و رکورد بیشترین میزان صادرات این محصول در 10 سال گذشته را بشکند.

«کاوه زرگران» خردادماه 97 در گفت و گویی که با خبرگزاری ایرنا داشته، میزان صادرات زعفران در سال گذشته را حدود 236 تن به ارزش بیش از 326 میلیون دلار ذکر کرد. وی ادامه داد: به رغم رشد صادرات حدود 55 درصدی زعفران، حدود 77 درصد محصول طلای سرخ ایران تنها به سه کشور هنگ کنگ، امارات و اسپانیا صادر می شود که نشان از موفق نبودن ما در گرفتن سهم بیشتر از بازار سایر کشورهاست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: آمار تجارت کشورهای عمده واردکننده زعفران ایران نشان می دهد که کشورهایی چون اسپانیا در عین حال که از واردکنندگان عمده زعفران از کشورمان هستند، در زمره بزرگترین صادرکنندگان این محصول در جهان قرار دارند. وی اضافه کرد: توجه نکردن به نیاز بازارهای جهانی و تلاش برای مطابقت با آن در دوره های گذشته سبب شده کشورمان بازار زعفران بسته بندی شده را به کشورهایی چون اسپانیا واگذار کند و با وجود رتبه اول در تولید و صادرات این محصول، عمده محصول تولیدی زعفران کشور به شکل فله از کشور صادر شود و ارزش افزوده کمتری را برای کشور به همراه داشته باشد.

زرگران گفت: غفلت مسئولان این حوزه در نگهداری از مزیت کشور در تولید این گرانبهاترین ادویه جهان و خروج پیاز زعفران از کشور سبب شده کشور همسایه ما یعنی افغانستان امروز به یکی از رقبای ما در تولید و صادرات زعفران تبدیل شود. این کشور توانسته با صادراتی بیش از 17 میلیون دلار در سال 2017، سهم خود از بازارهای جهانی تجارت این محصول را نزدیک به 23 درصد افزایش دهد.

 

لازم به توضیح است که اظهارات زرگران مربوط به مقدار است اما کاهش ارزش زعفران صادراتی باعث شده رکورد ارزشی صادرات زعفران همچنان در سال 1391 بماند؛ جایی که حدود 420 میلیون دلار زعفران صادر شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید