زعفران 97؛ جهش تولید به 400 تن، ثبات قیمت ریالی، سقوط قیمت دلاری

خرید توافقی زعفران

آخرین پیش بینی­ها از بازار زعفران در سال 97

 جهش تولید به 400 تن، ثبات قیمت ریالی، سقوط قیمت دلاری

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی که یک سالی است سازمان متبوع (با خرید حدود 70 تن زعفران) به بازیگر اصلی بازار زعفران تبدیل شده است، موضوع کاهش تولید به خاطر کمبود نهاده ها را رد کرده و پیش بینی کرد تولید امسال به 400 تن برسد. طبق آخرین آمار رسمی منتشرشده تولید زعفران در سال 1395 بالغ بر 336 تن بوده است. اما نکته جالب اظهارات شیرزاد اعلام سیاست ثبات در قیمت زعفران بود؛ سیاستی که با توجه به جهش 150 درصدی نرخ ارز، یک شوخی تلخ است و در بهترین حالت، می توان آن را نتیجه ناتوانی در غلبه بر زیاده خواهی دلالان خارجی تفسیر کرد.

به گزارش ایسنا، «حسین شیرزاد» روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، در سازمان تعاون روستایی خراسان‌رضوی، اظهار کرد: : ما در یک مداخله هدفمند بازاری در سال گذشته موفق شدیم که ۶۸ تن زعفران را در سه استان خراسان بزرگ با محوریت خراسان‌رضوی خریداری کنیم. شیرزاد یادآور شد: از این تعداد هم‌اکنون توانستیم حدود ۴۱ تن آن را به عالی‌ترین شکل ممکن با مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا و همکاری تجار به فروش برسانیم. وی گفت: همچنین در هفته آینده نیز حدود ۷.۵ تن زعفران آماده فروش خواهد بود، به نظر می‌رسد ما در یک ماه و نیم آینده بتوانیم تمام این ۶۸ تن زعفران را به فروش برسانیم.

سیاستِ ثبات در قیمت زعفران با وجود رشد 150 درصدی نرخ ارز!

شیرزاد گفت: قیمت زعفران تابع مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود، هم‌اکنون زعفران نگین حدود ۸ میلیون تومان و ۶۱۰ یورو در بازار قیمت دارد. وی خاطرنشان کرد: آنچه که در بازار زعفران به قیمت آن باز می‌گردد، شیب تند قیمت آن نیست و ما با این امر مخالف هستیم. آن چیزی که مهم بوده این است که بتوانیم نوسان قیمت آن را کنترل کنیم. به نظر می‌رسد این قسمت در ماه‌های آینده با شیب ملایم‌تری مسیر خود را طی خواهد کرد.

شیرزاد هیچ اشاره ای نکرد که چرا در حالیکه قیمت همه محصولات به شدت و با شیب تند رشد کرده است، چرا زعفران که یک محصول کاملا صادراتی است نباید از رشد نرخ ارز بهره ببرد؟ او تلویحا سقوط ارزش ارزی زعفران (از 1200 به حدود 600 یورو) را هم تایید کرده است و درباره علل این فاجعه حرفی نزده است!

وضع تولید خوب است؛ 400 تن را لمس می کنیم

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به ایسنا مبنی بر خرید زعفران امسال و موجودیت کود برای کشاورزان، ادامه داد: امسال پیش‌بینی تولید زعفران ما حدود ۴۰۰ تن است. به‌علت تغییرات ساختارهای اقلیمی محصول زعفران نمی‌تواند از این فضا مستثنی باشد، در ۹ استان به جز خراسان‌رضوی ما تولید زعفران داریم و بخشی از زراعی ما در کشور به سمت تولید آن حرکت می‌کند.

بازدید از ظرفیت انبارهای مشهد

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: درست است که خراسان وضعیت نسبی در تولید زعفران دارد اما باید در سال‌های آینده بکوشیم تا قیمت تمام شده را پایین و توان رقابتی را در بازارهای بین‌المللی بالا ببریم. شیرزاد در خصوص برنامه‌های خود در  سفر به مشهد گفت: در این سفر بازدیدی از انبارها و ظرفیت‌های انباری خود برای ۴۰۰ تن زعفران پیش بینی امسال خواهیم داشت. وی یادآور شد: بخش عمده‌ای از این سفر به موضوع زعفران و مناسبات بورسی ما با آن باز می‌گردد تا این بازار مدرن را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما