• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • خبرهای جدید تعاون روستایی از صنعت زعفران؛ قیمتگذاری در بورس مرجع جهانی شد؟!

خبرهای جدید تعاون روستایی از صنعت زعفران؛ قیمتگذاری در بورس مرجع جهانی شد؟!

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 18, 1397
  • اخبار
خرید توافقی زعفران

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما درباره حمایت از صادرات زعفران تصریح کرد: این سازمان از طریق پرداخت مشوق و یارانه از صادر کنندگان و بازرگانان در حوزه زعفران حمایت می کند.

به گزارش دنیای زعفران، گفتنی است برخی فعالان بخش خصوصی منتقد عملکرد این سازمان در خرید توافقی زعفران از کشاورزان هستند. برخی کشاورزان هم گلایه هایی دارند. اما ورود سازمان در سال گذشته به بهبود قیمت زعفران بعد از 4 سال ثبات کمک کرد.

به گزارش انتخاب؛ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در حاشیه همایش صاحبان قلم با اعلام این مطلب گفت: تاکنون ۶۷.۷ تن زعفران را خرید توافقی کرده ایم که از این میزان ۳۰ تن صادر و ۲۹ تن نیز با ضمانت نامه های بانکی به صورت نقدی در بورس کالا فروخته شده است.

از مشکلات صادرات تا سیاست های جدید برای خرید توافقی

شیرزاد با اشاره به تدوین سازوکار های جدید برای خرید توافقی زعفران اذعان داشت: در حوزه صادرات همکاری با شرکت های تخصصی صادرات زعفران و تولیدکنندگان سنتی و مدرن این محصول و برندسازی از محورهای برنامه حمایتی ما است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برندهای بسیار قوی در بازار داخلی فعالند و امیدواریم با عرضه برند مشخصی بتوانیم سهم قابل توجهی از بازار صادراتی را به دست آوریم.

شیرزاد، مشکلات مربوط به بازار زعفران را ناشی از ساختارهای بازارهای منطقه ای و اجرای سیاست های تعرفه ای از سوی برخی کشورها دانست.

قیمتگذاری زعفراان جهان در دست ایران؟

آنگونه که مهر گزارش کرده شیرزاد در مراسم تجلیل از خبرنگاران بخش کشاورزی هم گفت: بیش از ۳۰ تن از زعفران‌های انبارشده قبلی، با مطمئن ترین شیوه‌های مالی و اعتباری در شفافترین ویترین معاملاتی کشور، یعنی بورس کالای کشاورزی بفروش رسیده و پس از مدتها، ابتکار قیمت گذاری زعفران دنیا بدست ایران افتاد!

اگرچه بورس و مخصوصا معاملات آتی قابلیت تبدیل شدن به مرجع قیمتی را دارد اما تا تحقق این آرزو راه بسیار درازی در پیش است؛ هنوز قیمت کشف شده در بورس هم تابع قیمت نقدی داخل است. در گام بعد باید قیمت نقدی داخل تابع بورس و آتی شود و در گام های بعدی این نرخ در قراردادهای بین المللی معیار شود. پیش نیاز همه اینها شفافیت است و ارائه آمار و اطلاعات درست به گونه ای که بازار آتی تعمیق شود و خودش مستقلا بر اساس آمار و تحلیل کشف قیمت کند نه بر اساس قیمت نقدی و هیجانات بازار ارز.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید