نقطه عطف زعفران آتی؛ از صف خرید به صف فروش

 روز سه شنبه و بعد از معکوس شدن روند قیمتها در بازار ارز، تی زعفران هم، که از اول هفته را با صف خرید سپری کرده بود، سرانجام منفی شد و در ساعاتی صف فروش هم شد. یعنی در ابتدای ساعات همه در حداکثر قیمت (+3 درصد) خریدار بودند اما بعدا همه به دنبال فروش در حداقل قیمت (-3 درصد) بودند اما نتوانستند. اما امروز چهارشنبه بازار تقریبا متعادل شد و روند نزولی خیلی شدید نبود.
در اثر این تحولات، هر گرم زعفران نگین در قرارداد آتی در سررسید شهریور به 9300 تومان و در سررسید آیان به 10 هزار 300 عقب نشست.
اگرچه رشد قیمت در بازار آتی همراهی نسبی با دلار داشته است اما در بازار نقدی رشد قیمت ها بسیار کمتر بوده است.باید منتظر ماند و دید  اعلام سیاست جدید ارزی دولت با نرخ بازار آزاد چه خواهد کرد. طبق نظر بسیاری از کارشناسان، با تعمیق بازار ثانویه (بخشی از سیاست جدید ارزی) نرخ دلار کاهش پیدا خواهد کرد (مثلا تا حدود 7 یا 8 هزار توماان) که در این صورت باید شاهد افت قیمتها در بازار آتی زعفران باشیم.
البته در حالت معمولی با رشد 100 درصدی دلار (از 3500 به 7000 تومان) باید نرخ زعفران هم حداقل 70 درصد (70 درصد محصول صادراتی است) رشد می کرد اما متاسفانه منفعت حاصل از رشد دلار به جیب تجار خارجی می رود و نه تجار و کشاورزان داخلی و نه معامله گران بازار آتی!!!
تابلو معاملات آتی زعفران در بورس کالا در پایان معاملات چهارشنبه:
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما