تب رشد قیمت زعفران سرانجام به پوشال هم رسید؛ سه علت شروع رشد قیمتها

رشد حداکثری قیمت انواع زعفران در معاملات سپرده

تب رشد قیمت زعفران سرانجام به پوشال هم رسید

افزایش تقاضای محرم، قیمت زعفران را واقعی می کند؟

بعد از ثبت رشد قابل توجه قیمت زعفران نگین در بازارهای مختلف (نقد، سپرده و آتی) و ثبات معنادار قیمت انواع زعفران پوشال و سرگل، امروز با پایان یافتن معاملات گواهی سپرده شاهد رشد حداکثری (3 درصدی) برخی دیگر از انواع زعفران همراه با رشد زعفران نگین بودیم. سه علت رشد قیمت را در ادامه تشریحکردیم: رشد دلار، شروع ماه محرم و افزایش شکاف قیمت نگین و پوشال.


چنانچه جدول زیر نشان می دهد، به جز زعفران پوشال مرغوب (موجود در انبار تعاون روستایی مشهد) سایر انواع زعفران در آخرین معامله در نزدیکی 3 درصد معامله شده اند. مثلا زعفران دسته (موجود در انبار زرین تربت حیدریه) که مدتها در سطح هر گرم 4300 تومان معامله می شد دیروز با رشد 3 درصدی به 4442 تومان (در آخرین معامله) رسید. البته قیمت پایانی حدود 1 درصد رشد کرد. بیشترین حجم معاملات هم به زعفران نگین (موجود در انبار زرین تربت) اختصاص داشت. امرئز 107.5 کیلوگرم گواهی سپرده این نوع زعفران ( که دارندگان آن می توانند با مراجعه به انبار زعفران مربوطه را تحویل بگیرند) دست به دست شد.

چرا قیمتها بالا رفت؟

در تحلیل علل رشد قیمت زعفران در بازار گواهی سپرده می توان به دو عامل مهم اشاره کرد. اول اینکه قیمت زعفران متاثر از رشد نرخ دلار باید بسیار بیشتر از این مقدار و بسیار زودتر رخ می داد اما کارشکنی شبکه دلالان خارج نشین مانع این موضوع شده بود. آنها قیمت خرید زعفران از طرف ایرانی را از 1200 یورور به حدود 600 یورو کاهش دادند تا اثر رشد دلار خنثی شود اما به نظر می رسد با کاهش میزان زعفران موجود و مخصوصا رشد تقاضا داخلی، توان چانه زنی آنها کاهش یافته است.

دلیل دوم فرارسیدن ماه محرم است که به طور طبیعی تققاضای داخلی زعفران را افزایش می دهد. این موضوع هر سال به طور طبیعی رخ می دهد و حتی در تحلیل های بین المللی هم در تحلیل قیمت زعفران به آن اشاره می شود. تصویر زیر بخشی از گزارش یونیدو در تحلیل عوامل موثر بر قیمت زعفران را نشان می دهد که در آن به این موضوع اشاره شده است.

عوامل موثر قیمت زعفران در گزارش یونیدو 2013 – صفحه 15 و 16

 

نهایتا با توجه به شکاف بسیار زیاد شکل گرفته بین زعفران نگین و سایر انواع زعفران و تداوم رشد قیمت زعفران نگین، به طور طبیعی باید شاهد رشد قیمت سایر انواع زعفران باشیم تا نسبت قیمت ها به حالت طبیعی بازگردد. طبیعتا این شکاف نمی تواند در بلندمدت پایدار بماند.

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید