تحلیل معاملات در بورس 25/6/97؛ قیمت نقدی هم مثل آتی و سپرده اوج گرفت

تحلیل معاملات در بورس 25/6/97؛ قیمت نقدی هم مثل آتی و سپرده اوج گرفت

رشد 47 درصدی قیمت در عرضه های تعاون روستایی

هر کیلو پوشال معمولی در معاملات نقدی به 7150 هزار تومان رسید

دومین روز معاملات زعفران در بورس در هفته جاری نیز بسیار تکراری و کسل کننده بود! همه قراردادها، از جمله آتی و گواهی سپرده در حداکثر قیمت روزانه معامله شدند و به خاطر کاهش تمایل به فروش، حجم و ارزش کم شد. همچنین تعداد موقعیت های باز هم کم شد که در حالت طبیعی می تواد نشانه تغییر روند باشد. اما در فضا هیجانی فعلی باید بیشتر از قبل محتاط و صبور بود.


تالار فیزیکی هم به نقدی و سپرده رسید

اما نکته مهم دیگر که در تابلو معاملات فیزیکی زعفران طی شنبه و یک شنبه رخ داد، رشد قابل توجه قیمت در عرضه نقدی توسط سازمان تعاون روستایی بود. این سازمان که در اوایل شهریورماه (معاملات 3 و 4 شهریور) هر گرم زعفران پوشال معمولی را 4856 تومان فروخته بود در معاملات روز شنبه و یک شنبه، هر گرم از این نوع زعفران را 7150 تومان فروخت؛ یعنی 47 درصد گران تر! وضعیت مشابهی در انواع دیگر زعفران هم وجود داشت که در گزارشی دیگر به تفصیل بررسی خواهد شد.

نکته: در تالار فیزیکی عرضه کننده واقعی (دارنده محصول) زعفران را به خریدار واقعی نهایی می فروشد. در حالیکه در بازارهای آتی و گواهی سپرده، افراد برای نگهداری محصول و کسب سود و سپس فروش می توانند وارد معاملات شوند. عرضه کننده انحصاری زعفران در قراردادهای نقدی (یا همان فیزیکی) سازمان تعاون روستایی است.

عوامل مثبت موجودند اما هیجان ها غالب است

با این توضیحات، همچنان عوامل مثبت بنیادین زیادی برای رشد قیمت وجود دارد که مهمترین آن رشد نرخ ارز، کاهش موجودی محصول و افزایش تقاضای داخلی است که تا پایان ماه های محرم و صفر ادامه خواهد داشت. با این حال “سرعت و نحوه” رشد قیمت ها در بازار نشان می دهد که هم اکنون بیشتر از عوامل بنیادینف عوامل روانی و هیجانی بر بازار حکمفرماست.

جداول زیر، خلاصه از قیمت و تغییرات آن، حجم و ارزش معاملات در معاملات روز یک شنبه در قراردادهای آتی و گواهی سپرده را نشان می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید