دوئل بخش خصوصی و تعاون روستایی درباره قیمت زعفران

دوئل بخش خصوصی و تعاون روستایی درباره قیمت زعفران ادامه دارد

تعاون روستایی: قیمت طلای سرخ ناعادلانه بود

بخش خصوصی: دخالت تعاون روستایی زعفران را گران کرد

در حالیکه میری نایب رئیس شورای ملی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، برای چندمین بار در ماه های اخیر به انتقاد از ورود سازمان تعاون روستایی به بازار زعفران و خرید تضمینی این محصول در سال 1396 پرداخته و این اقدام را عامل گرانی 4 میلیون تومانی زعفران در روزهای اخیر دانسته بود، سازمان تعاون روستایی در واکنش توضیح داد که قیمت زعفران قبل از ورود این سازمان ناعادلانه بود و هزینه های تولید را پوشش نمی داد.


گفتنی است پیشتر نیز این سازمان جوابیه ای به اظهارات حسینی، از اعضای شورای ملی زعفران ارسال کرده و اظهارات این فعال بخش خصوصی را “حاوی اطلاعات به غایت بی پایه” دانسته بود. حسینی که ظاهرا آشنایی چندانی با بورس و مخصوصا قراردادهای آتی و مشتقه ندارد در اظهاراتی عجیب و تند گفته بود که افرادی “بدون اینکه هزینه پرداخت کرده باشند از هر 1 تن زعفران 6 میلیارد تومان سود می‌کنند و در بازارآتی زعفران سود 12 میلیاردی در انتظار آن‌ها است“!

انتقادات تکراری آقای رئیس

در این رابطه، غلامرضا میری در گفتگو با مهر  گفته بود: طی حدود ۱۰ تا ۱۲ روز گذشته قیمت طلای سرخ حدود ۴ میلیون تومان افزایش داشته است. وی با اشاره به اینکه دلیل این مساله ورود سازمان مرکزی تعاون روستایی به حوزه بازار زعفران است، افزود: این سازمان با دو هدف حمایت از کشاورز و تنظیم و تثبیت قیمت در بازار به این حوزه ورود کرد اما عملا اتفاق دیگری رخ داد. نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی اقدام به عرضه محصول در بورس کرده و کسانی که محصول را خریداری می کنند نه صادرکننده هستند، نه افرادی که در واحدهای بسته بندی فعالند و نه سایر فعالان حوزه بلکه بیشتر افراد نامرتبط محصول را خریداری کرده و در خانه هایشان دپو می کنند. میری ادامه داد: همین مساله باعث شده زعفران از بازار جمع آوری شود و قیمت آن افزایش یابد.

بازی بخش خصوصی در زمین دلالان خارجی

این اظهارات در حالی است که اولا هر تولیدکننده یا صادرکننده می تواند با حضور در بورس اقدام به خرید یا فروش زعفران کند و ثانیا حضور افراد بیشتر در بازار موجب افزایش نقدشوندگی و واقعی شدن نرخ ها می شود. ضمنا جالب است که آقای میری همچنان علاقه مند است همه تقصیرها را به گردن بورس و تعاون روستایی بیندازد و هیچ اشاره ای به رشد 3 برابری نرخ ارز ندارد. آیا رشد نرخ ارز نمی تواند باعث افزایش قیمت یک محصول صادراتی شود؟ البته به گفته خود آقای میری (اینجا)، خارجیها با افزایش نرخ ارز قیمت خرید دلاری از ایران را کاهش داده اند، اما آیا با رشد نرخ ها در بازار داخل، قدرت چانه زنی طرف داخلی افزایش نخواهد یافت؟ چرا باید در زمین دلالان خارجی که مدتهاست منافع حداکثری از زعفران ایرانی میرند بازی کنیم؟

تعاون روستایی: از افت قیمت ها به نفع واسطه ها پیشگیری کردیم

در واکنش به این اظهارات سازمان تعاون روستایی ضمن ارائه توضیحاتی درباره بازار زعفران نوشت: سال گذشته طبق روال سالهای پیش از آن، در مقطع برداشت محصول، زمزمه‌های قیمت ناعادلانه ۲ الی ۵.۲ میلیون تومان برای هر کیلو زعفران توسط واسطه‌ها به گوش می‌رسید. قیمتی که حتی هزینه‌های کشاورز زعفرانکار را پوشش نمی‌داد. در این هنگام بود که سازمان تعاون روستایی مداخله هدفمند خود را در جهت حمایت از کشاورزان آغاز کرده و با استفاده از شبکه تعاونیهای روستایی، اقدام به خرید توافقی حدود ۶۷ تن زعفران از دو استان خراسان رضوی و جنوبی با قیمتی به مراتب بالاتر از نرخ دامپینگی کرد. نهایتا تاکید کرده است که سازمان مرکزی تعاون روستایی در عرصه جدید مدیریتی خود برای اولین بار، روش سنتی فروش زعفران را کنار زده و پیشرفته ترین و سالم ترین شیوه بازاررسانی محصولات یعنی «بورس کالا» را جایگزین آن کرد.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید