سرگردانی زعفران بین دو نیروی متفاوت؛ نوسان قیمت حول نقطه صفر

عطر زعفران نو در بورس کالا

مروری بر وضعیت بازار زعفران در دومین روز مهرماه

سرگردانی زعفران بین دو نیروی متفاوت؛ نوسان قیمت حول نقطه صفر

محدودیت های ناظر بازار مانع از اثرگذاری دلار 16 هزار تومانی بر قیمت زعفران شد

در معاملات روز دوشنبه زعفران، با وجود تحرک قابل توجه در بازار ارز و لمس نرخ 16 هزار تومانی، محدودیت های فزاینده ایجاد شده در بازار آتی، مانع از رشد نرخ زعفران با فرمان بازار ارز شد. فقط در بازار گواهی سپرده، نگین سپرده انبار زرین تربت حیدریه توانست رشد 2.8 درصدی را ثبت کند. سایر نرخ ها حول صفر نوسان کردند؛ نوساناتی که نشان از سرگردانی معامله گران بین اخبار متناقض داشت.


آتی آبان و دی، نتوانستند 15 و 20 هزار تومان را فتح کنند

دیروز در بازار آتی با وجود اینکه نوسانات بسیاری بین مثبت و منفی 5 درصد رخ داد اما  نهایتا قیمت تسویه در سررسید دی اندکی رشد کرد و در سررسید آبان بیش از 1 درصد ات کرد؛ آبان در سطح 14500 و دی در نزدیکی 19500 باقی ماند و هیچکدام نتوانستند وارد کانال جدید شوند.

اما در بازار گواهی سپرده، وضعیت زعفران نگین بهتر بود؛ نگین انبار زرین تربت 2.8 درصد رشد کرد اما زعفران انبار تعاون روستایی مشهد درجا زد.

موقعیت های باز هم در هر دو قرارداد کاهش یافت؛ موضوعی که می تواند نشانه ای بر تغییر روندها تحلیل شود.

در بازار متعادل روز دوشنبه، حجم و ارزش معاملات در هر دو قرارداد حدودا نصف شد و بین 44 تا 64 درصد افت کرد.

 

باز هم محدودیت های جدید

اما ناظر بازار که یک شنبه وجه تضمین را به 355 هزار تومان رسانده و بر اتخاذ موقعیت های خرید فزاینده محدودیت وضع کرده بود، در اطلاعیه ای جدید 150 هزار تومانِ دیگر بر وجه تضمین افزود تا از روز سه شنبه برای اتخاذ هر موقعیت خرید یا فروش نیاز به سپرده گذاری 505 هزار تومان باشد. این محدودیت ها همراه با موج اعتراضات برخی فعالان صنعت زعفران به خاطر رشد قیمتها، مجموعا موجب متعادل شدن بازار زعفران شد. آرامشی که با توجه به شکل نگرفتن صف های فروش سنگین، می تواند نویدبخش شروع موج جدید افزایشی در روزهای اتی باشد. مخصوصا با راه اندازی قرارداد آتی پوشال و قبل از عرضه زعفران جدید به بازار، از اوایل آبان ماه، می توان چنین روندی را انتظار داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید