قرارداد آتی پوشال معمولی هم راه اندازی می شود

با ابلاغ بورس کالا

قرارداد آتی پوشال معمولی هم راه اندازی می شود

گام مهم برای واقعی شدن قیمت زعفران

بورس کالا امروز در اطلاعیه اعلام کرد که قرارداد آتی زعفران، با دارایی پایه زعفران پوشال معمولی از سه شنبه آینده مورد معامله قرار می گیرد. تصویر زیر مشخصات زعفران موردنظر به عنوان دارایی پایه این قرارداد را نشان می دهد.


پیش از این 3 قرارداد آتی زعفران راه اندازی شده بود که هر سه بر روی دارایی پایه زعفران نگین تعریف شده بود. برای مقایسه می توانید در تصویر زیر مشخصات فیزیکی و کیفی زعفران نگین را ملاحظه کرده و با پوشال مقایسه کنید. تصویر فوق کلیت تفاوت های دو نوع زعفران را نشان می دهد.

طبق اعلام بورس کالا، دوره فعالیت این قرارداد از 27 شهریور تا 21 آبان 1397 است. کارمزد معاملات مجموعا 300 تومان به ازای هر قرارداد است.

این قرارداد در روز اول بدون محدودیت نوسان قیمت عرضه شده تا کشف قیمت شود و بعد از آن دامنه نوسان روزانه 3 درصد خواهد بود. با توجه به اینکه قیمت زعفران در قرارداد آتی نگین تحویل آبان ماه هم اکنون 12585 تومان است و فاصله قیمتی زعفران نگین و پوشال معمولی به طور متعارف 25 تا 35 درصد است باید انتظار کشف قیمت این قرارداد در محدوده 7 تا 8 هزار تومان را داشت.

با توجه به جاماندن قیمت زعفران از رالی رشد قیمتها در اثر رشد نرخ ارز از سویی، و جاماندن زعفران پوشال از رالی رشد نرخ زعفران نگین، امید می رود با راه اندازی این قرارداد، قیمت زعفران، مخصوصا زعفران پوشال به نرخ های واقعی خود نزدیک تر شود و رانت گسترده ای که در اختیاران دلالان قرار می گیرد، محدود و محدودتر شود.

برای آشنایی با انواع زعفران به مطلب آشنایی ساده با انواع زعفران بروید.

برای آشنایی بیشتر با قراردادهای آتی به بخش آموزش، قرارداد آتی، اینجا، بروید.

دستورالعمل بورس کالا درباره قرارداد آتی زعفران پوشال را اینجا مطالعه کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید