مروری بر نوسانات فصلی قیمت زعفران در سال های 90 و 91؛ منتظر کاهش قیمت زعفران در97 نباشیم!

مروری بر نوسانات فصلی قیمت زعفران در سال های 90 و 91

منتظر کاهش قیمت زعفران نباشیم

در سال های تنش ارزی، قیمت زعفران در فصل برداشت، کاهشی نبوده است!

اگرچه برخی تلاش می کنند با القای این فرضیه که با فرارسیدن فصل برداشت قیمت زعفران شدیدا افت خواهد کرد، از تعدیل مطقی قیمت طلای سیاه با نرخ ارز پیشگیری کنند، اما بررسی تحولات فصلی قیمت زعفران در سال های 90 و 91 – که همراه با تنش ارزی بود- نشان می دهد که در این سال ها به هیچ وجه شاهد افت قیمت در فصل برداشت نبوده ایم.


نمودارهای زیر گویاست و نیازی به توضیح ندارد:

بازارها را به نفع دلالان تهییج نکنیم!

کم کم عطر خوش زعفران از خراسان به مشام می رسد و کشاورزان امیدوارند در فصل برداشت امسال بتوانند محصول خود را با قیمتی به فروش برسانند که بعد از چند سال سرکوب قیمتها، حداقل هزینه ها را پوشش دهد. اما همچنان دست هایی در کار است تا مانع شود. قبلا توضیح داده ایم که عده ای، مانع از رشد قیمت زعفران همراه با نرخ ارز می شوند تا از حاشیه سود بسیار بیشتری برخوردار شوند.

هم اکنون با وجود رشد 3 تا 4 برابری نرخ ارز، قیمت محصول صادراتی زعفران، صرفا حدود 80 درصد رشد کرده و حتی دوبرابر هم نشده است. با این حال عده ای فریاد واویلا سر داده و نگران تلاطم در بازار و از دست رفتن بازار صادراتی (!!!) هستند. یکی از مهمترین دستاویزهای انان هم این است که با فرارسیدن فصل برداشت و عرضه محصول قیمتها افت خواهد کرد و به این ترتیب تلاش می کنند معامله گران بازارهای کاغذی (آتی و پواهی سپرده) و حتی نقدی را مجاب کنند که موقعیت فروش بگیرند و از خرید در قیمت های فعلی به امید رشد بیشتر خودداری کنند.

اما چنانچه نمودارها به خوبی نشان می دهد، با وجود پیشگیری جدی از تاثیرگذاری کامل رشد نرخ ارز به قیمت زعفران، در هر حال تحولات بازار ارز روندهای فصلی قیمت زعفران را به هم زده است. چنانچه در سال های 89 و 92 در فصل برداشت قیمت زعفران مطابق انتظار کاهش یافته است اما در سال های 90 و 91 که شاهد تنش ارزی بودیم، چنین اتفاقی به هیچ وجه رخ نداده است بلکه قیمتها نهایتا افزایش هم یافته است. ای کاش برخی بازارها را به نفع دلالان و مخصوصا دلالان خارجی تهییج نکنند و مانع از بهبود منطقی قیمت زعفران نشوند.

البته اینکه قیمت در فصل برداشت کاهش یابد یک روال معمولی است (دو نمودار زیر) اما در سال جاری نباید انتظار چنین روندی را داشت بلکه باید منتظر تکرار الگوی سال های 90 و 91 بود.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید