رشد 250 درصدی قیمت گل زعفران در روزهای رخوت سرگل!

مروری بر معاملات هفتگی زعفران در بازارهای مختلف

رشد 250 درصدی قیمت گل زعفران در روزهای رخوت سرگل!

در حالیکه هم اکنون و با شروع فصل برداشت در تربت حیدریه و زاوه و ترب جام، هر کلو گل زعفران با رشد 250 تا 300 درصدی نسبت به سال گذشته حدود 190 تا 200 هزار تومان معامله می شود، قیمت زعفران (سرگل خشک) با سرکوب شدید در بازارهای مختلف به محدوده سال­های قبل برگشته است. نگین آتی تحویل آبان به 12.5 میلیون و نگین در معاملات گواهی سپرده به 11 میلیون تومان رسیده است. در حالیکه یک محاسبه ساده با توجه به رشد نرخ گل زعفران نشان می دهد که هر کیلو پوشال تا 14.5 میلیون و مگین تا بیش از 25 میلیون تومان در میان مدت رشد خواهد کرد.


با این حال هفته قبل قیمت زعفران در بورس عمدتا نزولی بود و قیمتهای اعلامی درباره بازار نقدی نیز به هیچ وجه قابل اتکا نیست. چرا که نرخ هایی برای زعفران کهنه اعلام می شود عملا مبنای معامله نیست. برخی فعالان صنعت از قیمتگذاری نگین با نرخ 19 میلیون تومان در تربت حیدریه خبر می دهند. برخی عوامل نیز از خرید و پیش خرید عمده گل و سرگل توسط تجار چینی و قطری به قیمت های بسیار بالا در نواحی تربت حیدریه و سیروان خبر می دهند.

جدول زیر قیمت انواع زعفران و البته زعفران بر اساس گل را نشان می دهد.

جداول زیر وضعیت معاملات زعفران در بورس (آتی) را توصیف می کند. هفته قبل عمدتا نرخ ها نزولی و حجم و ارزش نوسانی بود.

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. گواهی سپرده زعفران نگین زرین خریدم ولی بعد از خریدم افت کرده بسیار ، به نظر شما نگه دارم تا زمان سررسید یا بفروشم؟ تشکر

    • از نظر کوتاه مدت، و از جنبه تحلیلی قیمتها به کف رسیده است و تعادل در بازار دیروز و امروز نشان می دهد نباید منتظر افت بیشتر قیمتها بود.
      از نگاه بلندمدت و باز از جنبه تحلیلی، قیمت زعفران هم اکنون منطبق با دلار 5 هزار تومانی است و عقب افتادگی بسیاری دارد.

      اما به طور کلی در بازار زعفرانن، مخصوصا کوتاه مدت، عوامل غیربازاری ( که غیرقابل تحلیل اند) کم نیست.

      اگر بورس، شفاف سازی ها و رسانه ها بتوانند بر عوامل غیربازاری غلبه کنند، تحلیل های فوق قوت زیادی یافته و در نتیجه باید منتظر رشد قابل توجه قیمت زعفران بود.

      اگر اینگونه بشود – که من شخصا و بر اساس احساس و نه تحلیل کمی به آن خوش بینم- منطقی این است که از قراردادهای کوتاه مدت (مثل تحویل های آبان) خارج و وارد قراردادهای بلندمدت (تحویل های دی و همچنین 98)، مخصوصا جدید ها، بشوید. اما در هر حال خودتان با توجه به افق سرمایه گذاری (کوتاه یا بلندمدت) و همچنین سایر گزینه های در دسترستان، باید تصمیم بهینه بگیرید.

      با تشکر از پیام شما. نظرات و پیشنهادات خود را برای دنیای زعفران ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید