طلای سرخ در عطش کم آبی؛ هزینه 2 میلیونی یک تانکر آب

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 20, 1397
  • گزارش

گزارشی از آبیاری مزارع زعفران با روشی سخت و گران

طلای سرخ در عطش کم آبی؛ هزینه 2 میلیونی یک تانکر آب

هر هکتار زمین زعفران طی هر سال نیاز به 3 تا 5 مرحله آبیاری دارد. لذا کشاورزان باید  در هر سال، مجموعا 3 تا 5 هزار مترمکعب آب برای هر هکتار زمین به نحوی تامین کنند. در حالیکه بسیاری از قنات ها خشک شده و محدودیت های طرح تعادل بخشی آب، بسیاری از چاه های برداشت آب را تعطیل یا نیمه تعطیل کرده، کشاورزان در برخی مناطق مجبورند برای آبیاری مزارع خود، به شیوه ای بسیار گران قیمت، یعنی تانکر آب تامین کنند. طبق یک گزارش میدانی از گناباد، هر تانکر  آب (معمولا ظرفیت تانکرها 2 تا نهایتا 30 مترمکعب است) 1.5 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دست کشاورزان می گذارد؛ کشاورزانی که برای آبیاری زمین قبل از فصل برداشت مجبورند تن به این هزینه ها بدهند.


در ادامه برخی فرازهای مهم گزارش روزنامه خراسان رضوی در این رابطه را می خوانیم.

  • در این ایام که فصل آب رسانی به مزارع زعفران است کمبود آب باعث استرس و ناامیدی کشاورزان شده است.
  • کاهش بارندگی، خشکسالی و کم آبی در گناباد به داستان تلخی تبدیل شده است که از حدود دو دهه پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد و هم اکنون به مرز بحران رسیده است.
  • زعفران کاران روستاهای کوهپایه شهرستان گناباد ازهزینه های سنگین آب رسانی با تانکرهای سیاربه مزارع زعفران خود گلایه دارند.
  • یک زعفران کار روستای سقی هزینه آب رسانی با تانکر به مزارع را بسیار سنگین و برای کشاورز کمرشکن دانست وگفت : بهای حمل آب به ازای هر تانکر یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 800 هزار تومان بوده که البته این هزینه در مسیرهای طولانی و صعب العبور بیشتر است.

    یک زعفران کار روستای سقی هزینه آب رسانی با تانکر به مزارع را بسیار سنگین و برای کشاورز کمرشکن دانست وگفت : بهای حمل آب به ازای هر تانکر یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 800 هزار تومان بوده که البته این هزینه در مسیرهای طولانی و صعب العبور بیشتر است

  • خیلی از کشاورزان هر سال این مبلغ را قرض می گیرند و بعد از برداشت زعفران بدهی خود را تسویه می کنند. وی گفت :دولت تا چند سال قبل، از طریق جهاد کشاورزی برای آبیاری مزارع به کشاورزان کمک و بخشی از هزینه حمل آب را پرداخت می کرد اما دو سالی است که هیچ کمکی به کشاورزان نمی شود.
  • برای کاهش هزینه ها، آبیاری را در نهایت با صرفه جویی و ناقص انجام می دهد طوری که مزرعه ای را که پنج تانکر آب نیاز دارد با سه تانکر آبیاری می کند.
  • مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت :با توجه به این که 150 هکتار از مزارع زعفران گناباد در مناطق کوهپایه ای قرار دارد و باید با تانکر آبیاری شود براساس پیش بینی تا پایان فصل برداشت زعفران حدود 450 تانکر معادل 450 هزار مترمکعب (دنیای زعفران: احتمالا در اینجا اشتباهی رخ داده است؛ چون تانکر هزار مترمکعبی نداریم!ممکن است خطا از گویند یا خبرنگار خراسان بوده باشد) عملیات آب رسانی به مزارع زعفران باید انجام شود.

‘گزارش کامل را می توانید در اینجا بخوانید

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید