سیگنال های کاهشی از بازار “گل” و “ارز”، کاهش یکدست قیمتها در بورس

مروری بر معاملات زعفران در بورس طی روزهای شنبه و یک شنبه

سیگنال های کاهشی از بازار “گل” و “ارز”، کاهش یکدست قیمتها در بورس

باز هم بیش واکنش در بورس؛ تفاوت قیمت کهنه و نو چقدر باید باشد؟

در حالیکه اخباری مبنی بر کاهش قیمت زعفران و همچنین گل در برخی مناطق – احتمالا تحت تاثیر ازدیاد گل و ناتوانی در فرآوری به صورت دستی که هر ساله ایجاد می شود- به گوش می رسد، قیمت زعفران در بورس طی دو روز گذشته تماما نزولی شد. روند کاهشی نرخ ارز طی این دو روز بر ایجاد هیجان منفی در معاملات زعفران بی تاثبیر نبود. با این حال در مورد میزان قدرت این دو سیگنال کاهشی تردید وجود دارد. البته تفات قیمت زعفران کهنه (سال قبل) با نو که مربوط به سال جدید است نیز سبب شده است در قراردادهای با تاریخ تحویل نزدیک، قیمت نزولی باشد.


گواهی سپرده؛ روند معکوس “روستا” و “زرین”

با این حال در گواهی سپرده زعفران نگین که تا پایان آبان ماه سررسید می شود، زعفران انبار تعاون روستایی مشهد دیروز یک شنبه با رشد قیمتی 1.3 درصدی همراه شد تا تنها نماد مثبت زعفرانی در بورس باشد اما زعفران نگین زرین تربت افت کرد. قرارداد سررسید بهمن (برای نگین) هم منفی بود و به 14 هزار 106 توما رسید. تفاوت روند در روستا و زرین در حالی است که معمولا زعفران انبارهای زرین بهتر معامله می شد و گفته می شود که فرآیندهای کاری در شرکت زرین زعفران مشرق زمین بهتر از سازمانن دولتی تعاون روستایی است و استانداردها بهتر رعایت می شود. به این ترتیب تفاوت قیمت 6 میلیون تومانی زعفران نگین این دو شرکت، نشان از سردرگمی بازار در روزهای جاری دارد. نهایتا پوشال تحویل آبان 98 هم با دو روز عقب نشینی به سطح 11 میلیون و 200 هزار تومانن به ازای هر کیلو رسید.

بازار آتی؛ هیجانی تر از گواهی سپرده

اما در بازار آتی هر دو قرارداد پوشال و نگین به صورت یکدست منفی شدند و حجم معاملات هم بسیار کم شد. به نظر می رسد سردرگمی بازار در فصل برداشت و ارائه سیگنال های متفاوت درباره تولید و وضعیت قیمت در مناطق تولیدی، معامله گران را بسیار محتاط کرده است تا نسبت به اخبار کوچک، واکنش های بزرگ نشان دهند؛ اخباری مثل افت نرخ دلار به کانال 13 هزار تومان و یا افزایش هزینه فرآوری گل در اثر مازاد تولید گل در برخی مناطق.

تفاوت قیمتی زعفران نو و کهنه

نکته مهم دیگر که باع سردرگمی معامله گران – که عمدتا ناآشنا با اتمسفر صنعت زعفران هستند- شده، تفات قیمت زعفران نو و کهنه است. هم اکنون از مناطق تولیدی تربت حیدریه و کاشمر در خراسان رضوی خبر می رسد که قیمت زعفران پوشال معمولی کهنه بین 7 تا 8 و قیمت زعفران پوشال معمولی نو حدود 9 میلیون تمان است؛ قیمت هایی که دو برابر سال گذشته است و از نرخ زعفران نگین بورسی کمتر است! هم اکننون گواهی سپرده های نگین بورس 7.9 و 8.5 میلیون تومان معامله می شود که تقریبا برابر با قیمت زعفران نگین معمولی کهنه است. موضوعی که خود معمایی است و گواهی دیگر بر سردرگمی بازار در روزهای چندنرخی و بی نرخی بازار نقد!

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید