• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • تحلیل روزانه معاملات زعفران در بورس؛ دلار تا کجا می تواند زعفران را پایین بکشد؟

تحلیل روزانه معاملات زعفران در بورس؛ دلار تا کجا می تواند زعفران را پایین بکشد؟

تحلیل روزانه معاملات زعفران در بورس

دلار تا کجا می تواند زعفران را پایین بکشد؟

دیروز همزمان واکنش سنگین بازارهای مالی مخصوصا بورس به تداوم ریزش دلار، بازار زعفران هم که به نقطه تعادلی خود نزدیک شده است، سراسر منفی شد. البته نمادهای زعفرانی بورس (4 نماد  گواهی سپرده و 2 نماد آتی) در تمام طول معاملات منفی 5 نبودند و نهایتا هم قیمت های تسویه و پایانی کمتر از منفی 5 درصد افت کرد.


به گزارش دنیای زعفران، کاهش ارزش دلار به کمتر از 12 هزار تومان طی ساعاتی معامله گران زعفران را نگران کرد. به طور کلی در کوتاه مدت رفتارهای لحظه ای و هیجانی بر بازار حکمفرماست و البته منطقی هم هست. اگرچه در تحلیل کلان تر، قیمت فعلی زعفران صرفا با دلار 8 هزار تومانی تطبیق پیدا کرده است و نمی توان گفت که ریزش دلار حتی به کمتر از 10 هزار تومان نگرانی جدی برای خرید یا نگهداری قراردادها در قیمت های فعلی ایجاد می کند.

دلار با چه فرآیندی افت خواهد کرد؟

با این حال برای تحلیل رفتار کوتاه مدت نیز لازم است تصویری از آیننده دلار داشته باشیم. در این رابطه تحلیلگران معتقدند بازارساز این روزهای بازار ارز(بانک مرکزی) علاقه ای به ریزش سریع و یکباره نرخ ها در بازار ندارد و ترجیح می دهد این کار را به صورت پله ای و در یک فرآیند زمانی طولانی تر انجام دهد تا با واکنش های صعودی یکباره مواجه نشود. لذا احتمالا نرخ دلار در محدوده بالای 10 هزار تومان برای مدتی تثبیت شده و اگر موج نزولی بعدی در راه باشد با فاصله رخ خواهد داد.

با این توضیحات در پاسخ به این سوال که اثر منفی دلار بر زعفران تا کجا ادامه خواهد یافت می توان دو پاسخ ارائه کرد:

  • در کوتاه مدت، باید رفتار بازار ارز را رصد کرده و البته نمی توان انتظار ریزش شدید و سریع داشت.
  • در بلندمدت در صورتیکه نرخ ارز به زیر 8 هزار تومان نرسد، از نظر بنیادی نباید نگران نرخ های فعلی زعفران بود.

روند و حجم معاملات

روند و حجم معاملات در روز شنبه نیز این موضوع را تایید می کند که بازار به نقطه تعادلی خود نزدیک شده و در برخی نمادها مثل نگین تحویل آبان حتی در مقاومت خود ( 8 هزار تومان) به سر می برد. به همین خاطر معاملات یک سره فروش نبوده و بازار در حال تحلیل است و گمانه های افزایشی به همان اندازه قوی است که گمانه های کاهشی مطرح است. رشد حجم معاملات که در جداول زیر به چشم می خورد نیز این موضوع را تایید می کند.

 

روند حجم و موقعیت های باز در معاملات آتی

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید