روزهای تحلیل ناپذیری/ هراس از تحویل فیزیکی؟/ محاسبه هزینه های انبار برای دو قرارداد

زعفران باز هم تحلیل ناپذیر شد؛ فشار فروش به خاطرِ ترس از تحویل؟

دلار متعادل شد اما زعفران همچنان منفی است

هزینه های انبارداری گواهی سپرده چقدر است و بر عهده چه کسی؟

در تحلیل روز قبل نوشتیم  که با نزدیک شدن به سررسید گواهی سپرده زعفران نگین آبان( هر دو انبار زرین و تعاون روستایی) فشار فروش در این دو نماد و البته کل نمادهای فعال به چشم می خورد. این در حالی است که بازار نقدی متعادل است و بازار نرخ ارز هم بعد از افت تا زیر 11 هزار تومان (برای دلار) دوباره روند متعادل ( رو به بالا)گرفته است. در این میان علت غلبه فروش در بازار مشخص نیست و باز به روزهای تحلیل ناپذیری بازار نزدیک شده ایم.


در این روزها، قیمت ها انقدر جذاب شده است که حتی شبکه “دلالان تریبون دار” هم دیگر صحبت از ایجاد تلاطم و رشد افسارگسیخته قیمت ها نمی کنند و ضمن خرید با قیمت های مناسب، از فروش با دلار آزاد و همچنین معافیت از پیمان سپاری ارزی لذت می برند. یا این حال فشار فروش در بورس همچنان بالاست؛ شاید ناآشنایی فعالان بورسی به اتمسفر صنعت و مخصوصا هراس از واردشدن به فرآیند تحویل باعث این موضوع شده است.

هزینه های انبار زیاد است؟

درباره هزینه انبارداری هم که طبق دستورالعمل بورس بعد از خرید گواهی بر عهده تحویل گیرنده است باید گفت که موضوع نگران کننده ای به چشم نمی خورد. گفتنی است بورس کالا هزینه انبارداری را به ازای هر گرم زعفران در هر روز، 1 ریال اعلام کرده است که برای زعفران زرین که 184 روز پیش معامله شده، 18.4 تومان و برای هر کیلو 18 هزار و 400 تومان خواهد بود. حتی در صورت 5 برابر شدن هزینه انبارداری هم برای هر کیلو کمتر از 100 هزار تومان هزینه انبار باید پرداخت شود که در مقایسه با قیمت 8 میلیونی هر کیلو و قیمت بالاتر در بازار ناچیز است. البته این ارقام برای گواهی سپرده تعاون روستایی کمتر است، چرا که معاملت آن از 5 تیر (یک ماه دیرتر از زرین) آغاز شده است.

معافبت پیمان سپاری ارزی

گفتنی است طبق دستورالعمل اخیر بانک مرکزی، صادرات کمتر از 1 میلیون دلاری از پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز به سامانه نیما معاف شده است که با توجه به صادرات حدودا 300 میلیون دلاری زعفران توسط افراد مختلف و در مقاطع مختلف، احتمالا اکثریت این صنعت شامل این معافیت خواهد شد.

ثبات در بازار فیزیکی، ریزش در بورس

در بازار گل هم، وضعیت تغییری نکرده و نرخ ها در محدوده 90 هزار تومان با ثبات بوده است. البته با اتمام گل مناطق مرکزی و شمالی خراسان رضوی، دوره گلدهی مناطق جنوبی و غربی تر ( که گرم تر هستند) آغاز شده است که به خاطر کیفیت متفاوت گل، نرخ های متفاوتی هم به چشم می خورد. با این حال چنانچه جداول زیر نشان می دهد، قیمت در همه نمادها منفی است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید