علایم متعادل شدن بازار در جدول پیش نگر؛سمت و سوی قیمت زعفران در میانه فصل برداشت

افت نرخ ارز، سقوط زعفران آتی و تثبیت قیمت ها در بازار نقدی

علایم متعادل شدن بازار در جدول پیش نگر قیمت زعفران

جدول پیش نگر، تلاشی است برای تحلیل چهارچوب مند و قاعده مند کردن پیش بنی در بازار زعفران با گردآوردن عوامل مختلف اثرگذار و نه یک پیش گویی.


طی هفته گذشته، بازار زعفران، مخصوصا در قراردادهای آتی، همزمان با افت یکدست(به استثنای روز سه شنبه) در بازار ارز، سقوط کرد و پوشال تحویل آذرماه 16.7 و نگین تحویل دیماه 15.7 درصد از ارزش خود را طی این هفته از دست دادند. با این حال بازار نقد برای سرگل تازه در محدوده 8 تا 11 میلیون تومان به تعادل رسیده و در بازار گل هم از ثبات قیمتها در محدوده 90 تا 95 هزار تومان خبر می رسد. (همه نرخ ها به ازای یک کیلوگرم).

در بازار گواهی سپرده نیز، که نزدیک به نقد است و با خرید هر گواهی بالای یک کیلو می توان فورا از انبار زعفران دریافت کرد، مثل بازار نقدی شاهد تعادل بودیم. دو قرارداد نگین (انبار تعاون روستا و زرین) با سررسید پایان آبان امسال که در هفته منتهی به 18 آبان به کف قیمتی رسیده و در محدوده جذاب 8 میلیون تومان قرار گرفته بودند طی هفته گذشته عمدتا صعودی بودند و تا محدوده 8.7 میلیون تومان رشد کردند. پوشال آبان 98 هم مجموعا متعادل بود و بالای 11 میلیون تومان معامله شد. نگین سررسید بهمن امسال هم هفته قبل را با 14.8 میلیون شروع کرد و با 14.7 میلیون به پایان برد.

بر این اساس و با توجه به عوامل زیر به نظر می رسد بازار، در بخش نقد، فارغ از رفتارهای هیجانی و عوامل غیرقابل پیش بینی، متعادل بماند اما بازار آتی کاملا وابسته به نرخ ارز می تواند دچار نوسانات شود.

  • طبق پیش طرحی که در دیدار فعالان بخش خصوصی با وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی تهیه شده، قرار است صادرات خرد زیر یک میلیون تومان از پیمان سپاری ارزی معاف شود. در صورت نهایی شدن، این طرح برای صادرکنندگان دلاری زعفران، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود و می توانند ارز وارداتی خود را آزادانه در بازار آزاد بفروشند.
  • نرخ گل زعفران در روزهایی به دلیل تولید بسیار زیاد و نبود نیروی کار برای فرآوری در برخی مناطق تا 60 هزار تومان هم افت کرد اما نهایتا بالای 90 هزار تومان به تعادل رسیده است. این موضوع نیز از قیمت زعفران در محدوده حداقل 8 میلیون تومان حمایت می کند.

بر این اساس و با توجه به دیگر موارد مذکور در جدول پیش نگر، قیمت در کوتاه مدت متعادل و در بلندمدت مجموعا رو به رشد ارزیابی می شود. اگرچه در اقتصاد کشور باید سهم عوامل پیش بینی نشده را نیز به طور معناداری بالا در نظر گرفت. با این حال نمی توان از تحلیل و پیش بینی هم دست کشید؛ جدول فوق حداقل تلاش و چهارچوبی برای این کار است که باید توسط معامله گران بازرارزیابی شود.

 

جداول زیر آخرین قیمت های زعفران در بازار آتی و نقدی و گواهی سپرده را نشان می دهد. روز پنج شنبه فقط بازار نقدی و آتی فعال بود و گواهی سپرده مثل بورس روز پنج شنبه تعطیل است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید