بازار زعفران در حال بازیابی خود است

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 11, 1397
  • اخبار

تحلیل معاون توسعه بازار بورس کالا از عوامل سه گانه موثر بر قیمت زعفران

بازار زعفران در حال بازیابی خود است

سه دلیل اثرگذار بر قیمت زعفران/پیش بینی سال خوب برای تولید/ راه اندازی قراردادها و پذیرش انبارهای جدید/ بازار در حال بازیابی خود است

ناصرپور، معاون توسعه بازار بورس کالا 3 عامل فصل برداشت، نرخ ارز و پیمان سپاری ارزی را عوامل تاثیرگذار بر قیمت زعفران دانست و از راه اندازی قراردادهای جدید باری زعفران سرگل و نگین خبر داد. هم اکنون فقط قراردادهایی بر روی زعفران نگین و پوشال فعال است.


بازار در حال بازیابی خود است

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در گفتگو با تسنیم، در خصوص شرایط فعلی حاکم بر بازار زعفران اظهار داشت: با توجه به این که این روزها زمان برداشت زعفران است، عرضه این محصول به مرور افزایش می‌یابد؛ بنابراین افت قیمت‌ها چندان هم غیرمنطقی نیست. وی افزود: این در حالی است که زمانی شاهد معاملات نوبرانه زعفران بودیم که خود به معنی رشد قیمت‌ها قلمداد می‌شود؛ ولی هم‌اکنون بازار در حال بازیابی خود است و با واقعیت‌های موجود همخوانی بیشتری پیدا می‌کند.

سه‌گانه‌های اثرگذار بر بازار زعفران

ناصرپور با اشاره به این که در حال حاضر سه رخداد مهم در بازار زعفران در حال خودنمایی است که تأثیرگذار خود را بر قمیت این محصول گذاشته است، تصریح کرد: نخست این که در فصل برداشت زعفران قرار داریم و افزایش عرضه زعفران در بازار منطقی است. همچنین پیمان سپاری ارزی هم خود به معنی سرعت‌گیر مهمی در مسیر صادرات رعفران ایفای نقش کرده است و به تکانه قیمتی منفی و مهمی منجر شده است. از طرف دیگر در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نیز نوسان قیمت دلار هم کاهشی بوده و همین سیگنال هم به عقب‌گرد بهای زعفران در بازارهای نقدی، سپرده کالایی و آتی زعفران منجر شده است.

سالِ خوب زعفران

این مقام مسئول با اشاره به این که برای سالجاری دورنمای بازار محصولات کشاورزی مطلوب ارزیابی می‌شود و با توجه به بارش‌های فعلی این امیدواری‌ها حتی تقویت شده است، افزود: برای بازار زعفران نیز سال خوبی پشت سر گذاشته شد و وضعیت این بازار به معنی تحول در حوزه معاملات محصولات کشاورزی بر پایه ابزارهای مالی در بورس کالا بود.

قراردادهای مشتقه جدید در انتظار زعفران

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا همچنین در مورد فعالیت‌های در دست اقدام در فاز توسعه بازارها اظهار داشت: هم برای زعفران نگین و هم زعفران سرگل در حال برنامه‌ریزی‌ برای راه‌اندازی قراردادهای مشتقه جدیدی هستیم و در آینده اجرایی خواهد شد.

پذیرش انبارهای جدید زعفران، در دست بررسی است

وی با بیان این مطلب که در حال بررسی برای پذیرش انبارهای جدید در حوزه معاملات زعفران نیز هستیم، گفت: هر انباری که تقاضای پذیرش داشته باشد و از لحاظ کیفی مورد تایید باشد برای ما قابل قبول است و از این مسیر محدودیتی در بورس کالا وجود ندارد، اگرچه تاکنون درخواست‌ها بیشتر از منطقه خراسان بویژه استان خراسان رضوی بود.

ناصرپور با اشاره به این که پذیرش انبار در سایر استان‌ها بویژه برای زعفران شاید بتواند به رونق مضاعف این بازار کمک کند و خریداران بیشتری را به این سمت جذب کند، اذعان داشت:  از سوی دیگر و از لحاظ مقررات بورس انباردار موظف است کالا را در انبار تحویل دهد، ولی بر پایه توافقات شخصی این پتانسیل وجود دارد که اشخاص در هر نقطه‌ای بتوانند این کالا را تحویل بگیرند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید