• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • با توجه به اختلاف قیمت ها در بازار آتی و گواهی سپرده پوشال در نزدیکی سررسید آتی؛ فرصت سود 3 تا 20 درصدی در کمتر از 10 روز؟!

با توجه به اختلاف قیمت ها در بازار آتی و گواهی سپرده پوشال در نزدیکی سررسید آتی؛ فرصت سود 3 تا 20 درصدی در کمتر از 10 روز؟!

با توجه به اختلاف قیمت ها در بازار آتی و گواهی سپرده پوشال در نزدیکی سررسید آتی

فرصت سود 3 تا 20 درصدی در کمتر از  10 روز؟!

قرارداد آتی زعفران پوشال 7 روز دیگر، یعنی 27 آذرماه سررسید می شود. کسانی که در این بازار خرید کرده اند (موقعیت خرید گرفته و موقعیت خود را نبسته اند) باید در این تاریخ پول بیاورند و زعفران بگیرند و کسانی که موقعیت فروش گرفته اند باید زعفران بیاورند و تحویل داده و پول خود را دریافت کنند.


به گزارش دنیای زعفران، همواره تفاوت قیمتها بین بازارهای مختلف شرایطی را فراهم می کند تا افرادی با خرید از یک بازار و فروش در بازار دیگر ضمن کسب سود، باعث همگرایی بازارها شوند. هم اکنون در بازار زعفران نیز چنین شرایطی فراهم است.

حالت دارای ریسک

توضیح اینکه قیمت هر کیلوگرم زعفران پوشال در بازار آتی در پایان معاملات روز دوشنبه 8 میلیون و 749 هزار (8749000) تومان بوده است اما قیمت همین محصول در گواهی سپرده بیشتر و به میزان 9 میلیون و 4 هزار و 400 (9004400) تومان ثبت شده است. در این شرایط می توان با اتخاذ موقعیت خرید در بازار آتی و دریافت گواهی سپرده در سررسید، حدود 3 درصد سود کرد. اما از آنجا که شما در بازار آتی برای معامله پولی پرداخت نمی کنید و صرفا رقمی کمتر از نصف قرارداد (با توجه به اهرم حدودا 2 برای زعفران پوشال) را به عنوان ودیعه قرار می دهید، سود شما (نسبت به مبلغ ودیعه) بسیار بیشتر و در حدود 7 درصد خواهد بود. البته برای روز تحویل باید مبلغ معامله را اماده کنید و بعد از دریافت گواهی سپرده، آن را فروخته و پول خود را همراه سودش نقد کنید.

ما با توجه به نوسانات روزانه قیمت ها (به اندازه مثبت و منفی 5 درصد) می توان به خرید محصول در قیمت پایین تر در بازار اتی هم فکر کرد؛مثلا در یک حالت ایده آل چنانچه خرید در منفی 3 آتی و فروش در مثبت 3 درصد گواهی سپرده انجام شود، مجموعا حدود 10 درصد سود کسب خواهید کرد که با احتساب اهرم 2 برای بازار تا 2 برابر افزایش می یابد. کارمزدها، هزینه انبار و … نیز با توجه به نزدیکی به سررسید بسیار اندک است و در صورت خرید به مقدار ممناسب به 1 درصد هم نمی رسد.

البته همه اینها  به شرط ثبات نسبی قیمتها در گواهی سپرده است؛ ممکن است قیمتها تا روز فروش شما رشدکند و بیش از این سود کنید و ممکن است کاهش یابد و سود کم یا صفر شود. این یعنی شما با ریسک مواجه هستید.

حالت بدون ریسک

اما یکحالت بدون ریسک هم وجود دارد و ان زمانی است که بر عکس حالت فوق، در گواهی سپرده بخرید و در آتی بفروشید. ممکن است در اثر نوسانات بازار طی روزهای آتی، چنین موقعیتی فراهم شود؛ یعنی شما بتوانید در گواهی سپرده با قیمت پایین (مثلا 8 یا 8.5 میلیون تومان) خرید کنید و در آتی با قیمت بالاتر، مثلا 9 میلیون تومان بفروشید. در این حالت معامله شما قطعی است و میزان سود هم مشخص است و تغییر نمی کند؛ مثلا اگر در 8.5 گواهی سپرده بخرید و در 9 آتی بفروشید حدود 6 درصد سود می کنید. البته در این حالت از خاصیت اهرمی بی بهره خواهید بود چرا که در گواهی سپرده باید نقد بخرید.

بازار را رصد کنید

البته ممکن است طی روزهای آتی، تفاوت قیمت ها بیشتر هم بشود و فرصت سود بالاتری فراهم شود و این احتمال هم هست که نوسانات قیمت تا روز تحویل سود شما را محو کند(در حالت دارای ریسک). لذا بازار را به دقت رصد کرده و در زمان مناسب خرید و فروش خود را انجام دهید.

گفتنی است،  طبق دستور العمل بورس کالا، افراد می توانند برای تحویل زعفران، گواهی سپرده زعفران پوشال را خریداری کرده و در روز تسویه، این گواهی سپرده ها از حساب آنها به حساب خریدار منتقل می شود و پول خود را دریافت می کنند. کسانی هم که آتی خریده اند، با واریز پول، به حساب بورسیشان گواهی سپرده اضافه می شود که می توانند بفروشند یا نگه دارند.

دستورالعمل را به دقت بخوانید

به رفتار فوق در اقتصاد آربیتراژ می گویند؛ یعنی خرید در بازار ارزانتر و فروش در بازار گرانتر؛ نتیجه این موضوع همگرایی بازارها و اعتبار یافتن قیمتهاست؛ آربیتراژگران اگرچه به دنبال سود خودشان هستند اما به بازار هم کمک می کنند. در هر صورت اگر خواستید وارد این فرآیند شوید حتما دستورالعمل 6 صفحه ای بورس کالا درباره شرایط تحویل را در اینجا به دقت بخوانید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید