• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • تحلیلی بر روندهای ماهانه قیمت زعفران در سالهای اخیر/ زعفران بعد از فصل برداشت؛ ثبات یا بازگشت به مدار صعود؟

تحلیلی بر روندهای ماهانه قیمت زعفران در سالهای اخیر/ زعفران بعد از فصل برداشت؛ ثبات یا بازگشت به مدار صعود؟

تحلیلی بر روندهای ماهانه قیمت زعفران در سالهای اخیر

زعفران بعد از فصل برداشت؛ ثبات یا بازگشت به مدار صعود؟

قیمت زعفران در بازار و بورس، با اتمام فصل برداشت دوباره روند صعودی گرفته است. اما اهالی بازار درباره پایدار بودن آن تردید دارند. در این گزارش ضمن مرور تحولات قیمت در طول ماه های سال در سال­های گذشته، بستری برای تحلیل قیمت آینده زعفران فراهم خواهیم کرد.


سال­های کاهش مداوم قیمت در نیمه دوم سال

طی برخی سالها، که هیچ گونه مداخله و اتفاقات بیرونی بر روند قیمت بازار اثر نگذاشته، عمدتا در نیمه دوم سال و بعد از عرضه محصول جدید قیمت کاهشی بوده است؛ مثل سال های 1378 و 1383. در سال 1388 نیز ضمن از بین رفتن آثار سرمازدگی دو سال قبل و با توجه به جهش قیمت ها در سال قبل، به مرور با ورود تولید جدید قیمت ها افت کرد.

رشد مداوم قیمت در نیمه دوم سال

اما در سال هایی که جهش ارزی داشتیم، مثل 1390 و 1391 و همچنینن سال های مداخله دولت، مثل سال 1385 و 1396 قیمت ها در نیمه دوم سال رشد کرده است و بعضا با سرعت بسیاری بالایی هم افزایش یافته است. سال 1397 نیز با آشکارشدن آثار مخرب سرمازدگی سال 86 بر مزارع و تولید زعفران قیمت در اثر عامل خارجی به شدت رشد کرد.

ثبات در نیمه دوم سال

اما طی برخی سال ها نیز، قیمت تغییر معناداری در نیم دوم سال نداشته است. سال 1379، 1380 و 1386 از این جمله است.

سال 1397؛ بازگشت سریع یا آرامش؟

در سال جاری، همانند سال های 1390 و 1391 با جهش ارزی مواجهیم. تاکنون الگوی سال 1390 در حال تکرار است که بعد از رشد قیمت در نیمه اول سال شاهد افت قیمت در فصل برداشت هستیم. اما در سال 1390 یک رشد مجدد در فصل آخر سال تجربه شد. اما در سال جاری همزمان با جهش نرخ ارز شاهد ادامه مداخله دولت (تعاون روستایی) برای حمایت از قیمت ها نیز هستیم. موضوعی که اگرچه به شدت سال گذشته(1396) نیست اما می تواند بر بازار اثرگذار باشد. لذا در سال جاری باید منتظر تکرار الگوهای ثبات و یا رشد قیمت در نیمه دوم سال باشیم. در این میان الگوی سال 1390 محتمل تر به نظر می رسد. اگر قرار به این موضوع باشد، باید منتظر رشد قابل توجه قیمت به نسبت نرخ های قبل از شهریور امسال باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید