قرارداد تعرفه ترجیحی با هند، جلوی قاچاق طلای سرخ را می گیرد؟

  • توسط دنیای زعفران
  • دی 7, 1397
  • اخبار

به بهانه انتقاد یکی از فعالان صنعت زعفران از قاچاق زعفران به هند و چین

قرارداد تعرفه ترجیحی با هند، جلوی قاچاق طلای سرخ را می گیرد؟

در حالیکه ظاهرا قرارداد تعرفه ترجیحی با هنند در حال نهایی شدن است، فعالان صنعت زعفران معتقدند در صورت حذف تعرفه های وارداتی از سوی دو کشور برای برخی کالاها از جمله زعفران صادراتی به هند، می تونانیم شاهد کاهش قاچاق زعفران باشیم.


اواسط هفته قبل بود که مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد،  مذاکرات تجارت ترجیحی ایران و هند نهایی شده و فقط مراحل تکمیلی این موافقتنامه باقیمانده که تا یک ماه آینده عملیاتی می شود.  به گفته وی در گفتگو با ایرنا، بر اساس مذاکرات انجام شده، 80 تا 100 قلم کالا از هر طرف مشمول تخفیف های تعرفه ای می شود. وی اضافه کرد: از بین کالاهای صادراتی ایران به هند – از جمله کود اوره، متانول، پروپان، قیر، آهن، بوتان، پسته و خرما – و کالاهای صادراتی هند به ایران – شامل برنج، چای، الکترودهای زغالی، کاغذ، اکسید آلومینیوم، مکمل های دارویی و کنجد – تعدادی در فهرست تعرفه های ترجیحی قرار گرفته است که بعد از امضای تفاهم نامه، اعلام خواهد شد. وی فهرست کامل مشمول این قرارداد را اعلام نکرد اما با توجه به وجود خرما و پسته، احتمالا زعفران هم در این فهست وجود خواهد داشت.

قاچاق زعفران ایرانی برای دورزدن قوانین خودشان!

در همین رابطه، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به اینکه موضوع قاچاق زعفران به چین‌ مربوط به امسال و سال گذشته نیست، اظهار کرد: اگرچه صادرات طلای سرخ ایرانی به هند و‌چین ممنوع نیست، اما به دلیل اخذ تعرفه بالا و مقررات سخت گیرانه‌ از سوی دولت ها برای ورود زعفران‌ ایرانی سالهاست که بحث قاچاق به این دو کشور مطرح است. وی افزود: تجار چینی برای دور زدن مقررات و عدم‌ پرداخت عوارض به دولت خود، از طریق کشورهای دیگر زعفران ایرانی را قاچاق می کنند.

علت معضلات؛ ضعف در رایزنی به طرف تجاری

حسینی ضعف در رایزنی با دولت ها را از علل اصلی قاچاق زعفران دانست و‌گفت: ضعف در رایزنی ها موجب شده تا نتوانیم این دو کشور را قانع کنیم که تعرفه ورود کالاهای ایرانی از جمله زعفران را کاهش دهند و در مقابل دولت ما تعرفه متقابل ورود برخی کالاها از این دو کشور را تقلیل دهد تا بتوانیم تبادل متقابل داشته باشیم. عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: طبق اعلام معاون وزیر جهاد رایزنی با دولت هند برسر کاهش نرخ تعرفه و حذف مقررات سخت گیرانه ورود کالای ایرانی به کشورشان صورت گرفت، اما هندی ها با این موضوع موافقت نکردند.

دولت های هند و چین، فشار را از دوش واردکنندگان خود بر دارند

وی با اشاره به اینکه ایران با کاهش واردات تعرفه کالاهای هندی موافقت نکرده است، بیان کرد: با توجه به آنکه تجارت و همکاری با کشورها باید متقابل باشد، از این رو دولت چین و هند با کاهش تعرفه و حذف مقررات سخت گیرانه باید فشار را از دوش واردکنندگان بر دارد تا صادرات روند عادی خود را طی کند. حسینی با اشاره به اینکه صادرات به روال عادی به نفع کشورهاست، اظهار کرد: این در حالی است که با قاچاق محصول ضربه مهلکی به صادر کنندگان واقعی وارد می شود چرا که قاچاقچیان هیچ تعهدی نسبت به بازگشت ارز و پرداخت عوارض و حقوق گمرکی ندارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید