• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مصائب زعفران کاری در همسایه شرقی؛ سربازانی که به جای تامین امنیت، تجارت می کنند!

مصائب زعفران کاری در همسایه شرقی؛ سربازانی که به جای تامین امنیت، تجارت می کنند!

  • توسط دنیای زعفران
  • دی 13, 1397
  • اخبار

گلایه های کشاورزان افغان از کاهش شدید قیمت زعفران توسط “شرکت های سربازان امریکایی”

سربازانی که به جای تامین امنیت، تجارت می کنند!+فیلم

دنیای زعفران، اشاره: کاهش شدید قیمت زعفران در افغانستان به یک سوم مقدار سال قبل، صدای بسیاری از کشاورزان را در اورده است؛ انها صریحا می گویند که مسبب اصلی این سرکوب قیمت های شرکت ها هستند. اکنون اما گزارش های جدید حکایت از آن دارد که این شرکت ها متعلق به سربازان آمریکایی هستند که بعد از مدتها حضور در افغانستان، هوای تجارت به سرشان زده است و با توجه به مزیتی که در شناخت طرفین بازار ( تولیدکنندگان افغانی و مصرف کنندگان غربی) دارند، به راحتی با سرکوب قیمت ها، عملا به غارت طلای سرخ همسایه شرقی دست می زنند.


طبق گزارش های خبرگزاری های فارس و ایرنا که اخیرا منتشر شده است، در ادامه غارت منابع طبیعی افغانستان توسط آمریکایی ها طی سالیان گذشته ، اکنون نیز نیروهای نظامی ایالات متحده عمده صادرات زعفران این طلای قرمز افغان‌ها را در انحصار خود گرفته اند. منابع خبری اعلام کرده اند که به ‌تازگی سربازان ارتش آمریکایی در افغانستان شرکتی چند میلیون دلاری با نام «رومی اسپایس» در این کشور تأسیس کرده و محصول زعفران بسیاری از کشاورزان افغان را با قیمت بسیار کم می‌خرند، این در حالی است که زعفران خریداری شده ارزان را در بازار جهانی به بیش از چهار هزار دلار در هر پوند می‌فروشند.

احتمال رها کردن زعفران و بازگشت به کشت تریاک

به گفته روزنامه نظامی استریپ، آمریکایی‌ها تنها برای ایجاد امنیت و ثبات به کشور افغانستان اعزام نشده‌اند بلکه در مدت حضور خود در این کشور به دنبال غارت سرمایه‌های غنی افغانستان از جمله زعفران هستند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در صورت ادامه کاهش صادرات و قیمت زعفران، احتمال آنکه بسیاری از کشاورزان افغان مجدداً به کاشت محصولات افیونی مانند تریاک گرایش پیدا کنند بسیار زیاد است در نتیجه دولت باید هر چه زودتر عوامل اصلی ویران کردن اقتصادی داخلی و سرمایه غنی افغان‌ها را از بین ببرد.

اعتراض شدید کشاورزان به آمریکایی ها

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه نظامی استریپ، با تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و ادامه جنگ طولانی مدت 17 سال در این کشور، زعفران یکی از سرمایه‌های غنی افغانستان به دلیل ایجاد فضای ناامن و بی‌ثبات در کشور در چند سال اخیر با کاهش شدید صادرات و افت قیمت همراه بوده است. کشاورزان افغان که از کاشت محصولات افیونی مانند تریاک به سمت کاشت زعفران گرایش پیدا کرده‌اند شدیداً از انحصار نیروهای آمریکایی بر صادرات زعفران افغانستان اعتراض می‌کنند. پیش از این نیز خبرگزاری صدای افغان (آوا) طی گزارشی به حضور شرکت بلک واتر در افغانستان و استخراج ثروت معادن طبیعی این کشور اشاره کرده بود. به گفته مقامات افغانی، اریک پرنس مؤسس شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر به دنبال استخراج طلا و مس از معادن کشور افغانستان است.

کشاورز افغانی؛ کاهش شدید قیمت ها کار همین شرکت هاست

پیش از این نیز خبرگزاری فارس ویدئویی منتشر کرده بود که در آن کشاورزان ضمن اشاره به کاهش شدید قیمت ها، از 100 به حدود 37 هزار افغانی، مسئول اصلی آن را همین شرکت ها می دانند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید