روایتی از پول شویی برخی اتباع با زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • بهمن 2, 1397
  • اخبار

مدیرعامل یک شرکت خصوصی حوزه زعفران مطرح کرد:

روایتی از پول شویی برخی اتباع با زعفران

چرا با رشد ارز، قیمت پسته سه برابر شد اما زعفران نه؟

دنیای زعفران، اشاره: کریمی، مدیرعال شرکت زرین، که شرکتش از سال 1395 وارد صنعت زعفران شده اما در همین مدت کوتاه کارهای بزرگی کرده، اخیرا از ایجاد یک انبار با مرکزیت اروپا برای صادرات مستقیم طلای سرخ به قاره سبز خبر داده بود، در گفتگویی مفصل، برخی معضلات و مشکلات این صنعت را نیز تشریح کرده و می گوید:  برخی از اتباع افغانستانی و خارجی با هدف پول‌شویی؛ زعفران ایران را می خرند و آن طرف مرز می فروشند؛ یعنی کالای قاچاق وارد ایران می کنند و با پول آن پسته و زعفران می خرند و در کشورشان بسته بندی و به نام خودشان صادر می کنند. توضیحاتی هم درباره تفاوت های صنعت زعفران و پسته می دهد و به این سوال پاسخ می دهد که چرا پسته با رشد ارز 3 برابر شد اما زعفران نه.

چند فراز کلیدی گفتگو

چند فراز کلیدی از گفتگوی مفصل کریمی: بورس کالا توان در دست گرفتن 10 درصد بازار کل کشور را دارد/ بازار پسته را در کشور یک سیستم مدیریت می کند . در حالی که بازار زعفران را 20 نفر رسما مدیریت می کنند و در عمل صدها نفر صادرات زعفران انجام می دهند که نقطه ضعفی است که برای استاندارد سازی مشکل ایجاد می کند/ آن جا می گویند 11 دلار ما هم باید به همین صورت قیمت گذاری کنیم مثلا 11 دلار را ضرب در 12 هزار تومان قیمت هر دلار می کنیم و می شود قیمت پسته ، 120 هزار تومان ولی در زعفران این طور نیست ، ما تنها تولید کننده  هستیم و قدرت مانور بالایی هم داریم/ کالای غیر مجاز می آورند در ایران می فروشند و پولش را پسته و زعفران می خرند و می برند به افغانستان و به عنوان تولید کشور افغانستان بسته بندی و صادر می کنند

چرا قیمت پسته با رشد ارز سه برابر شد اما زعفران نه؟!

به گزارش خراسان، غلامرضا کریمی، مدیرعامل شرکتی است که اکنون درصدی مشخص از تولید و انبارداری زعفران کشور را با کمک بورس کالا برعهده گرفته است و درنتیجه می تواند در بازار زعفران نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی در تعیین قیمت آن هم دخیل باشد،بر همین اساس می گوید در زمانی که قیمت خیلی از محصولات مثل پسته همگام با قیمت ارز حدود سه برابر شد، این اتفاق برای زعفران نیفتاد و مدعی است که درآینده نیز اتفاق نخواهد افتاد. آرمان های بلندی دارد، معتقد است یک راهکاری که می تواند تعیین قیمت جهانی زعفران را درایران محقق کند، استانداردسازی تولید و انبارداری زعفران است، موضوعی که اروپایی ها به ویژه اسپانیایی ها روی آن حساس هستند و می تواند ایران و بورس کالای کشورمان را به قطب تعیین قیمت وفروش زعفران جهان تبدیل کند، کریمی آموزش و شفافیت را دیگر اصول ایجادکننده یک تحول اساسی در صنعت زعفران کشور می داند.جزئیات بیشتر را در گفت وگوی خراسان، با این کهنه کار عرصه کشاورزی و تولید و تجارت کشور می خوانید.

دنبال کار اجتماعی هستیم

* ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و این که چه مدت است در کار زعفران مشغول فعالیت هستید؟

– غلامرضا کریمی هستم مدیر عامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین؛ اولین شرکت تشکیل دهنده زنجیره زعفران در کشور؛ این شرکت به منظور سامان دهی کشت و تولید وداشت و برداشت و فراوری و صادرات زعفران در حوزه فعالیت خود که شامل شهرستان های تربت حیدریه ، زاوه و مه‌ولات است و حدود 30 هزار خانوار کشاورز را در خود جای داده است؛ تشکیل شد و به همین دلیل بیش از 70 درصد سهام خود را به کشاورزان و فراوری کنندگان و بازاریان اختصاص داده است و از 30 درصد سهم هیئت موسس نیز هیچ کس حق بیش از داشتن یک درصد سهام را ندارد. نتیجه این که همه سهامداران به دنبال انجام یک کار اقتصادی اجتماعی هستند؛ نه یک کار اقتصادی صرف و شخصی؛ این شرکت از ابتدای سال 95 شروع به کار کرد و هم اکنون بخشی از آن به انبار امین بورس کالاتبدیل شده است.

در پسته آمریکا قیمتگذار است و در زعفران ما

* به نظر شما بالا و پایین رفتن قیمت دلار تأثیر چندانی در قیمت زعفران نداشت؟

– زعفران تنها محصولی است که فقط تولید کننده آن در جهان ما هستیم ، پس ما هم باید قیمت آن را تعیین کنیم ، کشف قیمت امسال در بورس انجام شد ، برای نگه داشتن بازار باید آن را مدیریت کنیم تا کشاورز ما نیاز مالی اش برآورده شود ، وقتی عرضه به طور ناگهانی در بورس زیاد شود، قیمت پایین می آید. این مسئله را در محصول پسته شاهد نبودیم به طوری که قیمتش با بالا رفتن قیمت ارز تقریبا سه برابر شد ، حال آن که در زعفران این طوری نشد ، چرا ؟ چون آمریکا اولین تولید کننده پسته دنیا شده است ما در پسته تابعی از قیمت پسته کالیفرنیا هستیم، وقتی آن جا می گویند 11 دلار ما هم باید به همین صورت قیمت گذاری کنیم مثلا 11 دلار را ضرب در 12 هزار تومان قیمت هر دلار می کنیم و می شود قیمت پسته ، 120 هزار تومان ولی در زعفران این طور نیست ، ما تنها تولید کننده  هستیم و قدرت مانور بالایی هم داریم .

انتقاد از تعدد مدیریت در زعفران

از طرف دیگر بازار پسته را در کشور یک سیستم مدیریت می کند . در حالی که بازار زعفران را 20 نفر رسما مدیریت می کنند و در عمل صدها نفر صادرات زعفران انجام می دهند که نقطه ضعفی است که برای استاندارد سازی مشکل ایجاد می کند، مگر این که از طریق بورس به دنیا بقبولانیم که زعفران استاندارد تولید می کنیم . بورس الان پایه ای شده که اروپایی ها هم قبول کرده اند که زعفرانی که در بورس بارگیری می شود ، استاندارد است، ما تجار اسپانیایی داشته ایم که به وسیله عوامل شان از بورس جنس خریداری می کنند ، یعنی به فرودگاه مشهد و سپس به اسپانیا منتقل کرده اند.

بورس توان گرفتن 10 درصد بازار را دارد

* الان در مجموع بورس کالا چند درصد از تولید زعفران کشور را انبارداری می‌کند و پوشش می دهد؟

– بورس کالا توان در دست گرفتن 10 درصد بازار کل کشور را دارد و تمایلی برای اثبات کردن ندارد و درست هم نیست که همه بازار را قبضه کند ، چون بخش سنتی  تجاری زعفران هم آسیب می بیند. بورس کالا پیشران تجارت زعفران است، صبغه تاریخی پیشخوان های سنتی ما بیش از 100 سال است.

* شرکت زرین زعفران الان در مجموع چقدر از بازار را در اختیار دارد؟

– ظرفیت انبارهای ما حدود 10 تن است ، ما یک دفعه نمی توانیم همه زعفرانمان را استاندارد کنیم ولی امیدواریم با کمک رسانه ها شاهد آن باشیم که در کل کشور به آن ظرفیت برسیم که 100 درصد محصول مان را استاندارد کنیم.

روایتی از پولشویی با زعفران

* این که خودشان صادر کنند ، اشکالی ندارد ولی این که قاچاق بشود و برود به افغانستان و آن جا دوباره ری اکسپورت بشود، خوب نیست.

– اجازه بدهید مطلب بدتری را بگویم، کالای غیر مجاز می آورند در ایران می فروشند و پولش را پسته و زعفران می خرند و می برند به افغانستان و به عنوان تولید کشور افغانستان بسته بندی و صادر می کنند. ما مرتب در فصل تولید پسته مشتریان افغانستانی داریم که پسته می خرند و عملا پول شویی می کنند، به تازگی با اقدامی که بانک مرکزی انجام داد که حد مجاز کارت‌خوان ها را پایین آورد شاید مقداری این موضوع کنترل شود. ما زمانی می توانیم بگوییم قاچاق نمی شود که بخش صادراتمان به این باور برسند که در راستای منافع ملی با دولت تفاهم و با قیمت مناسب عرضه و صادر کنند. دلیلی ندارد زعفرانی که سال گذشته همین موقع 1470 یورو صادر کننده می خریده و به اروپا صادر می کرده است، بگوید نمی توانم بفروشم و باید 700 یورو بفروشم، خب شما نباید عرضه کنید چه کسانی این فضا را به وجود آورده اند؟ خبره ما که برای فرار از پیمان سپاری ارزی از کارت های غریبه استفاده کرده است و حالا خود صاحبان کارت ها راهش را یاد گرفته اند و دارند خودشان چنین کاری را می کنند. این یک چرخه معیوب است که باید با تقویت استاندارد سازی و مراجعه دوستان به بورس حل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید