مرور بازار؛ تعادل در بورس، تحرک در بازار سنتی

مروری بر آخرین تحولات بازار زعفران در هفته پایانی دیماه

تعادل در بورس، تحرک در بازار سنتی

سیگنالی های ابتدای هفته، در انتهای هفته اثر کرد؟

زعفران در حالی هفته پایانی دیماه را پشت سر می گذارد که طی در روزهای پایانی هفته، تحرکاتی در بازار نقدی مشاهده و قیمت ها افزایشی شد. در بورس اما همچنان تعادل حاکم است و پوشال در بازه 8 تا 9 و نگین در محدوده 13 میلیون تومان در نوسان است.

خداحافظی با نگین دیماه

نگین دیماه که یکی از پرخاطره ترین نمادهای بورسی است این هفته در قیمت 12.5 میلیون تومان سررسید شد. این نماد در خاطره خود دو موج هیجانی بزرگ را ثبت کرده است؛ رشد تا محدوده 25 میلیون تومان در اوایل مهر و در اثر جهش نرخ ارز و افت تا محدوده 10 میلیون تومان در راوج روزهای برداشت زعفران.

تعادل در بورس با وجود تحرک در بازار سنتی

جداول زیر وضعیت قیمت در بازارهای مختلف را تشریح می کند. چنانچه پیداست، تقریبا در همه بازارها تعادل حاکم است. البته  بازار نقدی در روزهای پایانی این هفته با رشد ملموسی در قیمتها همراه بود؛ موضوعی که تاکنون به بورس رسوخ نکرده است. رشد نرخ ارز، افزایش تقاضای خارجی به خاطر اتمام تعطیلات سال نو و افزایش تقاضای داخلی با نزدیک شدن به ایام مراسمات فاطمیه، از مهمترین علل احتمالی تحرک در بازار نقد برشمرده می شود.


پیشتر نیز رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفته بود که رشد فعلی قیمتهای زعفرا کفاف رشد هزینه های تولید را نمی دهد. ااز تربت حیدریه هم خبر رسیده بود که تولید در سال جاری 25 درصد افت داشته است. این اخبار که اواخر هفته قبل و ابتدای هفته جاری منتشر شده بود به نظر می رسد با کمی تاخیر در بازار اثر کرده است. نکته مهم دیگر در تحلیل بازار این است که با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال، به طور معمول عرضه زعفران توسط کشاورزان کاهش می یابد و امکان ایجاد یک روند صعودی جدید وجود دارد.

اخبار بازار

این هفته با سررسید شدن آتی دیماه، اطلاعیه راه اندازی یک آتی جدید برای تحویل اسفندماه منتشر شد. این نماد از یکنبه 30 دی راه اندازی می ود.  همچنین گواهی سپرده نگین انبار زرین تربت حیدریه از شنبه 29 دی عرضه خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید