مرور هفتگی؛ در سومین هفته زمستان چه بر صنعت طلای سرخ گذشت؟

مرور هفتگی؛ در سومین هفته زمستان چه بر صنعت طلای سرخ گذشت؟

از تکذیب لزوم پرداخت لایسنس به افغانستان تا پیش بینی رشد تولید

دو سیگنال برای رشد احتمالی قیمتها: 1. رشد قیمت ها کفاف رشد هزینه ها را نمی دهد 2. کاهش تولید در تربت حیدریه

دنیای زعفران، اشاره: هفته قبل، یعنی سومین هفته دیماه، روزهای پرخبری برای طلای سرخ بود. یک کارشناس درباره صرفه نداشتن کشت گلخانه ای زعفران توضیحاتی ارائه کرد و مبلغان این کار را به سعی برای اغفال افکار عمومی متهم کرد. از افغانستان هم خبرهایی رسید مبنی احتمال ثبت برند کاشت و نیاز ایران به دریافت لایسنس از این کشور در آینده که خیلی زود توسط شورای ملی زعفران تکذیب شد. در حوزه تولید نیز پیش بینی های از میزان تولید ارائه شد؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران از رشد 15 درصدی خبر داد اما خبرهایی از تربت حیدریه، حکایت از افت شدید تولید در این شهرستان داشت! همزمان دو اتفاق (یک خبر و یک تحلیل) هم منتشر شد که ممکن است باعث رشد قیمت ها شود؛ اول این نایب رئیس شورای ملی تحلیل که افزایش قیمت زعفران کفاف افزایش هزینه های تولید را نمی دهد و دوم خبری از تربت حیدریه مبنی بر افت شدید تولید.

افت 25 درصدی تولید زعفران در تربت حیدریه

خبرگزاری صدا و سیما– عباسپور، مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه میزان تولید امسال زعفران را در اینکاهش تولید زعفران در تربت حیدریه شهرستان 29 تن اعلام و بیان کرد: این حجم در مقاسه با سال زراعی گذشته 25 درصد کمتر شده است. وی گفت: پیش بینی می شد در فصل زراعی جاری 38 تن زعفران از این سطح برداشت شود اما محقق نشد. وی از عمده دلایل کاهش تولید زعفران را کمبود بارش در فصول پاییز و زمستان پارسال و همچنین افزایش گرمای هوا در فصل تابستان امسال اعلام کرد. گفتنی است منطقه تربت حیدریه و زاوه قطب تولید زعفران در کشور است.

ظرفیت انبارهای بورسی به 13 تن می رسد

باشگاه خبرنگاران– مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: با پیگیری انجام شده توسط اتحادیه‌های تعاونی روستائی و اتحادیه تعاونی‌های روستائی استان به ظرفیت ۳ تن تایید و مراحل نهایی اجرائی انبار اتحادیه تعاونی تولید استان نیز به ظرفیت ۳ تن درحال پیگیری بوده که در صورت تکمیل و تایید این انبار‌ها کل ظرفیت انبار‌های بورس استان با احتساب ظرفیت شرکت زرین زعفران مشرق زمین بالغ بر ۱۳ تن خواهدشد. البته تصویب و راه اندازی قرارداد‌های اختیار معامله زعفران نگین و پوشال و مشخصات قرارداد مربوط به آن‌ها در تاریخ ۱۶/ ۷/ ۹۷ توسط بورس کالا موفقیت بزرگی برای بازار زعفران بود.

بازگشت تعاون روستایی به بورس با ظرفیت 3 تن زعفران

وی در ادامه افزود: برای بازگشائی نماد سپرده کالائی، نیز اتحادیه تعاون روستائی استان از مبلغ ۷۴ میلیارد ریال ضمانت نامه بانکی درخواست شده توسط بورس کالا تاکنون مبلغ ۴۴ میلیارد ریال ضمانت نامه بانکی به انضمام ۲۲۰ میلیارد ریال چک بعنوان تضمین به بورس کالا ارائه کرده که با پیگیری‌ها و تلاش مجدّانه انجام شده توسط سازمان تعاون استان در دو سه ماهه اخیر نماد سپرده کالائی اتحادیه که درسال ۹۶ با ظرفیت ۱۱۰۰ کیلوگرم فعال بوده از تاریخ  ۱۲ /۱۰ / ۹۷ با ظرفیت ۳ تن مجدداً بازگشائی و کشاورزان استان برای تحویل زعفران خودبه این انبار مراجعه می‌کنند.

یک کارشناس: کشت گلخانه ای صرفه ندارد

رسول درویشیان پژوهشگر مهندس منابع طبیعی بیان کرد: عده ای با منتشر کردن مطالبی راجب به کشت زعفران به صورت گلخانه ای و هزینه تبلیغات بالا و وعده دادن سود زیاد ، سعی در اغفال افکار عمومی دارند. وی اضافه کرد: اشتغالزایی و کارآفرینی این افراد سودجو در مقیاس بالا اصلا به صرفه نیست، که پیاز زعفران را با هزینه بالا خریداری کنند و یا از زمین در آورند ، و با هزینه بالا نگه داری کنند تا در اواخر شهریور در جعبه یا سینی چیده شوند و تحت شرایط مناسب در قفسه قرار بگیرند. به گفته این پژوهشگر بعد از برداشت گل، و در شرایط جوی مناسب و صرف هزینه، باید دوباره به زمین بازگردانده شوند زیرا در غیر اینصورت زایشی از پیاز ها صورت نمیگیرد و بعد از گلدهی اولیه ، پیاز ها از بین می روند.

ماجراهای افغانستان؛ از ممنوعیت واردات تا لایسنس!

سخنگوی وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان اعلام کرد: با وجود ممنوعیت های واردات زعفران به افغانستان ، همچنان این روند ادامه دارد. قاچاق زعفران بی کیفیت باعث کاهش یافتن قیمت زعفران و گذاشتن تاثیر منفی بر تولیدی کشاورزان افغانی شده است. به گفته خبرنگاران افغانستان، قیمت زعفران نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است به طوری که از ۷۰ هزار افغانی (هر ۷۵ هزار افغانی برابر ۱ هزار دلار) به ۳۰ هزار کاهش یافته است.

همزمان کلیپی از برنامه ثریا در فضای مجازی پخش شد که طبق گفته کارشناس برنامه، اگر زعفران توسط افغانستان ثبت شود، باید برای تولید آن در آینده به این کشور لایسنس بپردازیم. موضوعی که سریعا توسط رئیس شورای ملی زعفران تکذیب شد.

تکذیب پرداخت حق لایسنس به افغانستان توسط رئیس شورای ملی زعفران

به گفته محسن احتشام برای زعفران های قائنات و خراسان در معاهده لیسبون کد جغرافیایی به نام این ۲ نشان ثبت شده است. وی افزود: بعد از ثبت این ۲ کد ، قصد داریم کد جغرافیایی زعفران ایران را هم در معاهده لیسبون به عنوان یک نشان ملی ثبت کنیم. به گفته احتشام: پس از ثبت این ۲ کد ، که به وسیله نهاد های مرتبط در وزارت صنعت و ثبت شرکت ها ثبت شده است، این خبر که ما برای صادرات زعفران خود به کشور افغانستان لایسنس پرداخت کنیم و یا نکنیم صحت ندارد. گفتنی است کلیپی که مبنی بر این است که باید برای صادرات زعفران به افغانستان حق لایسنس پرداخت کنیم، اخیرا در شبکه های مجازی منتشر شده است.

توضیحات تعاون روستایی درباره ارزانی زعفران در فصل برداشت و اقدامات انجام شده

باشگاه خبرنگاران – مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: با در نظر گرفتن فصل برداشت امسال و رصد بازار، سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور متوجه شد قیمت گل روند صعودی خوبی داشته است. متاسفانه با ورود عوامل واسطه و سودجو در همین ایام، قیمت زعفران در مدت کوتاهی با شیب کمی کاهش یافت، اما با خرید بیش از ۸۰۰ تن گل زعفران توسط شبکه تعاون روستائی استان خراسان رضوی و اتحادیه ملی باغداران با ۱۷ مرکز خرید و فروش ۴ و نیم تن زعفران توسط اتحادیه تعاونی ، تعادل نسبتا خوبی برای قیمت زعفران ایجاد شد از روند نزولی قیمت جلوگیری کرد.

میری؛ ۲ برابر شدن قیمت زعفران کفاف هزینه های تولید را نمی دهد

به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران با اینکه قیمت هر کیلوگرم زعفران بیش از ۲ برابر شده است، قیمت فعلی ، کفاف هزینه های تمام شده تولید را نمی دهد. غلامرضا میری هزینه های تمام شده تولید امسال زعفران را هر کیلوگرم بین شش تا ده میلیون تومان اعلام کرد . این در حالی است که قیمت این محصول در سال پیش بین ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۴۰۰ تومان بوده است. وی افزود: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت زعفران هستند. اما با وجود افزایش دو برابری قیمت زعفران،بهای این محصول در برابر افزایش هزینه های تمام شده منطقی نیست. میری ادامه داد: پارسال نرخ پاکسازی هر ۱۰۰ کیلوگرم زعفران برای هر کارگر ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان بوده است. اما هم اکنون دستمزد کارگران برای هر کیلو زعفران بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان می باشد. هرکارگر روزی سه کیلوگرم زعفران پاک می کند که مبلغ ماهانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می شود.

پیش بینی رشد 15 درصدی تولید و رسیدن به مرز 400 تن در سال 97

نائب رئیس شورای مای زعفران در رابطه با کنترل قاچاق گفت: قیمت پایه گمرکی به وسیله پیگیری های اتحادیه صادر کنندگان تا حدودی یافته است و این امر باعث می شود تا صادرکنندگان مجبور نشوند از طریق قاچاق و کارت های یکبار مصرف به صادرات طلای سرخ دست بزنند. وی افزود: ۸۰% زعفران تولیدی به بازار ها صادر می شوند. و از دولت تقاضا داریم که در مورد موضوع پیمان سپاری ارزی ، به سبب تسهیل در در صادرات را تعدیل کند. در شرایط کنونی امکان بازگشت ارز به داخل را نداریم و از طرف دیگر صادر کنندگان وارد کننده نیستند تا بتوانند در قبال صادر کردن به امر وارد کننده بپردازند، ضمن آنکه نیاز به نقدینگی به سبب تامین سفارش های بعدی در زمان مقرر دارند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. میری در پایان تولید زعفران امسال را با ۱۵ % رشد اعلام کرد و گفت: اگرچه وزارت کشاورزی آمار دقیق تولید زعفران را اعلام میکند، اما من معتقدم که تولید امسال زعفران به ۴۰۰ تن رسیده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید