مافیای واردات زعفران تقلبی، چگونه به دام افتاد؟

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 2, 1397
  • اخبار

پلیس مشهد بعد از نفوذ نامحسوس در مافیا و دستگیری چند عضو مافیا خبر داد

واردات 656 کیلوگرم زعفران تقلبی توسط یک باند حرفه ای

مافیای واردات زعفران تقلبی، چگونه به دام افتاد؟

دنیای زعفران، اشاره؛ پلیس فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با نفوذ در مافیای واردات زعفران های تقلبی به کشور، در حالی اعضای این باندگسترده در شهرهای مهم کشور را با صدور دستورات ویژه قضایی به دام انداخت که بررسی های مقدماتی از نقل و انتقال 656 کیلوگرم زعفران تقلبی به پایتخت و دیگر شهرهای ایران حکایت دارد. طبق اظهارات سه عضو دستگیر شده این باند، انها زعفران تقلبی را به قیمت هر کیلو 700 هزار تومان از دو کشور خارجی وارد و به قیمت 1.5 میلیون تومان تحویل مشتریان می دادند تا بعد از اختلاط با زعفران واقعی (با قیمت 8 تا 11 میلیون تومان) به فروش برسانند.

دنیای زعفران، خلاصه:

نشانه هایی از یک باند بزرگ در فرودگاه مشهد

اولین سرنخ ها از فرودگاه مشهد و دستگیری م-ر

کارآگاهان در پوشش خریدار وارد مافیا شدند

ع-ص؛ مجرم سابقه دار نیز به دام افتاد

واردات از دو کشور خارجی با لنج به بندرعباس و توزیع در کشور

نشانه هایی از یک باند بزرگ

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی روز گذشته در گفت وگویی اختصاصی با سید خلیل سجادپور، خبرنگار روزنامه خراسان به تشریح ماجرای این پرونده مهم اقتصادی پرداخت و گفت: ماموران پلیس آگاهی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، از چند روز قبل به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می داد یک باند مافیایی گسترده در امر واردات زعفران تقلبی به کشور فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی افزود: از آن جایی که واردات زعفران های تقلبی از خارج کشور، نه تنها امنیت غذایی مردم را به مخاطره می انداخت بلکه ضربه ای به نظام اقتصادی کشور می زد بنابراین این پرونده در شعبه 401 دادسرای مشهد مورد رسیدگی قرار گرفت و رصدهای اطلاعاتی با شیوه هایی تخصصی و فنی به طور نامحسوس ادامه یافت تا این که مشخص شد اعضای این باند مافیایی، زعفران های تقلبی را از دو کشور خارجی و از طریق دریای خلیج فارس وارد کشور می کنند و سپس با بسته های پستی و از طریق حمل و نقل هوایی در دیگر شهرهای مهم کشور به فروش می رسانند.

اولین سرنخ ها از فرودگاه مشهد و دستگیری م-ر

 سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد تصریح کرد: بنابر اطلاعات به دست آمده، گروه عملیاتی پلیس، پیگیری اولین سرنخ ها را از بخش باربری فرودگاه مشهد آغاز کرد تا این که در انبار یکی از شرکت های باربری 10 کیلوگرم زعفران تقلبی در حالی کشف شد که قرار بود در مشهد به یکی از خریداران اصلی زعفران تحویل شود. قاضی سیدجواد حسینی با اشاره به این که محموله ارسالی مشخصاتی از فروشنده نداشت، خاطرنشان کرد: با وجود این گروه ویژه عملیاتی پلیس به سرپرستی ستوان حسینی به بررسی های اطلاعاتی پرداختند و موفق شدند خریدار زعفران های تقلبی را در یکی از پاساژهای منطقه 17 شهریور مشهد شناسایی کنند. وی گفت: با دستگیری «م-ر» و اعترافات وی در مراحل بازجویی، این ماجرا شکل گسترده تری به خود گرفت و مشخص شد که اعضای این باند در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، قشم، عسلویه و … به صورت یک شبکه مافیایی عمل می کنند. به همین دلیل با دستور فرمانده انتظامی خراسان رضوی شیوه عملیات تغییر کرد و پلیس فرودگاه به صورت نفوذی وارد شبکه مافیایی واردات زعفران های تقلبی شد.

کارآگاهان در پوشش خریدار وارد مافیا شدند

قاضی حسینی در ادامه ماجرای این پرونده حساس اضافه کرد: اگرچه عملیات پلیس از بیست و نهم بهمن وارد مرحله دستگیری اعضای باند شده بود، اما هر لحظه تاخیر در اجرای  عملیات، می توانست موجب فرار عاملان اصلی این شبکه مافیایی از مشهد شود به همین دلیل ،  کارآگاهان در قالب خریدار زعفران تقلبی با یکی دیگر از اعضای این شبکه قرار صوری گذاشتند اما او که نمی توانست به خریداران  جدید اعتماد کند همچنان در حالت تردید قرار داشت و مدام محل های قرار را به بهانه های مختلف تغییر می داد تا این که در نهایت کارآگاهان با همکاری عامل دستگیر شده این شبکه موفق شدند او را به فرودگاه بکشانند و بدین ترتیب با دستگیری عضو دیگر این شبکه، مقدار 11 کیلوگرم زعفران تقلبی دیگر از صندوق عقب خودروی وی کشف شد.

ع-ص؛ مجرم سابقه دار نیز به دام افتاد

اما در عین حال این متهم، فردی به  نام «ع- ص» را سرکرده این شبکه مافیایی در مشهد معرفی کرد که قبلا نیز سابقه دستگیری درباره همین جرم را داشته است. معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: بعد از چند ساعت صحبت های عوامل نفوذی پلیس با سرکرده این شبکه و اطمینان دادن دیگر اعضای باند، بالاخره این فرد چهره خود را از پشت پرده بیرون کشید ودر کافی شاپ فرودگاه با نیروهای نفوذی قرار گذاشت این مرد که به خریداران جدید اطمینان پیدا کرده بود به تشریح خطرناک بودن عوامل این شبکه مافیایی در کشور پرداخت.

واردات از دو کشور خارجی با لنج به بندرعباس و توزیع در کشور

 وی چگونگی ورود زعفران های تقلبی از خلیج فارس تا دل شهرهای ایران را بازگو کرد و گفت: زعفران های تقلبی از دو کشور خارجی و با لنج به بندرعباس قاچاق می شوند و سپس از طریق زمینی و هوایی در شهرهای مختلف به فروش می رسند درحالی که برخی از رستوران ها و کارخانجات، خریداران اصلی زعفران های تقلبی به قیمت های بسیار پایینی هستند چرا که این زعفران های تقلبی با قیمت 700 هزار تومان وارد کشور می شود و در نهایت به بهای یک میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می رسد و خریداران این زعفران ها را که ریشه الیاف و پلاستیک هستند با مواد شیمیایی رنگ آمیزی و سپس با زعفران های اصلی مخلوط می کنند که مقدار  زیادی از آن ها نیز به طور قاچاق به  دیگر کشورها ارسال می شود.

تصویری از زعفران تقلبی کشف شده – عکس از خراسان

فعالیت باند در شهرهای مختلف

قاضی سیدجواد حسینی با تاکید بر این که اقدام مجرمانه اعضای این شبکه در شرایط فعلی کشور موجب از بین رفتن اعتماد و اعتبار صادرات و واردات می شود و ضربه به اقتصاد کشور می زند، خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک زیادی از فعالیت های گسترده اعضای این شبکه مافیایی در بازجویی های مقدماتی به دست آمده است که نشان می دهد آن ها زعفران های تقلبی زیادی را به دیگر شهرهای کشور ارسال کرده اند و حتی  زعفران های تقلبی در برخی مناطق و شهرها بسته بندی شده است که تحقیقات بیشتر در این باره با صدور دستورات ویژه ای از سوی قاضی فرح‌بخش (بازپرس شعبه 401) دادسرای عمومی و انقلاب مشهد همچنان ادامه دارد.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید