• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • با حمایت بخش خصوصی از بازیگر بخش دولتی-تعاونی: تقویت کف حمایتی بنیادین زعفران در نرخ های 8 و 12 میلیون تومان

با حمایت بخش خصوصی از بازیگر بخش دولتی-تعاونی: تقویت کف حمایتی بنیادین زعفران در نرخ های 8 و 12 میلیون تومان

با چرخش مواضع و حمایت نماینده بخش خصوصی از بازیگر بخش دولتی رقم خورد؛

تقویت کف حمایتی بنیادین زعفران در نرخ های 8 و 12 میلیون تومان

نایب رئیس شورای ملی زعفران: خریداران زعفران اگاه باشند که در صورت افت قیمت ها تعاون روستایی وارد عمل خواهد شد

در حالیکه فعالان بخش خصوصی در سال 1396 جزو منتقدان جدی تعاون روستایی و سیاست خرید تضمینی بودند و بارها مداخلات این نهاد دولتی-تعاونی را عامل ایجاد تلاطم در بازار می دانستند، در سال جاری، با چرخش کامل مواضع به حمایت از سیاست های این نهاد پرداخته و به برخی دلالان که برای سرکوب قیمت ها تلاش می کنند، هشدار می دهند. با توجه به حمایت صریح تعاون روستایی از نرخ های 8 و 12 میلیون تومان (برای پوشال و نگین) این کف حمایتی تقویت نیز خواهد شد. درباره انتقادات پیشین اینجا بیشتر بخوانید.

حمایت میری از خرید توافقی

نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی متوقف شده است، بیان کرد: هم اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی فکر می‌کند که قیمت‌های فعلی زعفران در بازار منطقی است و به همین خاطر در بازار ورود نمی‌کند. وی خرید توافقی زعفران را اهرم مناسبی برای جلوگیری از کاهش قیمت محصول برشمرد و افزود: اگر خریداران زعفران با نرخ‌های پایین‌تر از آنچه که مد نظر سازمان تعاون روستایی است، اقدام به خرید محصول کنند؛ آگاه باشند که سازمان تعاون روستایی به منظور جلوگیری از زیان کشاورزان وارد عمل خواهد شد. میری یک هفته قبل (10 بهمن) نیز در گفتگو با مهر در این رابطه گفته بود که  البته برخی از تعاونی های زیر مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی که سرمایه دار  و در کار تجارت هستند، زعفران را می خرند و آن را یا در بورس کالا عرضه می کنند و یا اینکه نگه می دارند و بعدها به فروش می رسانند. وی درباره اینکه آیا این اقدامات اختلالی در بازار ایجاد نمی کند؟، تصریح کرده بود: خیر، آنها نیز مانند سایر خریداران عمل می کنند.

اما قیمت موردحمایت تعاون روستایی چقدر است؟

گفتنی است حدود 2 ماه قبل، مدیرعامل سازمان توسعه روستایی گفته بود که قیمت هر کیلو زعفران اکنون از ۸ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با توجه به انواع و اقسام این محصول رسیده است. وی این قیمت را منصفانه خواند و گفت: ۴ اتحادیه ملی و دو اتحادیه مرکزی در بازار زعفران کشور حضور دارند تا اگر قیمت‌ها دوباره کاهش یابد برای حمایت از تولیدکنندگان وارد شوند. گفتنی است بعد از افت قیمت ها به محدوده 7 تا 11 تعاون روستایی ورود کرد و قیمت ها دوباره تا محدود 9 تا 13 بالا رفت و بعد از محدوده 8 تا 12 متعادل شد.

در این رابطه، اینجا و اینجا بیشتر بخوانید.

تغیرات قیمت بعد از مداخله تعاون روستایی در نیمه آذر ماه (اواخر فصل برداشت)

هزینه های تولید حدودا 3 برابر شده است

میری حدود یک ماه قبل(17 دیماه) نیز در گفتگو با ایرنا گفته بود که با وجود افزایش 2 برابری نرخ تولید، بهای این محصول با توجه به افزایش هزینه های تمام شده تولید، منطقی نیست. وی اضافه کرد: سال گذشته نرخ پاکسازی هر کیلوگرم زعفران از 100 کیلوگرم گل برای هر کارگر بین 500 تا 700 هزار تومان بود اما اکنون دستمزد کارگری روزانه برای پاک کردن هر کیلوگرم زعفران بین 15 تا 20 هزار تومان است. وی گفت: «هر کارگر روزانه حداقل 3 کیلوگرم زعفران پاک می کند که مبلغ دریافتی ماهانه بین 1.5 تا 2 میلیون تومان می شود؛ این تنها هزینه کارگری بابت پاکسازی زعفران است.» مصاحبه کامل میری را اینجا بخوانید.

تصویر میری از بازار؛ رکود داخلی، روال معمول صادرات

وی از رکود حاکم بر بازار زعفران خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و کاهش قدرت خرید خانوار، تقاضای چندانی برای خرید در بازار وجود ندارد چرا که مصرف کنندگان به زعفران به عنوان کالای لوکس نگاه می‌کنند، درحالیکه زعفران یک داروی گیاهی به شمار می‌رود. میری با اشاره به اینکه صادرات طبق روال عادی در حال انجام است، بیان کرد: هم اکنون آمار جدید صادرات اعلام نشده و آخرین آمار مربوط به آبان ماه است که انتظار می‌رود گمرک هر چه سریع‌تر آمار جدید را اعلام کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید