• صفحه خانگی
  • >
  • آمار
  • >
  • تناقض های آماری جهاد کشاورزی: از جهش 33 برابری ظرفیت بسته بندی تا افت 99 درصدی ماشین آلات زعفران در یک سال!

تناقض های آماری جهاد کشاورزی: از جهش 33 برابری ظرفیت بسته بندی تا افت 99 درصدی ماشین آلات زعفران در یک سال!

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 4, 1397
  • آمار

همه تناقضات آماری جهاد کشاورزی

از جهش 33 برابری ظرفیت بسته بندی تا افت 99 درصدی ماشین آلات زعفران در یک سال!

ماجرای ماشین آلاتی که یک ساله سبز و شدند و زود هم محو!

دنیای زعفران: خلاصه:

آمارهای عجیبی که جزئیات هم دارد! رشد 33 برابری ظرفیت بسته بندی زعفران در یک سال

ماشین آلاتی که یک ساله سبز و شدند و بعد محو! 775 پیازکار زعفران طی یک سال محو شد؟

پای گزارش عملکرد و پاورپوینت های معروف در میان است؟

دنیای زعفران، اشاره: آمار و اطلاعات، مبنای اساسی تحلیل و رفتار منطقی اقتصادی است. در زعفران نیز چنین است و اگر قرار است بورس جان بگیرد و بازار درست کار کند و رفتارهای اقتصادی منطقی و تحلیلی و شفاف شود، بدون آمار نمی شود. در این میان، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش زعفران، عملکردی فاجعه آمیز در حوزه تولید و ارائه آمار دارد. از تاخیر بسیار زیاد در ارئه آمار که بگذریم، تناقض های عجیب و غریبی هم در آمار ارائه شده وجود دارد که فهم ان ناممکن می نماید.

به گزارش دنیای زعفران، مهمترین تناقض آماری قابل مشاهده در آمارنامه سال 1396 کل کشور، ظرفیت بسته بندی زعفران در کشور است که به رقم عجیب 11 هزار و 389 تن رسیده است! این رقم نسبت به سال قبل رشد 33 برابری دارد و حدود 32 برابر کل ظرفیت تولید زعفران جهان است! تولید و ارائه دهندگان این آمار فکر نکردند که چگونه و چه کسی طی یک سال، 32 برابر ظرفیت تولید زعفران جهان، ظرفیت بسته بندی و فرآوری ایجاد کرده است؟ آیا به بازگشت سرمایه خود فکر نکرده است؟

آمارهای عجیبی که جزئیات هم دارد!

موضوع آنقدر عجیب است که در ابتدا فکر کردیم یک اشتباه تایپی در واردکردن داده ها رخ داده یا اینکه در نرم افزار اکسل داده ها مشکلی ایجاد شده و بدون رفع آن،داده ها منتشر شده است ( که البته همین هم اشتباه بزرگی است). اما این موضوع در جداول مختلف تکرار شده و حتی توزیع استای ان هم اعلام شده است و نشان داده شده است که جهش عجیب در ظرفیت بسته بندی زعفران در خراسان جنوبی، عامل این جهش بوده است.

ماشین آلاتی که یک ساله سبز و شدند و بعد محو!

اسفبارتر این است که این معضل به سال اخیر و موضوع ظرفیت بسته بندی محدود نمی شود. جهش ها و ریزش های عجیب در ارقام آماری، فقط در بخش زعفران به وفور به چشم می خورد. از جمله در دو جدول زیر می بینید که تعداد پیازکارهای زعفران در سال 1392 به یکباره جهش کرده است و در سال بعد به مقدار ناچیز خود بازگشته است. پیازکار زعفران یک ماشین سنگین محسوب می شود و اینکه به یکباره به این میزان رشد کند و در سال بعد محو شود، کم عجیب نیست!

اما عجیب تر درباره دستگاه جداکننده گل زعفران است! دستگاهی که اصولا وجود ندارد و نمونه های اندک ساخته شده در حد آزمایشگاهی و تحقیق و توسعه اند! اما آمار تعدااد این ماشین ها در بخش کشاورزی در 2 سال 91 و 92 حدود 81 مورد گزارش شده و این نیز در سال بعد به یکباره محو شده است!

پای گزارش عملکرد و پاورپوینت های معروف در میان است؟

ما منتظر توضیح عزیزان هستیم تا این تناقض ها رفع شود و البته هنوز امیدواریم که نکته خیلی ظریفی وجود داشته باشد که ما ندیده ایم! وگرنه باید تحلیل های بدبینانه داشته باشیم؛ از تلاش برای ارائه آمار و عملکرد خوب در سال های خاص در ازای دریافت بودجه های خوب و یا بی موالاتی عجیب و غریب در تهیه آمار؛ به این امید که کسانی این داده ها را نخواهد خواند. موضوع گزارش عملکردهای صوری و پاورپوینت های مملو از دستاورد مسئولان دولتی را کم و بیش می شناسیم و از آن رنج کشیدهایم. توضیح بفرمایید که ما اشتباه می کنیم و رنج و ناراحتیمان، بی مورد است.

برای دستیابی به منبع داده ها به پایگاه وزارت جهاد کشاورزی بروید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید