حباب بورسی فاصله قیمت نگین از پوشال در حال تخلیه شدن است؟

رمزگشایی از رفتار ناهمسان نگین و پوشال در بورس

حباب بورسی فاصله قیمت نگین از پوشال در حال تخلیه شدن است؟

دنیای زعفران، اشاره: طی روزهای اخیر شاهد ثبات نسبی قیمت پوشال در محدوده 7.5 تا 8 ( که مساوی با قیمت بازار است) در هر دو بازار گواهی سپرده و آتی بودیم. اما نگین با سرعت زیادی در حال از دست دادن سطوح مختلف قیمتی است؛ موضوعی که احتمال ریزش تا آخرین پله حمایت بنیادین در 10.5 را افزایش داده است.  اما این  روند ناهمسان بین پوشال و نگین به چه علت است؟ یک پاسخ احتمال، نامتناسب بودن روندها و رشد غیرمنطقی نگین نسبت به پوشال است. برای بررسی این موضوع، قیمت های نقدی طی یک سال اخیر و همچنین بورس (گواهی سپرده) نگین و پوشال را بررسی کردیم.

مشروح:  یک دلیل احتمالی روندهای ناهمسان پوشال و نگین، حبابی شدن قیمت نگین نسبت به پوشال مخصوصا بعد از تلاطمات ارزی اخیر و مخصوصا در بورس است. سوال این است که به طور متعارف نسبت قیمت نگین به به پوشال در بازار چقدر است؟ داده های مختلف نشان از حبابی بودن نسبت 1.5 برابری فعلی( 11.8 به 7.8)  است.

نسبت قیمت در بازار نقد؛ ثبات در 1.4 بعد از تلاطمات شدید

نمودار 1، نسبت قیمت نگین به پوشال در بازار نقدی را از انتهای سال گذشته تا اواخر بهمن امسال نشان می دهد. چنانچه پیداست، قبل از تلاطمات اخیر و در بهار امسال این نسبت بین 1.22 تا 1.33 بوده است اما به مرور از تابستان این نسبت رشد کرد و در اواخر شهریور و اوایل مهر دچار تلاطمات جدی شده و حتی تا 1.9 هم رسید. در آبان به سطوح منطقی خود رسید اما، از اواخر این ماه دوباره به محدوده 1.4 رسیده و نوسان کرد. طی بهمن ماه با ریزش قیمت پوشال این نسبت در بالاتر از 1.4 به ثبات رسید.

صعود نسبت قیمت در بورس تا 1.65

اما در بورس اوضاع متفاوت است. برای مقایسه دو قرارداد گواهی سپرده پوشال آبان 98 و نگین بهمن 97 (مربوط به انبار زرین تربت حیدریه) که از اول آبان امسال راه اندازی شدند، را انتخاب کردیم. چنانچه در نمودار 2 پیداست، این نسبت مساوی با بازار نقدی در اوایل آبان و در محدوده 1.3 بود اما در یک روند نوسانی رشد کرد و از 1.65 هم فراتر رفت. طی یک هفته اخیر اما تا 1.5 سقوط کرد.

نمودار 2

آینده قیمت نگین چه می شود؟

به این ترتیب می توان گفت که قیمت نگین نسبت به گذشته دارای حباب است. اما اینکه این حباب چه زمانی تخلیه شود و با چه کیفیتی تعدیل شود نیازمند بررسی و همچنین صبر برای دیدن روندهای آتی است. با این حال، و با فرض ثابت بودن سایر عوامل (تغییر تقاضا برای انواع زعفران، مخصوصا تقاضای خارجی و …) می توان چند سناریو برای آینده قیمت نگین تصور کرد:

  1. سقوط نسبت قیمت به 1.3 (نسبت قبل از تلاطمات): در این صورت با فرض ثبات پوشال در محدوده 7.5 تا 8، نگین باید تا 9.75 تا 10.4 سقوط کند.
  2. سقوط نسبت قیمت به 1.42 (نسبت فعلی بازار نقد): در این صورت و باز هم با فرض معتبر بودن حمایت از پوشال در 7.5 تا 8، نگین به محدوده 10.6 تا 11.3 ریزش می کند.
  3. حباب فعلا پابرجا بماند و بعدا از محل رشد نرخ پوشال تعدیل شود.

طبیعتا این تحلیل را باید با بررسی میزان استحکام مباننی و مفروضات آن و البته در کنار سایر عوامل موثر بر بازار تحلیل کرده و آنگاه بر اساس آن معاملات خود را ترتیب ببخشید.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید