راه اندازی قراردادهای اختیار معامله زعفران تا یک ماه آینده

سبد قراردادهای مشتقه زعفران در بورس کامل تر می شود

راه اندازی قراردادهای اختیار معامله زعفران تا یک ماه آینده

اختیار معامله چیست و چه کمکی به معامله گران می کند؟

خبر: مدیرعامل بورس کالای ایران صبح دیروز  از راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران تا پایان سال جاری خبر داد.

دنیای زعفران، اشاره: در قراردادهای اختیار معامله، دارنده حق معامله (خرید یا فروش) مختار است در سررسید از حق خود استفاده کند و یا نکند. بر خلاف قراردادهای اتی که در صورت نبستن موقعیت، طرفین ملزم به انجام تعهدات هستند در اختیار معامله، صاحب حق مختار است و طرف دیگر، در صورت تقاضای صاحب حق باید تعهدش را ایفا کند. تفاوت دیگر اختیار معامله با آتی ان است که دارنده حق در هنگام خرید قرارداد اختیار باید مبلغی را بپردازد اما در اتی، مبلغی رد و بدل نمی شود. این قرارداد برای تضمین یک قیمت حداقلی برای فروش و یا حداکثر قیمت برای خرید استفاده می شود. دنیای زعفران به زودی مطلب آموزشی کاملی درباره اختیار معامله منتشر خواهد کرد.

مشروح:

استقبال از آتی زعفران

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری تسنیم،حامد سلطانی نژاد گفت: با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار از راه‌اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده زعفران و تاثیر مثبت آن بر شفاف شدن قیمت زعفران و حذف واسطه‌ها، بورس کالای ایران بر آن شد تا معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران را نیز تا پایان سال جاری راه اندازی نماید. وی افزود: بورس کالای ایران با هدف پوشش ریسک قیمت معاملات زعفران و به تبع آن ایجاد امکان برنامه‌ریزی و مدیریت بلندمدت عرضه و تقاضا برای کشاورزان و فعالان این حوزه و نیز توسعه معاملات ابزارهای مشتقه که یکی از ستون‌های اصلی توسعه بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود، قراردادهای آتی زعفران را برای اولین بار در ایران در ابتدای سال 97 راه اندازی کرد که با استقبال بالایی همراه شده است.

راه اندازی اختیار معامله تا پایان سال

به گفته سلطانی نژاد، از ابتدای راه‌اندازی این معاملات تاکنون بیش از 11 میلیون قرارداد آتی زعفران در شرکت بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است. مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه ورود ابزارهای معاملاتی جدید باعث کاهش هزینه مبادلات، رشد شفافیت و افزایش سطح مبادلات می‌شود، گفت: راه اندازی قراردادهای آتی زعفران در سال جاری منجر به ارتقای ساختارهای سنتی بازار به ساختارهای مدرن و توسعه بازارهای داخلی زعفران شد. از این رو با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار از معاملات آتی و گواهی سپرده زعفران، معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران نیز تا پایان سال جاری راه اندازی می شود.

تضمین فروش در قیمت مشخص با اختیار

سلطانی نژاد در بیان مزایای استفاده از این ابزار معاملاتی اظهار کرد: معاملات قراردادهای اختیار، امکان تضمین فروش در قیمت‌های مشخص را برای کشاورزان فراهم می‌کند. علاوه بر آن با توجه به هزینه اندک معاملاتی و شفافیت قیمت در بورس کالای ایران، ورود کشاورزان به این بازار منجر به حذف بیشتر واسطه‌ها و مدیریت قیمت زعفران خواهد شد. مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: راه اندازی و توسعه بیشتر معاملات مشتقه در بورس کالا، اطمینان خاطر کشاورز را نسبت به قیمت‌های آینده و تصمیم گیری برای کشت و فروش در آینده را در پی خواهد داشت.

پوشش ریسک معامله گران با اختیار

سلطانی نژاد با بیان اینکه این معاملات برای فعالان حوزه معاملات آتی زعفران نیز به عنوان یک ابزار مکمل عمل می‌کند و سرمایه‌گذاران و فعالان می‌توانند با پوشش ریسک نوسانات قیمت، سرمایه خود را مدیریت کنند، گفت: با توجه به انجام فرآیند تحویل این قراردادها به وسیله گواهی سپرده کالایی و انبارهای مورد تایید بورس کالای ایران، فعالان این بازار می‌توانند با اطمینان خاطر از کیفیت و استاندارد زعفران تحویلی بر اساس استانداردهای مشخص، کالای خود را در سررسید این قراردادها از انبار تحویل بگیرند.

اختیار معامله چیست؟

براساس این گزارش، اختیار معامله، قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد، حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. در واقع در این قرارداد، دو طرف توافق می‌کنند که در آینده معامله‌ای انجام دهند، به طوریکه خریدار اختیار معامله، در ازای پرداخت مبلغ معینی، حق خرید یا فروش دارایی مندرج در قرارداد را در زمانی مشخص با قیمتی که هنگام بستن قرارداد تعیین شده است، به دست می‌آورد.

از طرف دیگر، فروشنده قرارداد اختیار معامله، در مقابل اعطای این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، براساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارایی مذکور است. چنان‌که از تعریف قرارداد اختیار معامله پیداست، دارنده قرارداد (خریدار) در اعمال حق خود مختار است و به عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و در صورت صرف‌نظر وی از اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق، پرداخته است از دست می‌دهد؛ از طرف دیگر فروشنده در صورت تمایل خریدار، مجبور به اجرای قرارداد است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما