• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • مرور هفتگی؛ معرفی سه ابزار جدید بورسی، حمایت شریعتی مقدم از رشد قیمتها و غلبه هیجان فروش در بازار

مرور هفتگی؛ معرفی سه ابزار جدید بورسی، حمایت شریعتی مقدم از رشد قیمتها و غلبه هیجان فروش در بازار

اخبار صنعت زعفران در هفته ای که گذشت

معرفی سه ابزار جدید بورسی، حمایت شریعتی مقدم از رشد قیمتها و غلبه هیجان فروش در بازار

طی هفته گذشته و در حالیکه پوشال در هر دو بازار با برخورد به کف حمایت شد، نگین حمایت های پله ای خود را از دست داد تا سناریوی کف سازی قیمت ها در ماه پایانی تقویت شود. از اهالی صنعت هم اخبار جدیدی مبنی بر حمایت از قیمت ها و تقاضا برای رشد قیمت خرید تضمینی مخابره شد. شریعتی مقدم از صادرکنندگان باسابقه زعفران قیمت 1200 یورویی (حدود 17 میلیون تومانی) را برای زعفرا نگین درجه یک در بازارهای جهانی رقابتی دانست و خواستار تنظیم قیمت خرید تضمینی از کشاورز بر این اساس شد. با این شرایط و با لحاظ رفتارهای بازگیر بخش دولتی به نظر می رسد عوامل بنیادین برای حمایت از قیمت ها بعد از ریزش تا کف حمایتی (کانال 7 برای پوشال و 10 برای نگین) فراهم شود.

حمایت مجدد تولیدکنندگان از قیمت ها؛ این بار شریعتی مقدم

در حالیکه شرکت های تولیدکننده (بست بندی و صادرات) اخیرا به حامیان اصلی قیمت تبدیل شده اند، در آخرین مورد شریعتی مقدم مدیرعامل نوین زعفران پیشنهادی ارائه کرده است که طبق ان قیمت زعفران باید حدود 5 میلیون تومان رشد کند. علی محمد شریعتی مقدم مالک و مدیرعامل شرکت نوین زعفران ضمن تاکید بر ضرورت انطباق قیمت تضمینی محصولات صادراتی کشاورزی به ویژه زعفران با نرخ ارز در بازارهای جهانی می گوید که بهترین نوع زعفرا باید با قیمت ۱۲۰۰ یورو خریداری شود. منظور از بهترین نوع زعفران زعفران نگین و یا نگین اتویی است که هم اکنون قیمتی در محدود ۱۱ تا ۱۳ میلیون تومان در بازار دارد اما با احتساب ۱۲۰۰ یورو و احتساب هر یورو ۱۳ هزار ۹۰۰ تومان، قیمت هر کیلو از این نوع محصول باید به حدود ۱۶٫۷ میلیون تومان برسد.

برنامه بورس کالا برای راه اندازی 3 ابزار معاملاتی جدید

مدیرعامل بورس کالای ایران از آغاز معاملات اوراق آتی مبتنی بر واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی در آینده نزدیک خبر داد. گفتنی است هفته قبل مدیر توسعه بازار بوری کالا نیز گفته بود که هدف ما در بورس کالا این است که این ابزار معاملاتی (صندوق کالایی زعفران) به زودی راه اندازی شود. به این ترتیب به نظر می رسد بورس کالا در نظر دارد دو ابزار جدید (صندوق کالایی و آتی روی آن) را در کنار اختیار معامله زعفران به زودی راه اندازی کند. گفتنی است، میرزاپور مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در میزگرد تخصصی زعفران در مشهد به برنامه راه اندازی صندوق کالایی زعفران در آینده نزدیک در بورس کالا اشاره کرد و گفت: صندوق های کالایی نیز می توانند نقدینگی خرد را از بازار سرمایه جذب کرده و با تجمیع آن به بازار زعفران تزریق کنند. هدف ما در بورس کالا این است که این ابزار معاملاتی به زودی راه اندازی شود.

اظهارات متناقض و مبهم باستانی درباره بورس بین المللی زعفران

باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دهم با تاکید بر اینکه معاملات زعفران در بورس کالا باید بین االمللی شود، گفت: با توجه به اینکه تجار زعفران در حال حاضر برای خرید این محصول، بورس کالا را مرجع قیمتی می‌دانند باید وارد مرحله دیگر شویم که همانا بین المللی کردن معاملات زعفران است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: راه اندازی کامل بورس بین المللی زعفران یا به عبارتی ورود خریداران خارجی زعفران در بورس کالای ایران، دو تا سه سال زمان نیاز دارد، اما باید تاکید کرد با عملیاتی شدن این اقدام تقریبا برای همیشه مشکل زعفران در کشور از همه لحاظ حل خواهد شد. اما باستانی چند روز بعد، یعنی روز چهارشنبه در همایشی در تربت، در اظهاراتی مبهم و متناقض با اظهارات پیشین از راه اندزی بورس بین المللی زعفران در تربت حیدریه در سال آینده خبر داد!

اختصاص یارانه به کشاورزان

زینعلی مدیر طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی در میزگرد تخصصی زعفران در مشهد گفت: امسال برنامه اساسی داریم که کشاورزان قوی تر شده و بخشی از یارانه ها را به قوی تر شدن کشاورزان اختصاص دهیم. وی تاکید کرد: با توجه به گردش بازار مالی زعفران ایران در دنیا امیدواریم با ورود بورس به معاملات شاهد شکوفایی بخش زعفران در سال آینده باشیم و برای سال آینده بودجه مشخصی برای حمایت از زعفران و زعفران کاران در نظر بگیریم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید