راه اندازی بورس بین المللی زعفران در سال آینده

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 21, 1397
  • اخبار

مدیرعامل بورس کالا خبر داد

راه اندازی بورس بین المللی زعفران در سال آینده

سلطانی نژاد: این بورس در یکی از مناطق آزاد، بر مبنای دلار یا ارز دیگر و به کمک بانک هایی که در لیست تحریم نیستند راه اندازی می شود

تحلیل ها از موانع بین المللی شدن زعفران

مدیرعامل بورس کالا، خبر داد که طی سال آینده بورس بینن المللی زعفران راه اندازی خواهد شد. سلطانی نژاد درباره نحوه تسویه، محل ایجاد این بورس و نوع ارز مورد استفاده توضیحاتی ارائه کرد اما نوع معاملات انجام شده را توصیف نکرد. مشخص نیست که با راه اندازی یک انبار بین المللی، گواهی سپرده راه اندازی خواهد شد یا اینکه معاملات فیزیکی در دستور کار است.

به گزارش کالاخبر، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به خبرنگار بورس نیوز گفت: در راستای کشف قیمت طلای سرخ در بازارهای مختلف بین المللی شدن معاملات آن نیز امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده معاملات بین‌المللی زعفران بر مبنای دلار یا دیگر ارزهای بین‌المللی در یکی از مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود.

سلطانی نژاد افزود: برای تسویه این معاملات نیز راهکاری همچون ایجاد اتاق پایاپای با بانک‌های داخلی که فعالیت‌های بین‌المللی داشته و در لیست تحریم قرار ندارند، برای این معاملات در نظر گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این راستا مذاکرات لازم با بانک‌های مورد نظر نیز صورت پذیرفته، ادامه داد: این بانک‌ها باید پس از افتتاح حساب اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

سلطانی‌نژاد در خصوص تسویه این معاملات در خارج از بورس نیز تصریح کرد: برای تسویه این معاملات در خارج از بازار نیز قیمت‌ها برمبنای دلار، یورو یا دیگر ارزهای جهان کشف می‌شوند اما تسویه این معاملات در خارج از بازار بورس انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مجلس شورای اسلامی همکاری‌های لازم برای بین‌المللی شدن معاملات زعفران را انجام داده است، گفت: ماده ۳۲ قانون برنامه ششم در حوزه محصولات کشاورزی موجب شد که معاملات کشاورزی در بستری جدید و بر مبنای ابزارهای جدید انجام شوند که این امر زمینه‌ای برای بین‌المللی شدن معاملات طلای سرخ را نیز فراهم کرده است.

تحلیل دنیای اقتصاد از برنامه زعفرانی جدید بورس کالا

البته موضوع معامله ارزی در مناطق آزاد ابهامات و موانعی هم دارد. در این رابطه روزنامه دنیای اقتصاد، در گزارشی، ضمن انتشار اظهارات ظلطانی نژاد درباره راه اندازی بورس بین المللی زعفران در یکی از مناطق آزاد و معامله بر اساس یک ارز بین المللی نوشت: این موارد ابهامات جدیدی را ایجاد خواهد کرد زیرا ورود زعفران یا هر کالای دیگر به مناطق آزاد به‌عنوان صادرات لحاظ خواهد شد و مشخص نیست که سرنوشت ارز حاصل از صادرات در چارچوب سامانه نیما چه خواهد شد. این در حالی است که داد و ستد این کالا حتی به‌صورت ارزی توسط افراد عادی هم می‌تواند صورت بگیرد و این یعنی پتانسیل دریافت وجه به‌صورت نقدی هم باید وجود داشته باشد که در کلام مدیرعامل بورس کالا از گشایش حساب ارزی هم سخن به میان آمده است. وی عنوان کرد: این بانک‌ها باید پس از افتتاح حساب اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. البته قوانین مالی بین سرزمین اصلی و مناطق آزاد اگرچه تفاوت عمیقی ندارد ولی در فاز ارزی متفاوت است تا جایی که در گذشته حتی نرخ ارز در منطقه آزاد با سرزمین اصلی متفاوت بود، اگرچه هم‌اکنون این اختلاف نرخ برداشته شده است. با توجه به این شرایط به‌نظر می‌رسد ابهامات این برنامه‌ریزی‌ها هنوز هم پابرجاست و نیاز به دقت و بررسی بیشتری دارد زیرا سخت‌گیری‌های دولتی اجازه آزادی عمل چندانی را به بورس کالا نخواهد داد. در هر حال حضور بورس کالا در مناطق آزاد و یا به طور دقیق‌تر گسترش حضور این بازار رسمی یک سیگنال مثبت و بسیار مهم برای بازارهای داخلی است و می‌تواند توانمندی‌های صادراتی را به‌شدت تقویت کند آن‌هم در وضعیتی که پتانسیل تسویه وجوه و یا دریافت و پرداخت وجه هم در مناطق آزاد وجود داشته، اگرچه متفاوت است ولی از اما و اگرهای خاص خود در چارچوب قوانین بورس و اوراق بهادار برای تسویه وجوه در چارچوب سپرده‌گذاری مرکزی برخوردار است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید