اسفندماه زعفرانی بورس کالا با تجهیز زعفران به اختیار معامله

اسفندماه زعفرانی بورس کالا با تجهیز زعفران به اختیار معامله

آنچه باید درباره اختیار معامله بدانید؛ از مفهوم تا نحوه استفاده از اختیار

از دیروز 12 اسفندماه برای اولین بار قراردادهای اختیار معامله راه اندازی شد. چنانچه از نام اختیار پیداست، شما با خرید این قراردادها، صاحب یک اختیار برای خرید یا فروش مقدار مشخصی محصول با قیمتی مشخص و در تاریخ مشخص می شوید. طبیعتا می توانید از اختیار خود استفاده نکنید. اما اگر بخواهید، طرف مقابل موظف به خرید از/فروش به شماست.

اختیار دقیقا یعنی چه؟؛ یک مثال خودرویی

اجازه بدهید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید می خواهید یک خودرو پراید بخرید اما هم اکنون نقدینگی کافی برای خرید نقد و قسطی ندارید و البته از نوسانات قیمت آن نگرانید. پول شما تا اردیبهشت سال آینده جور می شود اما ممکن است تا آن موقع قیمت ها رشد کند و شما با پول خود توان خرید نداشته باشید. مثلا شما در اردیبهشت 45 میلیون تومان خواهید داشت اما اگر قیمت بیشتر شود، آن موقع با این پول هم توان خرید خودرو را نخواهید داشت.

در اینجا شما به یک نمایندگی خودرو مراجعه کرده و راهکاری می خواهید. او می گوید که حاضر است مبلغی، مثلا 500 هزار تومان بگیرد و خودرو را در اردیبهشت ماه به همین قیمت یعنی 45 میلیون تومان به شما تحویل دهد. به این قیمت، نرخ اعمال می گویند.

در اینجا شما با پرداخت 500 هزار تومان در واقع، اختیار خرید یک خودرو در اردیبهشت 98 به قیمت 45 میلیون تومان را خریداری کرده اید. واضح است که در اردیبهشت ماه انتخاب های گوناگونی خواهید داشت:

  1. اگر قیمت بازار بیشتر از 45 میلیون تومان باشد شما از اختیار خود استفاده کرده و خودرو را از نمایندگی تحویل گرفته و 45 میلیون تومان می پردازید. قیمت تمام شده خودرو در اینجا برای شما 45.5 میلیون تومان است. هرچه قیمت بازار بیشتر از 45.5 باشد، شما به همان اندازه سود می کنید.
  2. اگر قیمت بازار دقیقا 45 میلیون تومان باشد، شما در استفاده از اختیار خود بی تفاوت هستید و البته 500 هزار تومان (هزینه خرید اختیار) را ضرر خواهید کرد.
  3. اگر قیمت بازار به زیر 45 میلیون تومان سقوط کند، استفاده از اختیار معامله توجیهی ندارد. چرا که قیمت اعمال در اختیار معامله 45 است اما در بازار قیمت های کمتر است. لذا شما از اختیار خود استفاده نکرده و از بازار نقد خرید می کنید. در اینجا نیز زیا شما همان 500 هزار تومای است که برای خرید اختیار پرداخت کرده اید.

اختیار فروش؛ برای تولیدکنندگان

اما همین حالت برای تولیدکنندگا و به طور کلی عرضه کنندگان محصولات نیز وجود دارد. مثلا فرض کنید که می خواهید خودرو خود را بفروشید اما تا اردیبهشت به آن نیاز دارید. از سویی نگرا افت قیمت ها تا ان زمان هستید. در اینجا بر عکس حالت قبل، شما می توانید یک اختیار فروش بخرید. یعنی مبلغی را پرداخت و از یک نفر تعهد بگیرید که در اردیبهشت خودرو شما را به همان قیمتی که توافق کرده اید در آن تاریخ بخرد.

اختیارهای زعفرانی چه شکلی هستند

در بازار زعفران اینچنین امکانی از دیروز فراهم شد. قرارداد بر روی زعفران نگین تعریف شده و قیمت های اعمال برای اردیبهشت امسال 11، 12 و 13 میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم است.

یعنی شما می توانید با خرید یک اختیار خرید با قیمت اعمال 11 میلیون تومان، مطمئن شوید که در اردیبهشت ماه می توانید با پرداخت این مبلغ، 1 کیلو زعفران نگین تحویل بگیرید. البته قیمت این قرارداد بالا و در حدود 2 میلیون تومان بود (به ازای هر کیلو). اما قیمت اختیار خرید در قیمت اعمال 13 میلیون تومان بسیار کمتر بود. به طوریکه با پرداخت مبلغی کمتر از یک میلیون تومان می توانستید اختیار خرید یک کیلوگرم زعفران به قیمت 13 میلیون تومان در سررسید را داشته باشید.

این قراردادها نیز مثل آتی و … کارمزدی دارند که هنگام معامله باید پرداخت شوند. البته فعلا کارمزدها نزدیک صفر است چرا که بورس کالا حقوق خود را دریافت نمی کند و فقط لازم است کارمزد کارگزاری پرداخت شود.

کارمزد اختیار؛  فعلا نزدیک صفر

در این رابطه، دیروز، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: در قراداد آپشن روی زعفران نگین اندازه قرارداد ۱۰۰ گرمی تعیین شده است تا امکان ورود افراد خرد به بازار وجود داشته باشد. علاوه بر این با همکاری سازمان بورس و تصویب هیأت مدیره بورس کالا مقرر شده تا زمان رونق معاملات، حق کارمزد معاملات صفر در نظر گرفته شود. ناصرپور تصریح کرد: به صفر رساندن کارمزد معاملات زعفران و تخفیفاتی که کارگزاران به خریداران می دهند از جمله مشوق هایی است که برای ایجاد رونق در بورس زعفران در نظرگرفته شده است.

زنجیره تکمیل ابزارهای زعفرانی؛ از گواهی سپرده تا اختیار و صندوق کالایی

به گزارش ایسنا حسن امیری، معاون نظارت بر امور ناشران و اعضای سازمان بورس و اوراق بهادار، دیروز (یکشنبه) در مراسم راه‌اندازی قرارداد آپشن زعفران در بورس کالا اظهار کرد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم عمده سود حاصل از تولید زعفران به واسطه‌ها می‌رسد اما از سال جاری با رونق معاملات زعفران در بورس کالا به شیوه نقدی، گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی شاهد بهبود شرایط کشاورزان و بازار زعفران کشور هستیم.

به گفته‌ی ناصرپور، با راه‌اندازی صندوق‌های کالایی زعفران زنجیره ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی تکمیل می‌شود که امیدواریم صندوق‌های کالای کشاورزی با ورود به بازار زعفران بتواند پرتفوی مناسبی از ابزارهای موجود ایجاد کنند.

گفتنی است در بازارهای نوین دنیا، ابزارهای آتی همراه با آپشن مورد معامله قرار می گیرند و از آنجایی که باید زیرساخت های لازم برای راه اندازی ابزارهای نوین مالی فراهم شود و معامله گران با این نوع معاملات آشنا شوند، این اتفاق در خصوص محصول زعفران و ابتدا با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و بعد قرارداد آتی و سپس معاملات آپشن مرحله به مرحله در بورس کالا رخ داد.

اطلاعیه ها و دسترسی های رسمی درباره اختیار

برای مطالعه بیشتر درباره اختیار معامله از لینک های زیر استفاده کنید:

کارمزد معاملات

اطلاعیه راه اندازی و جزئیات قرارداد اختیار

تابلو معاملات

آمار معاملات

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما