تحلیل عوامل 7 گانه در جدول پیش نگر؛ جدایی راه پوشال از نگین، تاکجا؟

پیش نگر قیمت با توجه به عوامل 7 گانه

جدایی راه پوشال از نگین، تاکجا؟

همانطور که در دو مطلب پیش راجع به تخلیه حباب فاصله قیمتی نگین و پوشال (اینجا) و همچنین ارزیابی جذابیت پوشال با توجه به وجه تضمین(اینجا) پیش بینی کردیم، نزدیکی قیمت پوشال به کف حمایتی باعث تغییر مسیر قیمتی پوشال از نگین شد. به طوریکه مهمترین روندهای بازار در چند روز اخیر مربوط به رشد نرم پوشال در کنار افت تدریجی نگین بوده است. در تحلیل پیش نگر پیش رو، تلاش می کنیم عوامل موثر بر روندهای قیمتی پوشال و نگین در آینده را تحلیل کنیم.

پیش بینی جهش عمده سخت است و مهمترین تحولات بازار، تغییر روند حرکت پوشال نسبت به نگین و همچنین روند فصلی در انتهای سال جاری و ابتدای سال بعد است.
  1. روندهای تکنیکال

پوشال بعد از حمایت قوی در قیمت های زیر 8 میلیون تومان روی مسیر رشد قرار گرفته است.

نگین در سطح 12 میلیون تومان متعادل است.

در بازار نقدی نیز توجهات به پوشال افزایش یافته و برخی بازیگران در گفتگو با دنیای زعفران می گویند که اخیرا پوشال را هم خوب می خرند.

  • نرخ های موثر

نرخ ارز بعد از رشد تا محدوده 14 هزار تومان، در مسیر نزولی قرار گرفته است. رشد دلار به این محدوده تاثیر معناداری بر قیمت زعفران (بازار نقدی و بورس) نداشت و اکنون نیز انتظار نمی رود افت قیمت ها، فارغ از هیجانات مقطعی که احتمالا روی نگین قابل رصد باشد، تاثیری بر بازارها داشته باشد.

درباره نرخ ارز،

گزارش راز بی واکنشی زعفران به دلار را بخوانید

گمانه هایی مبنی بر جمع شدن احتمالی سامانه نیما همزمان با راه اندازی بازار متشکل ارزی وجود دار. موضوعی که تقاضای زعفران برای صادرات را رشد خواهد داد.

با توجه به تغییر نگاه بانک مرکزی و توجه جدی به مراودات با کشورهای همسایه، به نظر نمی رسد جهش قابل توجه دیگری در نرخ ارز قابل پیش بینی باشد. مگر آنکه شوک سیاسی یا اقتصادی و یا رسانه ایِ قابل توجهی، بانک مرکزی و همتی را غافلگیر کند.

  • رفتار بازیگران

تعاون روستایی که بعد از مداخله موثر در بازار در نیمه آذرماه، نرخ های فعلی را منصفانه می داند فعلا تداوم خرید را در دستور کار ندارد.

  • وضعیت تولید

میزان تولید در سال 96 با حدود 12 درصد رشد به 376.2 تن رشد و آمار مقدماتی سال جاری نیز حکایت از رشد حدودا 6 درصدی و رسیدن تولید به سطح 400 تن دارد.

  • اقتصاد کلان

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره نحوه بازگرداندن ارز به کشور، اگرچه وضعیت خوبی برای صادرات خرد پیشنهاد کرده است اما همچنان از سوی اهالی بازار زعفران موردانتقاد است.

  • تحولات فصلی

با نزدیک شدن به انتهای سال، پیش بینی افزایش عرضه همچنان مطرح است. این موضوع می تواند قیمت هر دو محصول نگین و پوشال را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که زعفران در روزهای پایانی امسال کف بسازد، می توانن انتظار شد قیمت ها را در ابتدای سال آینده داشت.

  • تحولات ساختاری

موضوع ایجاد ماشین آلات مکانیزه برداشت و فرآوری همچنان مطرح است. موضوعی که می تواند از محل کاهش هزینه تمام شده بر قیمت ها اثر منفی بگذارد اما از منظر افزایش کیفیت باعث رشد قیمت ها شود. به طور کلی این اثرات کوتاه مدتی نیست. ضمن آنکه درباره اصل ماشین آلات هم تردید وجود دارد.

جمع بندی:

همچنان می توان از سناریوی کف سازی قیمت در اسفند امسال و رشد تدریجی در ابتدای سال جاری سخن گفت. این فرآیند با توجه به روندهای نرخ ارز، برای نگین محتمل تر است. قیمت دلاری زعفران هم اکنون در محدوده 600 تا 800 دلار قرار دارد که صادرات با نرخ هزار تا 1200 دلار را به صرفه می کند. دو موضوع می تواند باعث رشد تقاضای صادراتی و رشد نرخ ها در بازار شود:

  1. حذف سامانه نیما و امکان ارز در بازار آزاد
  2. بهبود تقاضای خارجی مخصوصا از اروپا که می تواند باعث تحریک قیمت هر دو نوع زعفران، مخصوصا پوشال، شود.

نهایتا روندهای بلندمدتی نیز، احتمال ایجاد جهش در قیمت ها را تایید نمی کند اما رشد تدریجی نرخ در ابتدای سال بعد، می توانند مرود توجه باشد. این موضوع با این فرض است که درصورت تزریق انبوه زعفران خانگی به بازار، تعاون روستایی به موقع و به درستی واکنش نشان دهد.

نهایتا اینکه نمی توان به روند معکوس قیمتهای پوشال و نگین به صورت بلندمدتی نگریست. مخصوصا طی اسفندماه، انتظار تخلیه حباب (مخصوصا از محل رشد مداوم پوشال) متصور نیست. در صورت بهبود تقاضای خارجی، انتظار می رود در ابتدای سال آینده امکان روند تخلیه حباب، از محل رشد بیشتر پوشال نسبت به نگین، فراهم شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید