• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مقام بخش خصوصی مطرح کرد: انتقاد از گمرک و پیشنهاد برای نحوه رشد قیمت ها

مقام بخش خصوصی مطرح کرد: انتقاد از گمرک و پیشنهاد برای نحوه رشد قیمت ها

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 29, 1397
  • اخبار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران مطرح کرد:

انتقاد از گمرک و پیشنهاد برای نحوه رشد قیمت ها

میری: با توجه به افزایش عرضه در انتهای سال، قیمتها متعادل است

میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خطاب به کسانی که قیمت فعلی زعفران را پایین می دانند و در پی افزایش آن هستند، پیشنهاد داد که با استفاده از ساز و کارهایی، طی یک سال نرخ را به میزان مدنظر خود برسانند. وی با تاکید بر اینکه برای انجام صادرات نباید نوسانات قیمتی زیاد باشد تصریح کرد که : اگر قیمت زعفران برای مدت یکسال در بازار ثابت نباشد، از این رو تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی‌توانند برنامه مسنجمی داشته باشند چرا که با نوسان قیمت در سطح جهانی امکان رقابت با رقبا وجود ندارد. میری از گمرک هم به خاطر تاخیر چندماهه در اعلام امار صادرات زعفران انتقاد کرد.

وضعیت نرخ ها و بازار؛ افزایش عرضه و ثبات قیمت

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، از ثبات نرخ زعفران طی هفته‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران نگین ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون، زعفران دسته‌ای ۶ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار و سوپر نگین ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. وی قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و عرضه مناسب محصول به سبب کمبود نقدینگی کشاورزان در برابر تقاضا پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

با بورس مخالف نیستیم اما، این ساز و کار باید حامی صادرات باشد

میری با اشاره به اینکه ۸۵ درصد زعفران تولیدی صادراتی است، بیان کرد: اگرچه بخش خصوصی با عرضه زعفران در بورس کالا مخالف نیست، اما به سبب افزایش همه ساله تولید زعفران باید تمهیداتی به کار گرفته شود که این ساز و کار بتواند حامی صادرات باشد. نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: برخی افراد با دلال بازی و سفته بازی در بورس به دنبال افزایش کاذب قیمت‌ها هستند، در حالیکه این امر منجر به از دست دادن بازار داخل و صادرات می‌شود.

اگر قیمت زعفران را پایین می دانید، نرخ را بدون نوسان و التهاب افزایش دهید

به گفته وی، اگر برخی نهاد‌ها تصور می‌کنند که قیمت زعفران پایین است و سعی در افزایش نرخ آن دارند، از این رو به عنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایران پیشنهاد می‌دهم که مسئولان دولتی قیمت زعفران را  با بکارگیری برخی سازوکارها و جلوگیری از نوسان قیمت به مدت یکسال به نرخ مد نظر افزایش دهند چرا که در غیر این صورت امکان برنامه ریزی برای صادرات وجود ندارد. میری در ادامه افزود: اگر قیمت زعفران برای مدت یکسال در بازار ثابت نباشد، از این رو تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی‌توانند برنامه مسنجمی داشته باشند چرا که با نوسان قیمت در سطح جهانی امکان رقابت با رقبا وجود ندارد.

گمرک آمارهای جدید را اعلام کند

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پایان با انتقاد از تعلل گمرک در ارائه آمار صادرات تصریح کرد: گمرک از پایان آذر به بهانه تغییر تعرفه‌های پایه گمرکی آمار جدیدی را ارائه نکرده است، همانند گذشته انتظار داریم که در پایان هر ماه آمار صادرات داده شود تا صادرکنندگان بتوانند برنامه ریزی دقیقی برای صادرات داشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید