• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • یک نماینده مجلس: عرضه زعفران در بورس باعث رشد عملکرد در سطح شده است!

یک نماینده مجلس: عرضه زعفران در بورس باعث رشد عملکرد در سطح شده است!

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 17, 1397
  • اخبار

افسانه سرایی جدید درباره اثرات بورسی شدن زعفران

عرضه زعفران در بورس باعث رشد عملکرد در سطح شده است!

در حالی که هنوز حجم انبارهای بورسی کمتر از 3 درصد حجم تولید زعفران کشور است، همچنان برخی به افسانه سرایی درباره آثار این اقدام ادامه می دهند. در مورد اخیر، معاملات بورس را عامل افزایش عملکرد در سطح زعفران دانسته اند! در این رابطه، بنایی نماینده مجلس، به حضور در جمع کشاورزان نمونه اشاره کرد و گفت: هفته گذشته با حضور در جمع کشاورزان نمونه رضایت از عرضه و معامله زعفران در بورس کالا مشهود بود؛ به طوری که کشاورز نمونه استان با اطمینان از فروش زعفران با قیمت واقعی و اینکه می‌تواند با عرضه محصول خود در بورس به سود واقعی دست یابد، توانسته بود در هکتار ۳۶ کیلوگرم زعفران تولید کند.

میزان تولید این کشاورز نمونه همین چند سال اخیر به طور متوسط ۳ تا ۴ کیلوگرم در هکتار بوده، اما از سال جاری با رونق معاملات زعفران در بورس و ایجاد انگیزه در میان زعفران کاران، این امیدواری به کشاورز داده شده که در این بستر معاملاتی می‌تواند محصول تولیدی خود را با قیمت واقعی و به دور از هر گونه دلالی و واسطه گری به فروش برساند. ضمن اینکه، به کمک عرضه زعفران در بورس نه تنها کشاورز شاهد بازگشت سرمایه خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد بود، بلکه به سود منطقی نیز دست می‌یابد.

این اظهارات در حالی است که تولیدکنندگان عمد، پیش از این نیز می توانستند محصول خود را با اننتقال به مشهد به شرکت های تولیدکننده بفروشند و اجباری به فروش به واسهطه ها نداشتند. ضمن انکه در مورد زعفران به خاطر هزینه انبارداری کم و فسادناپذیری، قدرت مانور کشاورزان بیشتر است و حاشیه سود بازارسانی خیلی زیاد نیست.

کمک بورس کالا به برندسازی

وی تاکید کرد: عرضه و معامله این محصول استراتژیک در بورس در قالب ابزار‌هایی همچون قرارداد‌های آتی و آپشن این امیدواری را به زعفرانکاران داده است که می‌توانند فروش محصول خود را بیمه کنند. همچنین بورس کالا با راه اندازی معاملات آپشن زعفران و بهره گیری از ابزار‌های مالی جدید ضمن بیمه قیمت برای کشاورز، می‌تواند در بحث برندسازی، صادرات و رسیدن کشاورزان به حق خود نیز گام‌های بزرگی بردارد.

حمایت مجلس از بورس

وی با بیان اینکه توسعه معاملات زعفران در بورس کالا مورد حمایت نمایندگان مجلس است، گفت: با توجه به اینکه ایران از قدمت بالایی در کشت زعفران برخوردار است، مجلس این آمادگی را دارد که اگر برای عرضه و توسعه معاملات محصولات کشاورزی به ویژه زعفران در بورس نیاز به تنقیح و بازنگری در برخی قوانین وجود دارد، به بورس کمک کند. بنایی تصریح کرد: با راه اندازی معاملات آپشن زعفران نه تنها سود اصلی ناشی از تولید و فروش این محصول به جیب کشاورز می‌رود، بلکه سفره زعفران کاران را نیز رنگین‌تر خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس به اشتغال پایدار اشاره و خاطر نشان کرد: زعفران جزو محصولاتی است که می‌تواند با برنامه ریزی جهت تولید پایدار برای بسیاری از افراد فرصت‌های اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند و طی این مدت کوتاه از زمان عرضه زعفران در بورس کالا، با ایجاد انگیزه در کشاورزان برای افزایش تولید زعفران، در این زمینه موفق عمل کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید