ارزیابی 3 وجهی کمک ماه “رمضان” به قیمت زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 7, 1398
  • تحلیل ها

تحلیل کوتاه و میان مدتی بازار/ شنبه 7 اردیبهشت 98

اهالی بازار، نمودارهای سال های قبل و منطق تحلیلی درباره قیمت زعفران در ماه رمضان چه می گویند؟

ارزیابی کمک ماه رمضان به قیمت زعفران

همانطور که وعده دادیم، امروز تلاش می کنیم، نظرات مختلف، نمودارهای سال های قبل و منطق تحلیلی بازار چه پیش بینی ای درباره روند قیمت طلای سرخ در ماه مبارک رمضان دارند. اهالی بازار، با کمی احتیاط و متناقض صحبت می کنند اما نمودارهای 6 سال قبل عمدتا (همگی به جز یک مورد) خبر از رشد 5 تا 15 درصدی قیمت طی دو هفته قبل از ماه مبارک رمضان تا اواسط یا اواخر این ماه می دهند. منطق تحلیلی و گزارش های مختلف هم این موضوع را تایید می کند. البته باید توجه کرد که این یک تحلیل میان مدتی است و در صورتی که عوام لقوی تر مثل نرخ ارز یا نرخ صادراتی تغییر کند، می تواند روندهای ضعیف تر را تخریب یا تشدید کند. البته فعلا (طبق جدول پیش نگر ادیبهشت) انتظار تغییر جهشی در عوامل بنیادین را نداریم. در ادامه برخی نظرات و نمودارها را از نظر می گذرانیم.

اهالی بازار چه می گویند؟

اما اهالی بازار نظر صریحی در این رابطه ندارند. حسینی فعال بازار در اردیبهشت ماه 95 با بیان اینکه به احتمال زیاد بعد از ماه مبارک رمضان قیمت زعفران افت خواهد کرد، گفته بود: آن زمان، انبوه زعفرانی که توسط فرصت طلبان ذخیره شده وارد بازار خواهد شد، چراکه افراد سودجو از گران شدن محصول ناامید شده‌اند و چاره‌ای جز عرضه آن ندارند. او اما در خرداد 94 گفته بود: باتوجه به آنکه مصرف زعفران در ماه رمضان چندان نیست، از اینرو تاثیر چندانی بر نوسانات قیمت در بازار ندارد. اما میری دیگر عضو فعال باسابقه صنعت زعفران در خرداد 96 از افزایش تقاضا و احتمال سودجویی متقلبین در آستانه ماه رمضان خبر داده بود.

نمودارها چه میگویند؟

توضیح: در نمودارهای زیر، ماه مبارک رمضان بین دو خط سبز نشان داده شده است.

در سال 1397، حدود 2 هفته قبل از هلول ماه رمضان، روند صعودی شروع شده و در طول این ماه عمدتا قیمت ثابت مانده است و یا اندکی رشد داشته است. بعد از ماه مبارک رمضان، تحت تاثر رشد نرخ ارز، روند صعودی پرفشاری آغاز شد.

قیمت نگین و پوشال در 4 ماهه اول سال 97

در سال 1396 نیز قیمت قبل از ماه مبارک رمضان اندکی رشد کرد و یک قله ساخت اما در طول این ماه روند نزولی داشت و طی تیرماه یک کف ساخت.

قیمت در سال 1396

اما در سال 1395 رفتاری مشابه سال 1397 داشتیم. یعنی روند صعودی 2 هفته قبل از ماه مبارک رمضان آغاز شد و طی این ماه هم ادامه یافت اما در نیمه دوم شیب رشد کمتر شد.

قیمت عمده زعفران پوشال معمولی در سال 1395

در سال 1394 هم که ماه مبارک رمضانن عمدتا در تیرماه قرار داشت (28 خرداد تا 26 تیر) قیمت صعودی بود و طی این ماه قیمت ها حدود 10 درصد رشد کرد. قبل از ماه مبارک نیز روند صعودی قیمت وجود داشت.

قیمت عمده زعفران پوشال معمولی در سال 1394

سال 1393 هم که در ان قیمت طلای سرخ عمدتا نوسانی بود، روندی مشابه 97 و 95 تجربه شد. جایی که روند صعودی دو هفته قبل از از این ماه آغاز و چند روز بعد از اتمام ماه مبارک رمضان پایان یافت.

قیمت عمده زعفران پوشال معمولی در سال 1393

در سال 92 روند صعودی قیمت، دو هفته قبل از ماه مبارک رمضان شروع شده و تا دو هفته بعد هم ادامه یافته است.

قیمت خرید و فروش عمده زعفران در سال 1392

سال 92 به عنوان سال بعد از جهش ارزی، می تواند بسیار مشابه 98 باشد؛ یک جهش فصلی در ابتدای سال، افت مقطعی و شروع روند جدید 2 هفته قبل از ماه مبارک رمضان تا حدود دو هفته بعد از ان. البته در سال 98 این روند (صعودی اول سال و صعودی ماه رمضان) عملا به هم متصل شدند.

چنانچه پیداست در 6 سال گذشته، فقط طی سال 96 رفتاری غیرهمگون در حوالی ماه مبارک رمضان از قیمت طلای سرخ دیده ایم. اما در سایر سالها، روند صعودی و رشد حدودا 5 تا 15 درصدی قیمت از دو هفته قبل از این ماه تا اواسط یا اواخر ماه رمضان ملاحظه شده است.

منطق تحلیلی برای 98 چه می گوید؟

قبلا توضیح دادیم که در ماه مبارک رمضان تقاضا برای طلای سرخ رشد می کند و این موضوع در گزارش های مختلف هم منعکس شده است. اما برخی انتظار دارند که طی این ماه مثل بسیاری از بازارهای دیگر، معاملات افت کند و قیمت ها نیز کاهش یابد. باید تصریح کرد که اتفاقا در مورد بازارهای صادراتی، طی این ماه می توان انتظار رشد قیمت ها را داشت. چرا که معاملات و عرضه در بازار داخلی افت می کند اما بازار صادراتی همچنان پابرجاست. لذا علاوه بر تقاضا برای مناسبت های مذهبی، تقاضای معمولی سایر کشورها نیز به رشد قیمت ها کم کند.

در سال جاری، قیمت پوشال بعد از ثبت یک رشد در اثر کمبود عرضه ابتدای سال، استراحت کوتاهی کرد و بلافاصله در فاصله 2 هفته ای تا ماه رمضان روند نرم دیگری را آغاز کرد.
قیمت زعفران نگین در بازارهای مختلف از ابتدای زمستان 97 تا انتهای معاملات هفته قبل؛ رشد قیمت نقد از نیمه فروردین آغاز و بعد از یک استراحت دوباره ادامه یافته است.

درباره زمان وقوع این رشد، چنانچه پیداست، همواره روند صعودی قبل از این ماه آغاز شده است. چرا که واحدهای تجاری و بنکداران پیش از این ماه تدارک می بینند تا بتوانند تقاضای مشتریان را پاسخ دهند. لذا شروع روند صعودی از هفته قبل، قابل توجیه است.

اما اینکه روند تا کی ادامه داشته باشد، تحلیل گذشته نگر، اواسط این ماه را تجویز می کند. یعنی احتمالا روند رشد نرم بازار تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد. میزان رشد نسبت به قیمت های فعلی هم 5 تا 10 درصد ارزیابی می شود. عوامل بنیادین (نرخ ارز و نرخ صادراتی) رشد بیشتری را اجازه نمی دهند. مگر آنکه این عوامل تغییر کنند. با توجه به وقوع روند معکوس در سال 96 و نشانه های موجود در بازار، باید ضریب خطای حدودا 20 درصدی برای این تحلیل در نظر گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید