• صفحه خانگی
  • >
  • آموزشی
  • >
  • معضل شناخت و ارزشگذاری زعفران؛ انواع 5 گانه زعفران در استاندارد، 10 گانه در بازار

معضل شناخت و ارزشگذاری زعفران؛ انواع 5 گانه زعفران در استاندارد، 10 گانه در بازار

استانداردهای زعفران را بیشتر بشناسیم

انواع 5 گانه زعفران در استاندارد، 10 گانه در بازار

شناخت و ایجاد تمایز بین انواع زعفران، کار آسانی نیست. این کار تقریبا، فقط از اهالی بازار بر میآید. اما این روزها که با بورسی شدن زعفران، افراد بیشتری درگیر معامله و یا تحلیل صنعت زعفران شده اند، نیاز به شناخت و تمییز بین انواع زعفران ضروری است.

به گزارش دنیای زعفران، شاید اولین کار، در این مسیر، مراجعه به استاندارد ملی زعفران و شناخت آن باشد. اما متاسفانه، ارتباط شفافی بین استاندارد تعریف شده و آنچه بین اهالی بازار به عنوان انواع زعفران شناخته می شود، وجود ندارد. به همین خاطر در اینجا تلاش میکنیم ضمن شناخت این استاندارد، ارتباط و تطبیق آن با اصطلاحات مرسوم در بازار را نیز شفاف کنیم.

سه نوع زعفران در استاندارد ملی 259-1

انواع زعفران در استاندارد ملی زعفران با عنوان زعفرا-ویژگی ها با شماره 259-1 مشخص شده است. طبق این استاندارد، سه نوع اصلی زعفران وجود دارد:

  1. زعفران رشته ای
  2. زعفران رشته ای بریده
  3. پودر زعفران

منظور از زعفران رشته ای، محصولی است که در آن کلاله به صورت 3 تایی باقی مانده است. این نوع شامل زعفران دسته و انواع زعفران پوشال موجود در بازار می شود که خود انواع مختلفی دارد: ساده، ضعیف، قلمدار، مرغوب و …

رشته ای بریده محصولی است که در آن کلاله (عمدتا) از حالت سه تایی خارج شده است. انواع زعفران سرگل و نگین (به جز نگین پوشال) جزو این دسته است.

پودر زعفران نیز که به محصول حاصل از کوبیدن یا ساییدن زعفران اطلاق می شود.

انواع زعفران و ویژگی های هرکدام در استاندارد ملی زعفران

جدول زیر، ضمن تشریح برخی خواص مهم زعفران بر حسب نوع، تطبیقی بین انواع ان ایجاد می کند. به طور کلی در استاندارد 5 نوع زعفران رشته ای (4 نوع رشته ای متصل و یک نوع بریده) تشریح شده است اما در بازار، حداقل حدود 10 نوع زعفران وجود دارد.

تذکر: در استاندارد به انواع زعفران رشته ای بریده، ممتاز، اطلاق شده است. این در حالی است که در بازار به زعفران سرگل(یا سرقلم) ممتاز می گویند که این دو نباید خلط شود.

انواع زعفران در بازار و تطبیق آن با تقسیم بندی استاندارد زعفران

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید