با توجه به شروع روند جدید در بازار نقد/ قدرت عوامل فصلی جدید چقدر است؟

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 5, 1398
  • تحلیل ها

تحلیل کوتاه مدتی بازار زعفران در روزهای زوج/ چهارشنبه 4 اردیبهشت

قدرت رشد تقاضا در ماه مبارک رمضان چقدر است؟

بازار نقد از نیمه این هفته دوباره روند صعودی گرفته است و اگرچه هنوز نرخ ها به مقاومت های خود نرسیده اند، اما به نظر می رسد قدرت عامل فصلی این روزها ( ماه مبارک رمضان) در حال رخ نمودن است.

سودای 10 میلیون در سر پوشال

قیمت برخی انواع پوشال با رشد حدودا 50 درصدی نسبت به زمستان گذشته اکنون به محدوده 10 میلیون تومان رسیده است. البته متوسط قیمت (شاخص دنیای زعفران) با رشد اخیر به محدوده 9.7 میلیون تومان رسیده است. خبرها از بازار نقدی، همچنان حکایت از بهبود تقاضا دارد. موضوعی که بیشتر از همه تحت تاثیر نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تحلیل می شود. پیشتر در گزارش جدول پیش نگر اردیبهشت به این موضوع اشاره کردیم. گفتنی است طی این ماه ( و روزهای قبل) استفاده از زعفران جهت تولید انواع نذری (از جمله شوله زرد) در بازار داخل رشد میکند. همچنین طبق برخی گزارش ها، کشورهای مسلمان نیز در این ماه مصرف بیشتری از این محصول را ثبت می کنند.

تصویر زیر که بخشی از گزارش یونیدو در سال 2014 است یکی از عوامل مهم موثر بر قیمت زعفران را مناسبت های مذهبی از جمله ماه مبارک رمضان و محرم دانسته است.

گفتنی است بر خلاف قیمت نقد، نرخ های بورسی عمدتا ثابت بوده اند. در بازار آتی هر دو نماد در محدوده 10 میلیون تومان قرار گرفته اند و برای عبور قوی از این سطح نیازمند محرک هایی هستند. در گواهی سپرده نیز، بعد از 2 روز مننفی، قیمت رشد حبابی قبل را از دست داده و به محدوده قیمت نقد بازگشته است.

نگین هم جا نماند

در حالیکه رشد پوشال طی روزها و هفته های اخیر، مداوم و بیشتر بوده است، نگین نیز اخیرا با رشد تقاضا گران شده است. این نوع زعفران نسبت به اوایل فروردین حدودا 1.5 میلیون تومان در هر کیلو گران شده است. در این رابطه نیز نمادهای بورسی کم واکنش ترند.

قدرت افزایش تقاضای ماه مبارک رمضان چقدر است؟

سوال کلیدی این روزها آن است که عوامل جدید فصلی که بعد از اتمام دور قبلی و استراحت کوتاه نرخ ها در حال بروز و تاثیرگذاری بر بازار هستند، چقدر قوی اند؟ مشخصا افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان چقدر می تواند، به رشد نرخ ها کمک کند؟ واقعیت این است ( همانطور که در گزارش یونیدو هم آمده) مناسبت های مذهبی جزو محرک های اصلی قیمت زعفران است. اما میزان قوت افزایش تقاضا در کنار نحوه عرضه محصول، تعیین کننده قیمت خواهد بود. چنانچه تحت شرایط موجود، کشاورزان، چشم انداز بهتری برای محصول خود تصور کنند و کمبود عرضه فعلی تداوم یابد، ترکیب دو عامل می تواند، باعث عبور قیمت ها از مقاومت ها شوند و حتی نرخ های صادراتی را نیز تغییر دهد. اما رشد تقاضا به تنهایی، فاقد چنین قدرتی ارزیابی می شود.

دنیای زعفران طی هفته بعد با ارزیابی روندهای سال گذشته، واکنش قیمت طلای سرخ به ماه مبارک رمضان را ارزیابی و جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه خواهد کرد. از جمله اینکه، اوج تقاضای فصلی مربوطه در چه زمانی رخ خواهد داد و نقطه عطف یا نقطه بازگشت روند کجا خواهد بود. همچنین اینکه میزان قدرت این پدیده فصلی برای رشد قیمت ها چقدر خواهد بود.

اخبار بازار و صنعت

نماد جدید گواهی سپرده متعلق به شرکت نوین زعفران درج شد و از هفته آتی معامله خواهد شد. ظرفیت انبار 1 تن است.

وجه تضمین نگین در بازار آتی رشد کرده و به 380 هزار تومان رسید.

سود آربیتراژ

سود آربیتراز برای اعمال در معاملات روز پنج شنبه (فقط آتی) در بهترین حالت حدود 40 درصد محاسبه شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید