عقب ماندگی زعفران بورسی از بازار سنتی در روز رکوردشکنی شاخص سهام

تحلیل کوتاه مدتی بازار زعفران در روزهای زوج/ دوشنبه 26 فروردین

عقب ماندگی زعفران بورسی از بازار سنتی در روز رکوردشکنی شاخص سهام

در حالیکه قیمت نقد زعفران در بازار سنتی امروز هم روند افزایشی نسبتا پرقدرتی داشت، زعفران در انواع قراردادها در بورس، در محدوده صفر معامله شد. این موضوع باعث عقب افتادگی قیمت های بورسی از متوسط قیمت نقد شد.

به گزارش دنیای زعفران امروز در بازار نقد قیمت بهترین زعفران نگین تا 14 میلیون تومان هم رسید و متوسط قیمت انواع زعفران نگین طبق بررسی های دنیای زعفران به محدوده 12.6 میلیون تومان رسید. این در حالی است که زعفران نگین در گواهی سپرده های بورسی در محدوده 12 و 12.1 میلیون تومان معامله شدند. آتی فروردین هم که فردا سررسید می شود، در همین قیمت معامله شد. حتی قیمت آتی اردیبهشت هم از متوسط قیمت نقد کمتر بود. به نظر می رسد رونق روزافزون سهام باعث کم توجهی به بازارهای کالایی در بورس شده است. امروز شاخص کل بورس (سهام) یک رکورد تاریخی را ثبت و از 201 هزار واحد فراتر رفت. رونق بازار سهام باعث گسیل پول از بازارهای مختلف به این بازار شده است.

اهالی بازار سنتی خریدار شدند

گفتی است در پی این اتفاقات، یعنی عقب افتادن قیمت بورس از قیمت نقد، با وجود ثبات نسبی قیمت، حجم معاملات در گواهی سپرده افزایش یافت. به طوریکه حدود 150 کیلو زعفران از دو انبار زرین و تعاون روستایی خریداری شد. به نظر می رسد اهالی بازار نقد که هم اکننون عمدتا کد بورسی هم دارند، دست به کار شده اند تا از فرصت اختلاف قیمتی استفاده کنند. این در حالی است که سرمایه گذاران قیمتی زعفرانی بورس، این روزها ترجیح می دهند زعفران را بفروشند و سهام بخرند.

پوشال یک پله دیگر بالا رفت

قیمت پوشال در بازار نقد هم با رشد بیش از 100 هزار تومانی، به صورت متوسط به 9.3 میلیون تومان رسید که تقریبا برابر با قیمت های بورسی است. گفتنی است روند صعودی بازار نقد در پی کاهش عرضه از انتهای سال گذشته آغاز شد و در سال جدید سرعت گرفت. در صورت تحقق سیاست های جدید و امکان تسعیر آسان نرخ ارز صادرات به نرخ آزاد ( و نه نیما) احتمالا صادرات زعفران جذاب تر هم شده و موجب افزایش تقاضا در بازار خواهد شد.

پیش بینی میری مبنی توقف رشد قیمت ها

روند صعودی در بازار نقد در حالی است که میری فعال بازار و نایبت رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنده فکر نمی‌کنم قیمت‌ها بیشتر از این افزایش یابد و احتمالاً در همین حدود باقی می‌ماند.

نمای کلی قیمت ها در پایان معاملات امروز و سود آربیتراژ بر اساس قیمت های امروز و برای اعمال در معاملات فردا را در جداول زیر می بینید

قیمت ها

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید