• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی اخبار صنعت: از ادعای دپوی زعفران تا انتقاد تند از ناکارامدی تشکل های صنعت

مرور هفتگی اخبار صنعت: از ادعای دپوی زعفران تا انتقاد تند از ناکارامدی تشکل های صنعت

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 6, 1398
  • اخبار

مرور اخبار صنعت طلای سرخ در اولین هفته اردیبهشت ماه

از ادعای دپوی زعفران تا انتقاد تند از ناکارامدی تشکل های صنعت

طی هفته گذشته، اظهارات متنوعی در خصوص وضعیت قیمت و ساختار صنعت زعفران ارائه شد. قیمت در اواسط هفته باز هم روند صعودی گرفت اما بازار بورس آرام بود. اما بازیگران صنعت هم اظهارات متنوعی داشتند که در ادامه خلاصه ای از آنها می آید. اما مهمترین آنها انتقاد تند شریعتی مقدم از ناکارآمدی تشکل های بخش زعفران و همچنین ادعای حسینی مبنی بر دپوی زعفران توسط برخی برای رشد قیمت ها بود.

طی هفته قبل، حتی پای زعفران به جلسات دادگاه متهمان موسسات غیراعتباری هم باز شد؛ جایی که متهم مدعی شد توان بازگرداندن مطالبات مردم را دارد چرا که منابع موسسه را در مزرعه هزار هکتاری زعفران در قائنات سرمایه گذاری کرده است.

در زعفران هیچ کاری نکرده ایم، یک تشکل قوی هم نداریم!

شریعتی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با تسنیم از فقدان تشکل های فراگیر در استان خراسان انتقاد کرده و می گوید: اگر بخواهم مثالی برای شما بیاورم می‌توان به محصول زعفران اشاره کرد؛ در محصول زعفران به عنوان یک محصول پیشرو که سهم عمده تولید آن در خراسان رضوی است و از نظر جایگاه صادارتی تقریبا توسعه یافته به حساب می‌آید و تأثیر بسزایی را در اشتغال دارد؛ هیچ کاری انجام نداده‌ایم و یک تشکل قوی در این حوزه وجود ندارد که بتواند مشکلات افراد فعال در این بخش را پوشش دهد.

توضیحات سه عضو یک شورا؛ وضعیت صادرات خوب است یا بد؟

عضو شورای ملی زعفران صادرات زعفران برای سال ۹۸ را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه بزرگترین و تنها تولیدکننده بزرگ زعفران در دنیا محسوب می شویم و از لحاظ کیفیت و قیمت امکان رقابت سایر رقبا با زعفران ایرانی وجود ندارد، بنابراین رشد صادرات در سال ۹۸ همچنان ادامه خواهد داشت. حسینی ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، امکان رقابت زعفران سایر کشورها به لحاظ قیمت با زعفران ایرانی وجود ندارد، از این رو حفظ این شرایط موجب شده است تا در دنیا حرف اول را بزنیم.

احتشام رئیس شواری ملی زعفران نیز هفته پیش از رشد مقدار صادرات در سال 97 نسبت به 96 خبر داده و گفته بود: نگاهی به آمار و ارقام صادرات طلای سرخ ایران طی چند سال گذشته نشان می دهد کشور هر سال نسبت به سال گذشته ضمن توسعه بازار با افزایش صادرات مواجه بوده است.

البته میری (نایب رئیس اتحادیه) پیشتر گفته بود که با توجه به نوسانات قیمت برنامه ریزی صادرات سخت است و باید این موانع برطرف شود.

برخی افراد با دپوی زعفران، منتظر رشد قیمت ها نشسته اند

حسینی در مصاحبه دیگری با اشاره به اینکه خرید و فروش زعفران در بازار از شرایط عادی برخوردار است، افزود: اگرچه برخی افراد در ابتدای فصل با خرید زعفران و دپو در انبار‌ها منتظر افزایش قیمت هستند، اما با روند کنونی بازار پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی رخ ندهد. وی مشکلات نقل و انتقال پول و تعهد صادرکنندگان برای بازگشت پول را از جمله موانع پیش روی صادرکنندگان دانست و گفت: موانع پیش روی صادرکنندگان موجب شد تا عمده صادرات توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام شود.

دو نکته درباره صادرات با کارت یکبارمصرف

حسینی با اشاره به اینکه صادرات زعفران توسط کارت‌های یکبار مصرف را تایید یا تکذیب نمی‌شود، بیان کرد: اگرچه دلیلی برای صادرات زعفران با کارت‌های یکبار مصرف نیست، اما با توجه به سخت گیری‌های دولت برای صادرات زعفران طبیعی است که اگر صادرات از طریق کارت‌های یکبار مصرف انجام نشود، قاچاقچیان در امر صادرات قد علم می‌کنند.

رونمایی ثبت جهانی نظام زراعت زعفران گناباد مبتنی بر قنات

آئین رونمایی ثبت جهانی نظام زراعت زعفران گناباد مبتنی بر قنات در روستای سنو دیروز پنج شنبه با حضور نمایندگان و مقامات استانی برگزار شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید